تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۹
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۱۳۹۲۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ ایران، آماده ورود به فرابورس

می متالز - شرکت زغال سنگ پروده طبس بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ ایران و وابسته به هلدینگ سرمایه گذاری صدرتأمین (تاصیکو) و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، مجوز پذیرش بازار سرمایه را دریافت نموده است.
بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ ایران، آماده ورود به فرابورس

به گزارش می متالز، در اردیبهشت 99 و در جلسه هیات پذیرش فرابورس که با حضور غلام رضا سلیمانی، مدیرعامل هلدینگ صدرتامین و رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس برگزار شد، گزارش توجیهی ارائه شده مورد قبول هیأت کارشناسی فرابورس قرار گرفت تا اولین معدن تمام مکانیزه و بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کنسانتره کشور، مجوز ورود به بازار سرمایه و فرابورس ایران را کسب کند.

طبق برنامه، قرار است  که به دنبال بورسی شدن بخش دیگری از شرکت های تابعه شستا، این شرکت نیز به زودی وارد فرابورس شود و سهام این شرکت سودده و معظم کشور نیز در بازار سرمایه عرضه گردد تا ضمن بهره مندی عموم مردم از منافع مرتبط، خلق ارزش های بیشتر و بالاتر برای سهامداران نیز محقق شود. ضمن اینکه با حضور این شرکت در بازار سرمایه، منابع مورد نیاز برای توسعه طرح های زغال سنگ و فولاد از طریق مشارکت عمومی تامین گردیده و گام های بلندتری در مسیر مردمی شدن بیشتر شرکت های صنعتی برداشته خواهد شد.

غلام رضا سلیمانی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین در این باره گفت: با توجه به حضور فعال تاصیکو به عنوان سهامدار اصلی زغال سنگ پروده طبس و شستا به عنوان سهامدار مدیریتی تاصیکو در بازار سرمایه، اطمینان داریم که ورود شرکت زغال سنگ پروده طبس به فرابورس باعث خلق ارزش های بیشتر و بالاتر برای سهامداران خواهد شد.

وی تاکید کرد که با این اقدام، کارکنان پرتلاش و سایر سهامداران این مجموعه، مستقیما از منافع فعالیت های تولیدی شرکت بهره مند خواهند شد.

رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس نیز ضمن تشکر از حمایت های مدیرعامل هلدینگ تاصیکو و سیاستگذاری شفاف شستا، این موفقیت را به مجموعه همکاران خانواده بزرگ زغال سنگ طبس تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که ورود شرکت به بازار سرمایه و مشارکت عمومی در حمایت و سهامداری، زمینه ساز توسعه گسترده معدنکاری زغال سنگ و صنایع وابسته شود.

 

وضعیت اقتصادی فعالیت های شرکت زغال سنگ پروده طبس

رشد 76 درصدی سود شرکت در سال 97

صورت های مالی این شرکت نشان می دهد که در سال 97، درآمد عملیاتی معادل 449 میلیارد تومان، بهای تمام شده برابر 397 میلیارد تومان و سود ناخالص نیز رقم 151 میلیارد تومان بوده است.

هزینه های اداری 9937 میلیون تومان، سود عملیاتی 141 میلیارد تومان، هزینه های مالی 15 میلیارد تومان، سایر درآمدها 6930 میلیون تومان و سود عملیات در حال تداوم قبل از مالیات نیز معادل 119 میلیارد تومان بوده است. ضمن اینکه مالیات بردرآمد شرکت 330 میلیون تومان و سود خالص نیز 118 میلیارد تومان شده است.

همچنین سود انباشته ابتدای دوره 36 میلیارد تومان، تعدیلات سنواتی 18 میلیارد تومان و سود انباشته ابتدای دوره تعدیل شده نیز 54 میلیارد تومان بوده است. سود سهام مصوب برابر 36 میلیارد تومان، سود انباشته ابتدای دوره تخصیص نیافته 18 میلیارد تومان و سود قابل تخصیص پایان 97 معادل 137 میلیارد تومان بوده است.

