تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۱۳۹۲۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۲۷۰ درصدی سود «وپاسار»

می متالز - بانک پاسارگاد در گزارش ۶ ماهه منتهی به شهریور به ۵۵۹ ریال سود به ازای هر سهم رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷۰ درصد افزایش داشته که ۱۱۳ درصد کل سود سال مالی گذشته است.
رشد ۲۷۰ درصدی سود «وپاسار»

به گزارش می متالز، بانک پاسارگاد در گزارش ۶ ماهه منتهی به شهریور به ۵۵۹ ریال سود به ازای هر سهم رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷۰ درصد افزایش داشته  و ۱۱۳ درصد کل سود سال مالی گذشته است. از مهمترین دلایل رشد سودآوری شش ماهه عبارتند از:

افزایش ۶۱۰ درصدی درآمدهای مشاع

افزایش ۲۰۵ درصدی درآمدهای غیرمشاع

افزایش ۵۵۸ درصدی نتیجه مبادلات ارزی (تسعیر ارز)

درآمدهای مشاع

سود تسهیلات اعطایی ۵۶رصد افزایش داشته در حالی که سود پرداختی به سپرده های سرمایه گذاری تنها ۲۶ درصد افزایش داشته و موجب شده تا سهم بانک از درآدهای مشاع با ۶۱۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۲۳ هزار میلیارد ریال برسد. در نمودار زیر عملکرد بانک در بخش درآمدهای مشاع و سهم سود سپرده گذاران آورده شده  است.

درآمدهای غیرمشاع

بخش عمده درآمدهای غیر مشاع بانک پاسارگاد از بخش نتیجه مبادلات ارزی بوده است. بانک از این محل ۲۶.۸ هزار میلیارد ریال درآمد شناسایی کره که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۵۸ درصد افزایش داشته است. جمع درآمدهای غیرمشاع با ۱۳۹ درصد افزایش  ۴۸ هزار میلیارد ریال شناسایی شده است. ترکیب درآمدهای غیرمشاع بصورت زیر میباشد:

در نهایت با رشد ۶۱۰ درصدی درآمد مشاع و ۱۳۹ درصدی درآمدهای غیرمشاع موجب شده تا  مجموع درآمدها با ۲۰۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته ۷۱ هزار میلیارد ریال شناسایی شود.

هزینه ها

بخش عمده هزینه های بانک در نیم سال ۹۹ را هزینه مطالبات مشکوک الوصول تشکیل داده که با افزایش ۲۹۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۷ هزار میلیارد ریال شناسایی شده است. در این بخش از هزینه ها بیشترین ذخیره برای مطالبات مشکوک الوصول میباشد که بانک برای آن ذخیره ۵۰ درصد در نظر گرفته است. جمع هزینه ها ۳۲ هزار میلیارد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۹ درصد افزایش داشته  است. ترکیب هزینه ها بصورت زیر میباشد:

نکات مهم

درآمد بانک از قسمت سود تسهیلات اعطایی افزایش و از قسمت وجه التزام تسهیلات اعطایی (جریمه دیرکرد از وام گیرندگان) نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است و در واقع کیفیت درآمدهای بانک بهبود داشته و بانک در بازپس گیری وام های پرداخت شده موفقتر عمل کرده است.

درصد معوقات بانک از کل تسهیلات پرداختی از ۵.۴% در شش ماهه سال ۹۸ به ۵.۱% در شش ماهه سال جاری رسیده است. مانده تسهیلات اعطایی در پایان دوره ۴۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشته در حالیکه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در همین مدت ۳۳ درصد بیشتر شده است. ۹۶ درصد از ذخیره مطالبات مشکوک الوصول وپاسار برای تسهیلات مشکوک الوصول، ۳ درصد برای تسهیلات معوق و ۱ درصد برای تسهیلات سررسید گذشته در نظر گرفته شده است. میتوان انتظار داشت که ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در دوره های بعدی با آهنگ رشد کمتری مواجه شود و منجر به کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول گردد.

درآمد کارمزد در شش ماه سال جاری با ۹۲ درصد افزایش ۸,۵۰۰ میلیارد ریال ثبت شده است. وپاسار توانسته ۸۶ درصد از کل درآمد کارمزد سال گذشته را در ۶ ماهه محقق کرده است.

در نمودار قیمت وپاسار احتمال این که اکنون در شانه راست الگوی سرو شانه معکوس باشیم بسیار است. مادامکیه قیمت زیر سر احتمالی در محدوده ۹۰۰ تومان نرود پتانسیل شکل گیری الگو به قوت خود باقی است می توان به کمین تریگر خرید نشست.

منبع: نبض بورس
عناوین برگزیده