تاریخ: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۱۳۹۱۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در نشست کانون تفکر آب دانشگاه یزد بررسی شد؛

استقرار معدن دره زرشک در قلب تامین منابع آبی یزد

می متالز - دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد گفت: معدن مس علی آباد یا همان معدن دره زرشک در قلب تامین منابع آبی یزد واقع شده و تهدیدهای جدی محیط زیستی به دنبال دارد.
استقرار معدن دره زرشک در قلب تامین منابع آبی یزد

به گزارش می متالز، حسین ملکی نژاد در نشست کانون تفکر آب دانشگاه یزد، یکی از رسالت‌های تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد را بررسی و مطالعه اثرات و تبعات مثبت و منفی طرح‌های مهمی دانست که یا در استان در حال اجرا هستند و یا قرار است اجرا شوند.

وی با اشاره به اینکه کانون تفکرآب دانشگاه یزد به موضوع معدن مس دره زرشک برای کمک به مدیران استان و با هدف ارتقا توسعه پایدار در استان ورود پیدا کرده است، افزود: معدن مس علی آباد و دره زرشک در حوزه دشت یزد - اردکان و کویر ابرکوه - سیرجان واقع شده که این ارتفاعات با توجه به میزان بارش، یکی از نقاط مهم و در واقع، قلب تأمین کننده منابع آبی استان یزد است.

ملکی نژاد با اشاره به فعالیت معادن مختلف در سراسر کشور که می‌توانند در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه مؤثر باشند، به تشریح اثرات و تبعات منفی این معادن، بر منابع آب سطحی و زیر زمینی، انتشار آلودگی منابع آبی و تخریب پوشش گیاهی، تهدیدهای زیست محیطی، تخریب زیستگاه‌های حیات وحش، آلودگی‌های صوتی، تهدید آثار تاریخی در روستاهای دره زرشک و توران پشت، مهاجرت معکوس به استان، تعطیل شدن فعالیت‌های کشاورزی منطقه و آوارگی روستاییان پرداخت.

نگرانی‌های زیست محیطی معدن علی آباد را نمی‌توان نادیده گرفت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد نیز در این جلسه به بیان فلسفه تشکیل کانون‌های تفکر در دانشگاه یزد، تاکید کرد: هدف از تشکیل این کانون‌ها، بررسی موضوعات مختلف در ابعاد گوناگون بدون هیچ شائبه سیاسی و به عنوان یک مرجع بی طرف است.

ولی درهمی عنوان کرد: کانون‌های تفکر دانشگاه یزد، نظرات کارشناسی و علمی خود را با اجماع نظرات سازمان‌های مختلف شرکت کننده در این نشست‌ها، برای کمک به بخش‌های اجرایی استان و تصمیم گیری های استان و حتی کشور ارائه می‌کنند.

وی، حفظ سلامتی و تندرستی جامعه را از خط قرمزهای محیط زیست برشمرد و بیان کرد: طرح‌های مرتبط با محیط زیست در اکثرمواقع اثرات بلندمدتی دارد که باید به آن توجه خاصی شود.

درهمی با اشاره به اینکه مسوولان این موضوعات زیست محیطی و کلان را محرمانه می‌دانند، گفت: نمی‌توان مسائل و نگرانی‌های زیست محیطی را که منجر به آسیب‌های جدی شده یا می‌شود را نادیده گرفت و دانشگاه یزد به عنوان مرجعی برای پاسخگویی و اعلام نظر کارشناسی و علمی وظیفه دارد، وضعیت موجود را از بعدهای مختلف از جمله سلامتی، اقتصادی، زیست محیطی و … بررسی و برای استفاده و برای اطلاع همگان ثبت و به دستگاه‌های رسمی مربوطه اعلام کند.

عناوین برگزیده