تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۱۳۹۱۹۰
سرویس خبر : انرژی

ادامه عملیات اکتشاف ترکیه در مدیترانه شرقی تا ۴ نوامبر

می متالز - ترکیه اعلام کرد عملیات اکتشاف منابع هیدروکربنی را در دریای مدیترانه شرقی تا ۴ نوامبر تمدید می‌کند.
ادامه عملیات اکتشاف ترکیه در مدیترانه شرقی تا ۴ نوامبر

به گزارش می متالز، دفتر ناوبری، هیدروگرافی و اقیانوس شناسی نیرو‌های دریایی ترکیه امروز یکشنبه اعلام کرد کشتی تحقیقاتی اوریک ریس (Oruc Reis) ترکیه اکتشافات زمین شناسی ذخایر هیدروکربن در مناطق مورد مناقشه شرق مدیترانه را تا ۴ نوامبر ادامه خواهد داد.

ترکیه با صدور هشدار بین المللی ناوتکس اعلام کرد کشتی اکتشافاتی اوریک ریس، به همراه کشتی‌های آتامان و چنگیزهان (Cengizhan) عملیات اکتشاف خود را در جنوب جزیره یونانی کاستلوریزو ادامه خواهد داد.

در ۱۱ اکتبر ترکیه گفته بود اوریک ریس عملیات تحقیقاتی خود را تا ۲۲ اکتبر به پایان خواهد رساند. این عملیات سپس تا ۲۷ اکتبر تمدید شد و اکنون تا ۴ نوامبر تغییر کرده است.

پیشتر، وزارت خارجه یونان اعلام کرده بود این منطقه متعلق به فلات قاره یونان است، اما آنکارا مدعی شد فعالیتش را فقط در سواحل ترکیه و فلات قاره این کشور انجام داده است.

پیش از این، حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که آنکارا موافق گفتگو درباره عملیات اکتشاف در شرق دریای مدیترانه و حل اختلافات با یونان از این طریق است.

تنش بین ترکیه و یونان اخیرا بر سر استفاده از مناطق طبیعی و سوخت‌های فسیلی در شرق دریای مدیترانه باز هم بالا گرفته است.

آنکارا معتقد است که فعالیت حفاری و اکتشاف را در محدوده دریایی خود انجام می‌دهد، در مقابل آتن تاکید دارد که ترکیه در محدوده تجاری یونان فعال شده است. در این بین اتحادیه اروپا هم ترکیه را تهدید کرده که در صورت عدم توقف فعالیت‌ها در شرق مدیترانه، تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد.

گفتنی است، ترکیه اخیرا از کشف میدان گازی جدیدی با ظرفیت بیش از ۸۰ میلیارد متر مکعب در دریای سیاه خبر داد. آنکارا پیش از این هم از یک میدان گازی بزرگ با ۳۲۰ میلیارد متر مکعب پرده برداری کرد.

عناوین برگزیده