تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۳۹۲۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

انتخابات آمریکا، کربن‌زدایی و فلز سرخ

می متالز - تحلیل ها و استدلال های کارشناسان اقتصادی از تاثیرگذاری نتایج انتخابات آمریکا بر بخش های مختلف، وارد فاز جدیدی شده است و حالا یک هفته مانده به تعیین تکلیف گزینه نهایی کاخ سفید، رد پای مس و برخی فلزات هم در اظهارنظرهای مربوطه دیده می شود.
انتخابات آمریکا، کربن‌زدایی و فلز سرخ

به گزارش می متالز، قبل از بررسی موضوع اخیر بد نیست، نگاهی به اتفاقات چهار سال قبل و تاثیر پیروزی دونالد ترامپ بر این بازارها بیندازیم. پیروزی ترامپ در نوامبر 2016 سبب شد، مس ناگهان با تغییر کانال قیمتی مواجه شود و حتی تا 6000 دلار در هر تن هم پیش برود، در حالی که ماه ها در محدوده قیمتی زیر 5000 دلار سرگردان بود.

در واقع پیشنهاد ترامپ برای سرمایه گذاری یک هزار میلیارد دلاری در پروژه های زیرساختی آمریکا با اتکا بر تامین مالی بخش خصوصی، نردبان ترقی فلز سرخ شد. البته همزمان با این اتفاق، انتشار آمارهای مثبت از بخش های تولید و ساخت و ساز چین به عنوان مصرف کننده اصلی فلز سرخ بر رشد قیمت مس تاثیر گذاشته بود.

اگر در سال 2016 پیروزی جمهوری خواهان سبب رشد قیمت مس شد، حال به نظر می رسد سال 2020 به گونه ای دیگر رقم بخورد. «جان توماس استین» دانشیار دانشکده معدن در دانشگاه بریتیش کلمبیا چند روز قبل در میزگرد سایت کیتکو درباره انرژی های تجدیدپذیر و برقی کردن امور و تاثیر آن بر فلزاتی مانند مس و نیکل، گفت: برنده شدن بایدن برای مس بسیار مثبت است. اشاره استین به طرح های بایدن در مورد به روز رسانی شبکه برق، تولید وسایل نقلیه برقی و راه اندازی ایستگاه های شارژ و تاثیر احتمالی آن بر بازار فلزات بود.

هرچند طرح های پرهزینه بایدن از نگاه برخی کارشناسان بلندپروازانه و اغراق آمیز است، ولی می توان گفت، استارت زدن چنین برنامه هایی بر گرایش های بازار تاثیر خواهد گذاشت.

اما واقعیت چیست و محرک اصلی بازار مس را باید در کجا جست و جو کرد؟

نقش آمریکا و برنامه های زیرساختی آن در تقاضای مس، دیگر مانند دهه های قبل نیست و در شرایط کنونی، آمریکایی ها فقط حدود 9 درصد مس موجود در جهان را مصرف می کنند، در حالی که چین با مصرف حدود 45 درصد این فلز، همچنان مصرف کننده اصلی محسوب می شود و هر تغییر و تحول در سیاست های اقتصادی این کشور آسیایی، نقش تعیین کننده ای در بازار دارد. چین که مانند آمریکا برنامه های بلندمدتی برای تولید خودروهای برقی و انرژی های تجدیدپذیر در نظر گرفته است، بنا دارد از محرک های مالی گسترده ای برای پروژه کربن زدایی استفاده کند، به طوری که رئیس جمهور شی جین پینگ ماه گذشته از تعهد این کشور برای کربن زدایی تا سال 2060 خبر داد.

معنای این کار این است که چین در برنامه بعدی توسعه ای خود به شدت به افزایش پروژه های انرژی های تجدیدپذیر تمایل نشان خواهد داد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شد که بدانیم تولید هر گیگاوات برق از پنل های خورشیدی نیاز به 4000 تن مس دارد و انجام این قبیل پروژه ها برای پروژه کربن زدایی ضروری است.

قیمت مس در بازار فلزات لندن، جمعه 23 اکتبر 6879 دلار در هر تن بسته شد که بالاترین قیمت در 28 ماه اخیر بود. اگرچه قیمت کنونی مس با توجه به شرایط کرونایی جهان مناسب است، اما فراموش نکنیم آنچه که شرکت های معدنی مس را به تولید و اکتشافات بیشتر ترغیب می کند، قیمت های بالاتر از 7000 دلار است. اجرای پروژه های مربوط به تولید خودروهای برقی، طرح های کربن زدایی و انرژی های تجدیدپذیر برای مس و برخی فلزات، امیدبخش است و به همان نسبت محرک های مالی هم اهمیت دارد.

عناوین برگزیده