تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۱۳۸۸۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

چرا فولاد به تولیدکنندگان داخلی گران‌تر فروخته شد؟

می متالز - نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قیمت فوب پایین‌ترین قیمت یک کالا به شمار می‌رود، بیان کرد: تولیدکنندگان فولاد، محصول و شمش خود را به تولیدکننده داخلی ۵۰۰ دلار و در فوب خلیج فارس به مشتریان خارجی به ۴۸۰ دلار فروختند. به‌دلیل گرانی شمش فولاد و نبود آن در بازار، صنایع پایین‌دستی نتوانستند مواد اولیه خود را تأمین کنند و در پی آن بازار خود را در منطقه قفقاز و خلیج شرق کشور از دست دادند.
چرا فولاد به تولیدکنندگان داخلی گران‌تر فروخته شد؟

به گزارش می متالز، روح‌الله عباسپور با اشاره به اینکه موضوع گرانی فولاد در دستگاه قضا و دولت مطرح است، اظهار کرد: در مجلس طرحی در کمسیون صنایع و معادن نهایی و به هیات‌رئیسه ارسال شد، معمولاً هیات‌رئیسه برای انجام اقدامات تخصصی موضوع را به کمیسیون ابلاغ خواهد کرد تا روی جزئیات بیشتر بحث شود.

وی ادامه داد: انجمن فولاد باید ۶۰ درصد فولاد را برای صنایع پایین‌دستی در بورس عرضه می‌کرد اما در عمل متأسفانه کمتر از ۳۰ درصد محقق شده است، از سویی دیگر مشکل این است که شمش فولاد باید در اختیار صنایع پایین‌دستی قرار می‌گرفت تا آن‌ها با انجام فرآوری، روی محصول ارزش افزوده ایجاد کرده و صادر کنند.

نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قیمت فوب پایین‌ترین قیمت یک کالا به شمار می‌رود، گلایه کرد: تولیدکنندگان فولاد، محصول و شمش خود را به تولیدکننده داخلی ۵۰۰ دلار و در فوب خلیج فارس به مشتریان خارجی به ۴۸۰ دلار فروختند. به‌دلیل گرانی شمش و نبود آن در بازار صنایع پایین‌دستی نتوانستند مواد اولیه خود را تأمین کنند و در پی آن بازار خود را در منطقه قفقاز و خلیج شرق کشور از دست دادند.

وی اعلام کرد: متأسفانه انجمن فولاد هرمز، اهواز و مبارکه محصولات خود را در قالب شمش ارزان‌تر از فروش داخل، با قیمت فوب خلیج فارس و ۴۸۰ دلار صادر کردند و این در حالی است که صنایع پایین‌دستی فولاد برای مواد اولیه خود مشکل دارند.

عباسپور اشاره کرد: چون شرکت‌های فولادی حجم مشخصی از تولید خود را در بورس ارائه ندادند در حال حاضر در بازار کمبود وجود دارد و تولیدکنندگان مجبور هستند نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند که این امر قیمت تمام شده محصول آن‌ها را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: چون تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه خود را گران می‌خرند و قیمت تمام شده محصولشان افزایش می‌یابد محصولات خارجی ارزان‌تر از تولید داخل تمام می‌شود و شرکت‌های داخلی بازار و مشتریان خود را از دست می‌دهند، در حال حاضر بعضی از واحدهای تولیدی تعطیل و کارگرها بیکار شدند که تمامی آن‌ها حاصل سوءمدیریت در بخش شمش و فولاد است.

نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مجلس با ارائه طرحی، شرکت‌های تولیدکننده فولاد را مکلف کرده است که محصولات خود را از طریق بورس عرضه کنند. با توجه به اینکه بازار ایران ظرفیت خوبی دارد با ارائه کم فولاد اغلب صنایع با مشکل مواجه می‌شوند و قیمت‌ها اختلاف پیدا می‌کند، اگر تولیدکنندگان فولاد، در ابتدا بازار داخل را تأمین و مازاد تولید را صادر کنند این مشکلات به وجود نخواهد آمد.

وی تصریح کرد: یکی از علل افزایش قیمت خودرو گران بودن مواد اولیه این صنعت است، شرکت‌های خودروسازی عنوان می‌کنند که ورق‌های سرد و گرم، پلیمر، آلومینیوم و مس به آنان گران‌تر فروخته می‌شود به همین دلیل تولیدات آن‌ها گران می‌شود.

عباسپور یادآور شد: برای مافیای فولاد طرحی را به مجلس ارائه دادیم و در حال پیگیری هستیم و مجلس به صورت قانونی آن‌ها را مکلف به انجام وظیفه خواهد کرد و امیدواریم دولت نیز تمکین کند تا مشکل صنایع فولاد مرتفع شود، البته باید بگوییم که معاونت قضایی دادستان هم به این امر ورود پیدا کرده است.

عناوین برگزیده