تاریخ: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۱۴
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۸۸
سرویس خبر : انرژی

پیش بینی بانک جهانی از قیمت نفت در سال آینده

می متالز - طبق پیش بینی بانک جهانی، قیمت نفت در پی افت ناشی از کرونا تا سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از اپیدمی بازنخواهد گشت و طی سال آینده ۴۴ دلار در هر بشکه خواهد بود.
پیش بینی بانک جهانی از قیمت نفت در سال آینده

به گزارش می متالز، بانک جهانی در گزارش نیم سالانه "دورنمای بازارهای کالا" اعلام کرد: قیمت های انرژی در دوران شیوع کرونا بیشترین آسیب را دیده و در سال آینده رشد چندانی نخواهد داشت و به طور میانگین ۴۴ دلار در هر بشکه خواهد بود.

اگرچه قیمت های کالاهای کشاورزی و فلزات بخشی از افت ناشی از شیوع ویروس را جبران کرده اند اما قیمت نفت حداقل تا سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازنخواهد گشت.

علیرغم کاهش چشمگیر تولید، احیای قیمت نفت اخیرا تحت تاثیر نگرانی ها نسبت به افزایش موارد ابتلا به کرونا و تاثیر آن بر مصرف نفت، متوقف شده است.

تقاضا برای نفت در سال آینده تقریبا در تمام دنیا بجز چین کمتر از سطح مصرف سال گذشته خواهد بود و در نتیجه قیمت ها از سطح ۴۰ دلاری کنونی رشد چندانی پیدا نمی کند.

اوپک پلاس سطح قابل توجهی ظرفیت مازاد تولید دارند که احتمال رشد چشمگیر قیمت نفت در کوتاه مدت را کاهش می دهد.اما قیمت گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ به دلیل بهبود مصرف همسو با احیای اقتصاد جهانی افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر اوپک پلاس محدودیت عرضه را در ژانویه تسهیل نکند، نفت ظرفیت صعودی پیدا می کند اما دستیابی به توافق برای کاهش تولید در سطح کنونی از نظر سیاسی دشوار خواهد بود زیرااقتصاد بسیاری از تولیدکنندگان نفت که در این پیمان مشارکت کرده اند از سقوط قیمت ها و شیوع پاندمی آسیب دیده و  به درآمد بیشتر نیاز دارند.

قیمت های نفت روز گذشته تحت تاثیر کاهش آمار متقاضیان بیکاری در آمریکا و پیشرفت در روند مذاکرات بسته کمک مالی کرونایی میان سیاستمداران آمریکایی صعود کردند. بهای وست تگزاس اینترمدیت با ۶۱ سنت افزایش در ۴۰ دلار و ۶۴ سنت و نفت برنت با ۷۳ سنت افزایش در ۴۲ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه بسته شد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده