تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۶
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۱۳۸۴۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مبارکه نیمی از فولاد ایران را تأمین می‌کند/ در کنار تولید علم باید به عملی کردن آن پرداخت

می متالز - معاون تکنولوژی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه با توجه به اینکه تقریباً نیمی از فولاد ایران را تهیه می‌کند، برای اینکه بتواند در افق‌های آینده جایگاه ایران در دنیا را حفظ کند، باید مشابه یا جلوتر از رقبای خود در دنیا حرکت کند.
فولاد مبارکه نیمی از فولاد ایران را تأمین می‌کند/ در کنار تولید علم باید به عملی کردن آن پرداخت

به گزارش می متالز، سید مهدی نقوی صبح امروز در افتتاحیه دوره آموزشی مدیریت ارشد تحول دیجیتال مجتمع فولادمبارکه در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: ایران در سال جاری توانست رتبه دهم تولید فولاد در جهان را کسب کند؛ اگر نگاهی به جدول کشورهایی که رتبه تک رقمی در این زمینه دارند اندازیم کشورهایی می‌بینیم که تمامشان در حوزه اقتصاد دیجیتال اثرگذار بوده و توانسته‌اند به شاخص‌هایی دست یابند که برای فضای مه‌آلود آینده حرکتی محکم‌تر داشته باشند.

 

رتبه ضعیف در کسب‌وکار علی‌رغم رتبه خوب در تولید مقالات

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه ادامه داد: ما در سال ۲۰۱۸ رتبه ۱۵ تولید مقالات را داشتیم اما در شاخص جهانی نوآوری در جایگاه ۶۱، صادرات مبتنی بر فناوری رتبه ۸۹، اما از سویی در فضای کسب‌وکار رتبه ۱۳۳ و فناوری اطلاعات رتبه ۷۹ را داریم که نشان می‌دهد باید در کدام حوزه کار کنیم.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه با توجه به اینکه تقریباً نیمی از فولاد ایران را تهیه می‌کند، برای اینکه بتواند در افق‌های آینده جایگاه ایران در دنیا را حفظ کند، باید مشابه یا جلوتر از رقبای خود در دنیا حرکت کند.

نقوی گفت: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های حرکتی کشورهای حائز رتبه فولادی، حرکت به سمت دیجیتال کردن سیستم‌ها است؛ از سال گذشته این تفکر در فولاد مبارکه در چهار حوزه بهبود و توسعه محصول، بهبود و توسعه فرآیند، هوشمندسازی و تحول دیجیتال و اقتصاد چرخشی ایجاد شد.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه افزود: برای هر یک از این حوزه‌ها استراتژی و برنامه‌ریزی تهیه شده است تا بتوانیم در فولادمبارکه توسعه همه جانبه را ایجاد کنیم؛ سند چشم‌اندازی که بتواند مسیر فولاد مبارکه را تا ۱۴۰۴ هدایت کند تهیه و با معاونت وزارت صمت نیز هماهنگی انجام شد که فولاد مبارکه به عنوان پیشران صنعت ایران فرآیند اجرای دیجیتال شدن و مطالعات آن را به عهده گرفته و نتایج اجرای آن را در اختیار دیگر صنایع قرار دهد.

 

افتتاح مرکز تحول دیجیتال برای جذب شرکت‌های نوآور و استارت آپ

وی عنوان کرد: در این راه فرصت‌ها و امکانات موجود در کشور بررسی شد، مرکز تحول دیجیتال در دانشگاه تهران برای جذب شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ افتتاح شد.

نقوی بیان داشت: موضوع دیگر بررسی بلوغ سازمانی فولاد مبارکه بود که موجب ساختن تصویری از آینده اقتصاد و تحول دیجیتال برای مدیران و رهبران فولاد مبارکه و افرادی که درگیر این موضوع هستند، شد.

حمیدرضا عظیمیان نیز در ادامه اظهار کرد: امروز کشور با تحریم‌های بسیار شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند و بسیار تحت فشار هستیم نگاه اولیه دولت به صنعت این است که ارزاق عمومی مردم با قیمت مناسب و بدون حاشیه به دستشان برسد و این روزها توقع دولت از صنعتگران نیز فراهم‌سازی آرامش بازار و تأمین محصولات مورد نیاز مردم است.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: طرح تحول دیجیتال و تربیت مدیران در نظر مدیران رده‌های بالا کمتر مورد توجه است، ما باید به این مسائل زیربنایی توجه کنیم.

وی افزود: ثمره کاری که امروز شروع شده شاید در زمان مدیریت ما پیدا نشود، سرعت رشد تحولات در دنیا به حدی بالا است که پنج سال آینده ممکن است مانند ۵۰ سال آینده باشد بنابراین میزان تولید در آینده، مقیاسی برای برتری نیست.

عظیمیان عنوان کرد: این دوره یک برنامه تزئینی و لاکچری نیست، ضرورت اجرای طرح تحول دیجیتال و استفاده از نسل چهارم تکنولوژی باید منجر به اداره هوشمند فولاد مبارکه شود.

وی اضافه کرد: مدیران مبارکه باید مسلح و مجهز به این تکنولوژی ها و مهارت ها شوند تا بتوان طرح را اجرا کرد؛ به طور مؤکد به مدیران می‌گوییم که این یک تصمیم قاطع است و سالانه کنترل نمی‌شود بلکه در دوره یک ماه و نیمه کنترل می‌شود.

 

نظام پاداش و ترفیع در کسب مهارت‌ها گره می‌خورد

عظیمیان گفت: در همین مبارکه تعداد بسیار زیادی همکار داریم که با دیپلم وارد شده و در حال حاضر با مدرک دانشگاهی مشغول به کار هستند؛ این کار حرکتی در جهت حفظ سرآمدی فولاد مبارکه است، نظام پاداش و ترفیع را در کسب این مهارت‌ها گره خواهیم زد و با تمام قوا از این طرح حمایت خواهیم کرد.

همچنین هوشنگ طالبی در این مراسم اظهار داشت: امروز شروع یک رویداد سرنوشت‌ساز را شاهد هستیم؛ رویدادی که بر مبنای تلفیق و هم‌سازی و هم‌نوایی دانشگاه و مجتمع فولاد مبارکه در راستای تحول نسل ۴ دانشگاه و صنایع تشکیل شده است.

رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: تحول در هر زمینه‌ای از جمله صنعت و دانشگاه یک امر طبیعی است، امروز رقابت‌های دنیا بر سر مسائل تکنولوژی و مبتنی بر دانش است که دانش را ذهن‌ها، عقل‌ها و استعدادهای انسانی می‌سازند، بنابراین وجود نیروی انسانی در جهت توسعه پایدار الزامی است.

وی تصریح کرد: لازمه دست‌یابی به موفقیت، شناخت مدیران و کاربران و کارگزارن و زیربنای آن آموزش است، امروز آموزش باید به شناسایی بهتر مسیر توسط مدیر و سیاست‌گذاری در جهت آن ختم شود و در مرحله بعد نیز سایر مدیران و کارگزاران باید نسبت به مسیر توسعه شناخت پیدا کنند.

طالبی گفت: دانشگاه اصفهان از زیربنای علمی و دانشی خوبی برخوردار است، اعضای این دانشگاه و همکاران ظرفیت‌های داخلی کشور و جهان را به خوبی می‌شناسند و امید است با این همکاری بتوانیم نشان دهیم که کشور ما می‌تواند در شرایط سخت تحریم و رقابت جهانی موفق باشد.

عناوین برگزیده