تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۱۳۹۲۴۲
با موافقت ستاد توسعه سواحل مکران؛

بندر جدید در شرق تنگه هرمز احداث می‌شود

می متالز - مدیرعامل سازمان بندرها و دریانوردی از توافق ستاد ملی توسعه سواحل مکران با احداث یک بندر جدید در شرق تنگه هرمز با ظرفیت نهایی سالانه ۱۵۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا خبر داد.
بندر جدید در شرق تنگه هرمز احداث می‌شود

به گزارش می متالز، محمد راستاد در جلسه شورای معاونان و مدیران کل سازمان بندرها با رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اعلام این خبر گفت: این بندر باید تا ۲۵ سال آینده به‌طور کامل عملیاتی شود.

وی افزود: ظرفیت تخلیه و بارگیری بندرها کشور در حال حاضر ۲۴۶ میلیون تن است که بر اساس مطالعات دقیق اقتصادسنجی، در سال ۱۴۲۴ به حداقل ۶۳۰ میلیون تن کالا خواهد رسید.

ظرفیت بارگیری در سال آینده به ۲۸۵ میلیون تن می‌رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این ظرفیت تا پایان سال آینده به ۲۸۵ میلیون تن می‌رسد و تا سال ۱۴۰۴ این ظرفیت به حداقل ۳۳۰ میلیون تن بالغ خواهد شد، اما در افق ۱۴۲۴ که کشور به ۶۳۰ میلیون تن ظرفیت بندری نیاز داریم، با ۲۹۰ میلیون تن کمبود ظرفیت روبرو هستیم.

به گفته راستاد، بخشی از این ظرفیت باید از طریق توسعه بندرها کنونی و بخش دیگر که بیش از ۱۵۰ میلیون تن قدرت تخلیه و بارگیری در سال است باید در سواحل مکران ایجاد شود.

وی افزود: بندر جدید در محدوده کوه مبارک و در مجاورت پایانه‌های نفتی وزارت نفت ایجاد خواهد شد و هزار و ۳۰۰ هکتار از ۵ هزار هکتار اراضی تملک شده توسط وزارت نفت با موافقت معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد توسعه سواحل مکران به ساخت بندر جدید اختصاص خواهد یافت.

۱۰ میلیارد تومان هزینه پیش‌بینی شده برای ساخت بندر جدید

مدیرعامل سازمان بندرها و دریانوردی هزینه احداث این بندر را بر اساس نرخ‌های امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌ها از طریق منابع داخلی سازمان بندرها اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی این بندر از سال ۱۴۰۴ آغاز شده و فاز اول آن در سال ۱۴۱۱ به پایان خواهد رسید.

راستاد عمده تجارت ایران را از طریق دریا‌های جنوب دانست و با بیان اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا‌ها انجام می‌شود افزود: هم اکنون ۲۱۶ میلیون تن کالا در بندرها جنوبی و ۳۰ میلیون تن دیگر از طریق دریای خزر مبادله می‌شود.

وی با اشاره به حملات سایبری به زیرساخت‌های بندرها کشور توسط دشمنان گفت: با مدیریت صحیح و با اتخاذ طرح‌های جایگزین و اقتضایی موفق شدیم بدون ایجاد اختلال فعالیت‌های کشتی‌ها را مدیریت کنیم و به ردم اطمینان می‌دهیم که کشور از نظر تامین مایحتاج و زیرساخت‌های بندری دچار دغدغه و توقف نخواهد شد و بندرها بدون اختلال در ترانزیت و ترانشیپ می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه بدهند.

نجات سالانه هزار نفر از حادثه دیدگان در دریا

مدیرعامل سازمان بندرها و دریانوردی همچنین با تشریح اقدامات سازمان بندرها در پیشگیری از حوادث در دریا‌ها و بندرها و واکنش در شرایط اضطراری و مبارزه با آلودگی‌های دریایی و عملیات‌های جستجو و نجات دریایی، از نجات سالانه هزار نفر از حادثه دیدگان در دریا‌ها خبر داد و افزود: تاکنون در موارد بسیاری افراد و کشتی‌های حادثه دیده توسط ناوگان امداد و نجات دریایی ما امدادرسانی شده‌اند.

راستاد توسعه ظرفیت بندر چابهار از دو به ۸ میلیون تن در سال را گام مهمی در توسعه ظرفیت‌های بندری کشور خارج از تنگه هرمز و خلیج‌فارس و مبتنی بر اصول پدافند غیرعامل دانست و ادامه داد: این رشد ظرفیت با روند تقاضای کشور همخوانی دارد.

به گفته وی توسعه ظرفیت‌های بندری در غرب تنگه هرمز و از جمله توسعه بندر چابهار و کاهش وابستگی کشور به بندرها امام خمینی و رجایی را مهم دانست و گفت: هم اکنون ظرفیت‌های بندری کشور در یک نقطه متمرکز نیست و با وجود تکیه کشور به بندرها هرمزگان، اما این توزیع بار در ۱۱ بندر اصلی و ۶۰ بندر کوچک کشور توزیع شده است و این بندرها قابلیت پذیرش انواع کالا‌ها و شناور را دارند.

رشد ۷.۵ درصدی تخلیه و بارگیری در بندرهای کشور

مدیرعامل سازمان بندرها و دریانوردی گفت: سال گذشته در دومین سال اعمال تحریم‌ها، ۱۵۰ میلیون تن کالا در بندرها کشور تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با سال قبل آن، ۷ و نیم درصد رشد داشت و امسال هم با وجود همه سختی‌ها و مشکلات، تاکنون ۷۰ میلیون تن کالا در بندرها کشور تخلیه یا بارگیری شده است.

راستاد توسعه بیماری کرونا را یکی از عوامل اختلال در فعالیت دریایی در جهان و از جمله سازمان بندرها ایران دانست و افزود: با این وجود با بهره‌گیری از تجربیات ارزنده و توان تخصصی و توزیع زیرساخت‌ها در طول ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی شمال و جنوب حتی یک روز هم اختلالی در زیرساخت‌های بندری از نظر تخلیه و بارگیری کالا‌ها به وجود نیامد.

وی اضافه کرد: از اردیبهشت ۹۷ تاکنون دشمن تلاش زیادی کرد تا کشتیرانی کشور را زمین‌گیر کند، اما در حوزه دریایی، کشور به نحو خوبی فعالیت‌های خود و بخصوص تامین کالا‌های اساسی را مدیریت کرد.

عناوین برگزیده