تاریخ: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۱۳۸۴۳۷
سرویس خبر : زمین شناسی
عضو هیأت علمی گروه زمین شناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد:

ایجاد رشته گوهرشناسی کاربردی و کانی‌های صنعتی در دانشگاه فردوسی

می متالز - عضو هیأت علمی گروه زمین شناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هدف از راه‌اندازی رشته گوهرشناسی کاربردی و کانی‌های صنعتی، راه اندازی کارگاه‌های تجربی نیست، بلکه مباحث تخصصی‌تری در این حوزه از جمله فرآوری در مقیاس علمی، بهسازی و اکتشاف گوهرسنگ‌ها است.
ایجاد رشته گوهرشناسی کاربردی و کانی‌های صنعتی در دانشگاه فردوسی

به گزارش می متالز، دکتر ناصر حافظی مقدس در خصوص معرفی رشته گوهرشناسی کاربردی و کانی‌های صنعتی، اظهار کرد: رشته گوهرشناسی کاربردی و کانی‌های صنعتی برای اولین بار در ایران توسط دانشگاه فردوسی مشهد ایجاد شده است. این رشته در واقع گرایش بین رشته‌ای بوده و توسط اساتید رشته زمین شناسی، مهندسی  و معدن تدریس می‌شود. 

وی افزود: با توجه به پتانسیل موجود در کل کشور به خصوص شهر مشهد که اخیرا توسط سازمان جهانی یونسکو شهر جهانی گوهر سنگ‌ها اعلام شده است، دانشگاه فردوسی سال‌ها است که به دنبال تاسیس و راه اندازی این رشته اشتغال‌زا  و با ارزش افزوده بالا است.

حافظی مقدس اظهار کرد: هدف از تاسیس این رشته، راه‌اندازی کارگاه‌های تجربی نیست؛  اگرچه دانشجویان در این زمینه آموزش می‌بینند اما مباحث تخصصی‌تر در اکتشاف گوهر سنگ‌ها از جمله فرآوری در مقیاس علمی، بهسازی و اکتشاف گوهرسنگ‌ها در این رشته مد نظر است،  تا بدین روش فارغ‌التحصیلان با توانمندی کافی بتوانند در این زمینه شغلی را راه اندازی کرده یا به معدن‌داران و مجموعه‌های خصوصی که در سطح شهر فعالیت می‌کنند کمک کنند.

عضو هیأت علمی گروه زمین شناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد، خاطر نشان کرد: همچنین از این طریق می‌توانیم به صورت علمی‌تر و با شناسنامه علمی، گوهرسنگ‌ها را عرضه کنیم زیرا گوهرسنگ‌ها معمولا به صورت خام یا  فرآوری شده و به مصنوعات تبدیل شده و از کشور خارج می‌شود. این سنگ‌ها به دلیل نداشتن شناسنامه علمی، با قیمت پایین خارج می‌شود و در سایر کشورها برای آن‌ها شناسنامه ایجاد می‌کنند و با قیمت بالاتری عرضه می‌شوند.

حافظی مقدس با اشاره به اینکه «این رشته به اکتشاف سیستماتیک گوهر سنگ‌ها در معادن و فرآوری این سنگ‌ها کمک شایانی می‌کند»، عنوان کرد: از آنجایی که در استان خراسان، سیستان و بلوچستان، یزد و همچنین مجموعه‌ کشورهای اطراف متصل به خراسان مانند افغانستان، معادن بزرگ و ارزشمند گوهرسنگ وجود دارند که شهرت‌های جهانی دارند، بنابراین بازار بزرگی در شرق ایران وجود دارد که اگر این بازار توسعه پیدا کند هم اشتغال‌زایی ایجاد کرده و هم می‌تواند به معرفی و استفاده بهینه از معادن کمک کند.

استاد گروه آموزشی زمین شناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی، تصریح کرد: این رشته جدید در  مقطع کارشناسی ارشد ارائه شده و دانشجویان فارغ‌التحصیل کارشناسی از رشته‌های مختلفی مانند زمین شناسی، معدن و مواد می‌توانند به این رشته ورود پیدا کنند. مجوز فعالیت این رشته صادر شده و این رشته از سال ۱۴۰۰ کار خود را شروع کرده و دانشجو می‌پذیرد.  از آنجایی که دانشگاه فردوسی دانشگاه مادری است و مجوز تصویب سرفصل را دارد دانشگاه سرفصل این رشته را تدوین کرده و به تصویب وزارت علوم رسانده است. مجوز و سرفصل‌های این رشته درسایت وزارت علوم موجود است و دروس امتحانی برای پذیرش در این رشته اعلام خواهد شد.

عناوین برگزیده