تاریخ: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۱۳۹۱۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نماینده مردم اسفراین:

اجازه خام‌فروشی مواد معدنی "آلبلاغ" را نمی‌دهیم

می متالز - نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: مواد معدنی آلبلاغ باید برای درآمدزایی و به نفع مردم اسفراین برداشت شود.
اجازه خام‌فروشی مواد معدنی "آلبلاغ" را نمی‌دهیم

به گزارش می متالز، امان‌الله حسین‌پور اظهار داشت: استان خراسان شمالی در حوزه معادن ظرفیت بسیار خوبی دارد اما مغفول مانده است. حدود 240 الی 250 مجوز برای معدن در استان صادر شده و 118 معدن فعال در استان داریم. بیش از 99درصد مواد معدنی استخراج شده خام فروشی شده و از استان خارج میشود که متاسفانه این اشکال است.

نماینده اسفراین در مجلس گفت: رئیس ایمیدرو و معاون وزیر را ویژه برای معدن آلبلاغ به اسفراین دعوت کردیم مصوبات خوبی در این دیدار گرفته شد که فقط 32 میلیارد اعتبار برای حفاظت آلبلاغ گرفتیم.

حسین‌پور تصریح کرد: اشکالی هم در رابطه با قرارداد دولت و یک سازمان زمین شناسی وجود دارد که قرارداد بسته بودند تا 7000 کیلومتر مربع در جنوب استان(اسفراین و جاجرم )مطالعه داشته باشند و سریع از پهنه مطالعاتی خارج شود که هنوز بعد از گذشت چندین سال این اختلاف وجود دارد.

وی افزود: با کمک استاندار و خواهش بنده از دوستان، اختلافات تا حدودی پایان یافت تا مردم بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند تا پس از آن به حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی برویم تا خام فروشی صورت نگیرد.

نماینده اسفراین در مجلس با اشاره به لزوم فراوری معادن برای درآمدزایی مردم، تصریح کرد: در اسفراین معادن بسیار خوبی داریم اما مبتلا به خام فروشی هستیم. آلبلاغ یک معدن خیلی ویژه است و قرار بر این بود که شرکت ایمیدرو حفاظت آن را قبول کند و سپس اکتشاف انجام دهد.

حسین‌پور ادامه داد: ما الان نمی‌توانیم برای برداشت آلبلاغ تصمیم بگیریم، چون طبق قانون باید اول شرکت ایمیدرو و سازمان وزارت صمت اکتشاف را انجام دهند تا بدانیم چقدر مواد معدنی وجود دارد و بعد بتوانیم واگذار کنیم. تا اکنون اکتشافی انجام نشده است.

وی افزود: برای واگذاری، روش‌های مختلفی وجود دارد، یا باید به مردم سهم بدهیم و شرکت‌هایی که سهام مردم را دارند خودشان با سهم مردم برداشت کنند یا به مجموعه بزرگتری مثل قرارگاه خاتم واگذار کنیم تا به نفع مردم با سهام مردم آن‌ها برداشت کنند. به هر حال اجازه خام‌فروشی را نخواهیم داد.

عناوین برگزیده