تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۱۳۹۰۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

نمایندگان خواستار نظارت جدی وزارت صمت بر بازار فولاد شدند

می متالز - نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار نظارت جدی برای ساماندهی بازار فولاد شدند.
نمایندگان خواستار نظارت جدی وزارت صمت بر بازار فولاد شدند

به گزارش می متالز، ادامه بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی بازار فولاد در دستورکار امروز – سه شنبه – مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

 علیرضا سلیمی نماینده محلات در این باره گفت: کشور بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی است و به رغم اینکه مصرف داخلی کم است، حدود ۱۶ میلیون تن صادرات داریم و سوال اینجاست که چرا باید در فولاد که مازاد هم داریم به مردم گران بفروشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مافیای پیچیده فولاد شکل گرفته است، مطرح کرد: در ۶ ماه اول امسال حدود ۲۶ درصد شمش در بورس عرضه شده است ولی الباقی آن کجا رفته است؟ همچنین ورق را از بورس می‌خرند و به خودروساز یک و نیم برابر می‌فروشند، چرا خودروساز خود آن را نمی‌خرد؟

سلیمی با اشاره به عدم شفافیت در موضوع فولاد تأکید کرد: ۱۶ میلیون تن صادر می‌شود و ۵ میلیارد دلار از طریق این صادرات فولاد درآمد داریم، آیا این ارز به کشور بازگشته است؟

 

بین بازار بورس و بازار حاشیه اختلاف فروش فولاد است

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل نیز با اشاره به اختلاف قیمت بین بورس و بازار حاشیه در حوزه فولاد، اظهار داشت: ۳۰ درصد فولاد کشور در بورس به فروش می رسد و حدود ۷۰ درصد آن به قیمت گزاف و با سود بالا در بازار حاشیه ارائه می شود.

بدری با اشاره به افزایش قیمت ۳ برابری فولاد نسبت به سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته فولاد کیلویی ۴ تا ۵ هزار تومان بود که این میزان به ۱۵ هزار تومان در سال جاری رسیده است در حالی که دستمزد کارگران و هزینه آب و برق و گاز ثابت مانده و سود گزاف آن به جیب تولیدکنندگان انحصاری می رود.

وی تصریح کرد: بازار فولاد به حال خود رها شده و هیچ نظارتی در حوزه قیمت گذاری وجود ندارد که به علت عدم شفافیت و رانت اطلاعاتی در ارائه قیمت‌ها است.

سید غنی نظری نماینده خلخال نیز اظهار داشت: طبق قانون ششم توسعه دولت ملزم به فروش فولاد است ولی  ۷۸ درصد فولاد در حاشیه فروخته می شود و ۲۳ درصد در بازار به فروش می رسد که این به دلیل عدم شفافیت است. همچنین ۶۰ درصد فولاد به صورت شمش به فروش می رسد که خلاف قانون است.

وی با تاکید بر اینکه دو تناقض در این باره وجود دارد، گفت: تولید ۲ برابر مصرف داخلی است ولی قیمت از بازار جهانی بالاتر است. از طرفی همه مشکلات فولاد داخلی است ولی قمیت‌های روز به روز بیشتر است و این موارد به تحریم و دیگر مسائل ربطی ندارد.

نماینده مردم خلخال از تاکید بر اینکه باید وزارت صمت به درستی به بازار فولاد نظارت نداشته باشد، افزود: لازم است در بعضی از حلقه‌های زنجیره سرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرد و رتبه خود در جهان اصلاح کنیم.

نظری خاطرنشان کرد: وزارت صمت باید با سامانه به سامانه بهین یاب نظارت داشته باشد و  هدایت سرمایه‌ها به سمت بهره وری بیشتر و توجه به همه معادن کشور و ایجاد برابری قمیت در بازار فولاد لحاظ شود.

عناوین برگزیده