تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۳۹۰۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی دلایل نوسان در بازار سرمایه

می متالز - مدیر تحقیق و توسعه بورس گفت: بیشتر معاملات بازار سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای است که باعث ایجاد نوسان می‌شود.

به گزارش می متالز، کیانی، مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران در برنامه گفت‌و‌گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص دلیل نوسانات بورس تصریح کرد: بازار سرمایه طی چند ماه اخیر پر هیجان بوده است. تعداد کدهای فعال در بورس در اسفند ۹۶ کمتر از ۸ میلیون، سال ۹۷ حدود ۹ میلیون، سال ۹۸ بیشتر از ۱۰ میلیون بوده که هم‌اکنون به بیش از ۲۲ میلیون رسیده است.

او با اشاره به دو طریق سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه ادامه داد: همواره توصیه شده که اگر سرمایه‌گذاران دانش کافی ندارند‌ به صورت غیرمستقیم وارد این بازار شوند چراکه بازار بورس پیچیده و متکی به دانش است.

کیانی بیان کرد: در اسفند سال ۹۶ تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار و ۶۹۴ بوده که امسال به ۳۶۱ هزار رسیده و این میزان صندوق در شرایطی که ۲۲ میلیون کد داریم خیلی کم است و تنها ۵ درصد معاملات توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

او ادامه داد: در بازار سرمایه ۲۰ درصد معاملات توسط سرمایه‌گذاران حقوقی و ۸۰ درصد توسط سرمایه‌گذاران حقیقی انجام می‌شود در واقع بیشتر معاملات بازار سرمایه توسط سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای صورت می‌گیرد که این امر باعث ایجاد نوسان در بازار می‌شود.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران با اشاره به اینکه نرخ دلار و تورم از متغیرهای اثرگذار بورس هستند، گفت: افزایش اخیر نرخ دلار هنوز روی بازار اثری نداشته است و می‌توان انتظار داشت به این دلیل روند بورس صعودی باشد.

بازار سرمایه به انسجام و فرماندهی واحد نیاز دارد

در ادامه برنامه خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طی چند مدت اخیر تعداد افرادی که به بازار سرمایه پیوستند زیاد بوده و این بازار ظرفیت پذیرایی و زیرساخت‌های لازم را نداشته است.

او افزود: آسیب جدی به بازار سرمایه را اظهار نظر نادرست افرادی که تخصصی نسبت به این بازار ندارند، می‌زند. طبق قانون اجازه مشاوره سرمایه‌گذاری تنها به افرادی که مجوز لازم از بورس داشته باشند داده می‌شود اما اکنون به این صورت نیست.

خدارحمی تصریح کرد: این اظهار نظرهای نادرست از ۳ ماه پیش شروع شده و هنوز هم ادامه دارد. افرادی معتقدند بازار سرمایه بی‌دلیل رشد کرده است. این وضعیت نگران کننده‌ای که ایجاد شده باعث می‌شود افراد زیادی ظرف مدت کوتاهی از بازار خارج شوند که این امر نوسان ایجاد می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بسیاری از نمادها و سهام ارزشمند در بازار از ارزش ذاتی خود ۲۰ تا ۳۰ درصد عقب مانده‌اند که هنوز مستعد سرمایه‌گذاری هستند. در بسیاری از نمادها وضعیت مطلوبی پیش‌بینی می‌شود.

خدارحمی بیان کرد: بازار سرمایه نسبت به اخبار و تحلیل‌ها حساس است.باید مسوولان اجازه بدهند کارهای تخصصی بورس از سوی کارشناسان این بازار دنبال شود. بازار سرمایه به انسجام و فرماندهی واحد نیاز دارد.

عناوین برگزیده