تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۱۳۹۰۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خیز سیمانی‌ها برای خروج از قیمت‌گذاری دستوری

می متالز - دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در همه جای دنیا، قیمت سیمان به فولاد، نسبت یک به ۷ دارد؛ ولی در حال حاضر این نسبت به حدود ۱ به ۳۰ رسیده و قیمت فولاد، بیش از ۳۰ برابر قیمت سیمان است!
خیز سیمانی‌ها برای خروج از قیمت‌گذاری دستوری

خیز سیمانی‌ها برای خروج از قیمت‌گذاری دستوری

به گزارش می متالز، بعد از آنکه فولاد از شمول قیمت گذاری دستوری در بورس کالا خارج شد، انتظار آزادسازی قیمت سیمان هم تقویت شد. لازم به ذکر است که در چند سال گذشته، سیمان نسبت به سایر کالاها و مصالح ساختمانی، کمترین افزایش نرخ را داشته و فعالان صنعت سیمان، از قیمت های فعلی راضی نبوده و تولید را مقرون به صرفه، نمی دانند.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این خصوص بیان کرد: با هدف خروج از قیمت گذاری دستوری، ورود سیمان به بورس کالا بطور جدی پیگیری می شود و در هیات مدیره انجمن هم ورود سیمان به بورس کالا مصوب شده و در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: البته سیمان تفاوت هایی با فولاد دارد؛ مثلا آنکه قابلیت انبار کردن برای مدت زمان طولانی را ندارد و عرضه آن در بورس کالا، ساختاری متفاوت با فولاد هم می طلبد. ورود سیمان به بورس کالا سال هاست که در حال بررسی است و حتی در سال های قبل به طیب نیا (وزیر وقت وزارت اقتصاد) نامه ای ارسال کردیم و ایشان هم نامه را برای نعمت زاده فرستاده بودند که البته نعمت زاده با ورود سیمان به بورس کالا مخالفت کردند و این موضوع متوقف شد.

وی تصریح کرد: اما کماکان پیگیر عرضه سیمان در بورس کالا هستیم. قیمت گذاری دستوری، در هر صنعتی جز زیان نتیجه ای به همراه ندارد و این تبعیض در شیوه قیمت گذاری سیمان و فولاد، آزاد دهنده شده و سیمانی ها را تحت فشار قرار داده است.

شیخان خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا، قیمت سیمان به فولاد، نسبت ۱ به ۷ دارد؛ ولی در حال حاضر این نسبت به حدود ۱ به ۳۰ رسیده و قیمت فولاد، بیش از ۳۰ برابر قیمت سیمان است و امیدواریم هر چه زودتر به سمت منطقی سازی قیمت سیمان حرکت کنیم. البته این اختلاف قیمت، سازندگان مسکن را به سمت اسکلت بتنی و استفاده بیشتر از سیمان به جای فولاد در ساخت و سازها سوق داده که برای صنعت سیمان کشور، اتفاق مثبتی بوده است.

عناوین برگزیده