تاریخ: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۲:۱۲
بازدید: ۶۰۲
کد خبر: ۱۳۸۴۲۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد جهانی بهای کامودیتی‌ها، بهای آلومینیوم و مس را بالا برد

می متالز - رشد ارز نیمایی و قیمت جهانی کامودیتی‌ها در بورس فلزات لندن ظرف هفته گذشته، زمینه افزایش بهای پایه شمش آلومینیوم و کاتد مس را در رینگ معاملاتی بورس‌کالا فراهم کرد، به‌گونه‌ای‌که بهای پایه کاتد مس در این بازار ظرف هفته جاری افزایش ۵ درصدی و نرخ پایه شمش آلومینیوم رشد ۸ درصدی داشت.
رشد جهانی بهای کامودیتی‌ها، بهای آلومینیوم و مس را بالا برد

به گزارش می متالز، این تفاوت در میزان افزایش نرخ‌های پایه این دو محصول به‌علت تفاوت در افزایش قیمت‌های جهانی حاصل شده است. در نهایت نیز خریداران، کالای مورد نظر را با بهایی نزدیک به نرخ پایه خریداری کردند، این موضوع حتی در معاملات آلومینیوم که تقاضا نسبت به عرضه بسیار بالاتر بود نیز صورت گرفت و نشان از آن داشت که رقابت برای تامین مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی دیگر فاقد توجیه است.

 

رشد نرخ پایه آلومینیوم بورس‌کالا همراستا با رکورد جهانی قیمت

در هفته جاری، رینگ معاملاتی بورس‌کالا برای روز دوشنبه ۲۸ شهریور ماه شاهد عرضه انواع شمش و بیلت آلومینیومی بود، برای عرضه صورت گرفته در این روز ۱۰ هزار و ۶۵۰ تن تقاضا به ثبت رسید و با توجه به میزان عرضه در نهایت ۶ هزار و ۷۰۰ تن شمش و بیلت آلومینیومی مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین پایه عرضه انواع شمش و بیلت در معاملات هفته جاری با افزایشی ۸ درصدی نسبت به هفته قبل به ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. بخشی از این افزایش مربوط به رشد نرخ ارز نیمایی و بخشی دیگر به افزایش بهای جهانی آلومینیوم مربوط می‌شود. با توجه به عرف‌ قیمت‌گذاری نرخ‌های پایه، قیمت‌های هفته جاری به نسبت متوسط قیمت هفته قبل در بازارهای جهانی تعیین می‌شود و از آن جهت به نرخ‌های هفته گذشته استناد می‌کنیم.

بهای شمش آلومینیوم معامله شده در بورس فلزات لندن در هفته گذشته (۱۲ تا ۱۶ اکتبر) نسبت به هفته قبل (۵ تا ۹ اکتبر) خود رشد ۴ درصدی داشت، به‌گونه‌ای‌که میانگین بهای معامله این محصول در این بازار به یک هزار و ۸۳۹ دلار به‌ازای هر تن رسید. درحال حاضر بهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن در بیشترین سطح پس از آوریل ۲۰۱۹ (۱۹ ماه اخیر) قرار دارد، اما هرگونه برآورد نسبت به آینده بازار این فلز نیز همانند سایر کامودیتی‌ها وابسته به نتیجه انتخابات ایالات‌متحده آمریکا است.

باوجودی که تقاضای ثبت شده برای شمش آلومینیوم در رینگ معاملاتی بورس‌کالا نسبت به عرضه بالاتر بود و حتی تفاوت قابل توجهی داشت اما اغلب معاملات در نرخ پایه صورت گرفتند، این موضوع به این معنی است که خریداران دیگر حاضر به رقابت بیشتر برای تامین مواد اولیه نیستند.

 

 ارز نیمایی، عامل اصلی رشد بهای کاتد مس

در روز دوشنبه ۲۸ شهریور ماه، رینگ معاملاتی بورس‌کالا شاهد عرضه هفتگی کاتد مس بود، در ادامه برای محصول عرضه شده در این بازار، تقاضایی برابر ۴هزار تن به ثبت رسید و در نهایت نیز ۳ هزار و ۷۲۰ تن کاتد مس از طریق رینگ معاملاتی بورس‌کالا با قیمت پایه به فروش رفت. تعادل عرضه و تقاضا عاملی در جهت فروش این محصولات با بهای پایه و بدون رقابت بود. با این وجود بهای پایه کاتد مس در معاملات این هفته نسبت به هفته گذشته رشد ۵ درصدی داشت. افزایش نرخ ارز نیمایی ظرف یک هفته اخیر عامل اصلی رشد بهای پایه کاتد مس بود، هرچند که افزایش نسبی هفتگی بهای معامله کاتد مس در بازارهای جهانی نیز در این رشد نرخ پایه بی‌تاثیر نبوده است. براساس اطلاعات بورس فلزات لندن، بهای کاتد مس معامله شده در بورس فلزات لندن در هفته گذشته (۱۲ تا ۱۶ اکتبر) نسبت به هفته قبل (۵ تا ۹ اکتبر) خود رشد اندک حدود ۲ درصدی داشت و به ۶۷۱۶ دلار به‌ازای هر تن رسیده است.

عناوین برگزیده