این شرکت با سرمایه 60 میلیون ریالی، برای هر سهم در سال 97 معادل 19784317 ریال سود محقق نموده  است که نسبت به دوره قبل، 76 درصد رشد داشته است. این شاخص ها و رشد های بالای 76 درصد سود در صورت های  مالی، نشان دهنده عملکرد رو به رشد شرکت و مؤید نرخ های بالای سوددهی است.

 

ادامه رشد شاخص ها در سال مالی 1398

بررسی صورت های مالی و گزارشات منتشره شرکت زغال سنگ پروده طبس در پایان سال 1398، حاکی از رشد 55 درصدی فروش، 43 درصدی سود ناخالص، 56 درصدی سود عملیاتی و 71 درصدی سود خالص نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

میزان فروش شرکت در دوره مالی مذکور برابر 6957737 میلیون  ریال، سود ناخالص معادل 2163504 میلیون ریال، سود عملیاتی به میزان 2037159 میلیون ریال و سود خالص نیز رقم 2029683 میلیون ریال بوده است که بر این اساس سود هر سهم در سال 1398 رقم 33828050 ریال است.

شایان ذکر است که شرکت زغال سنگ پروده طبس مجوز و تأییدیه افزایش سرمایه از 60 میلیون ریال فعلی به 500 میلیارد ریال را نیز در سال 1398 اخذ نموده است.

 

عملکرد مطلوب در شش ماهه نخست سال 1399

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در ادامه با اشاره به خلاصه عملکرد 6 ماهه نخست سال جاری، گزارش آماری علمکرد شرکت در شش ماهه نخست سال را تشریح کرد و افزود برنامه این شرکت در سه حوزه اصلی فعالیت در سال 1399 شامل 7828 متر حفریات معدنی (پیشروی)، 1،572،000 تن استخراج زغال سنگ خام و 615،000 تن تولید کنسانتره است که در این دوره شش ماهه، به ترتیب 36%، 52% و 49% اهداف سال محقق شده است.

نمودارهای مقایسه ای عملکرد شرکت زغال سنگ پروده طبس در حوزه های مذکور از سال 1392 تا مقطع جاری ، روند حرکتی شرکت را نشان می دهد.

سلیماتی 1

سلیمانی 2

سا_لیمانی 3

جایگاه شرکت در صنعت کشور

در سند چشم انداز توسعه کشور، صنعت فولاد به عنوان تأمین کننده نیاز اولیه کلیه صنایع کشور و لازمه هر نوع فعالیت عمرانی محسوب شده است. با توجه به اینکه سنگ آهن در فرایند کوره بلند و در مجاورت کک زغال سنگ تبدیل به آهن می شود، بنابراین اهمیت جایگاه زغال سنگ به عنوان ماده اولیه موردنیاز این صنعت مادر به خوبی مشهود است. شرکت زغال سنگ پروده طبس با هدف بهره برداری از ذخایر بهشت زغال سنگ ایران، در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسید تا به عنوان اولین بهره بردار مکانیزه زغال سنگ کشور، فعالیت خود را آغاز نماید. اخذ گواهینامه های استاندارد ISO9001:2015 مدیریت کیفیت، ISO14001:2015 محیط زیست و ISO45001:2018 ایمنی، بهداشت و محیط زیست و ISO31000:2018 مدیریت ریسک، بهره بردار نمونه معادن زیرزمین کشور سال ۱۳۹۱، نشان دو ستاره تلاش گران ارزیابی بهره وری سال ۱۳۹۶، کارآفرین نمونه سال ۱۳۸۹، واحد برتر HSE سال ۱۳۸۷، واحد نمونه صنایع و معادن یزد سال ۱۳۸۷، واحد نمونه معدنی کشور در سال ۱۳۹۳، کارفرمای برتر استانی سال 96 در بحث تأمین اجتماعی، واحد برتر فرهنگی و ورزشی استان در سه دوره متوالی، بهره بردار نمونه معدنی سال ۱۳۸۵، صنعت سبز کشور در سال های 97 و 98 و صادرکننده نمونه استانی سال 97 تنها بخشی از افتخارات این شرکت در عمر کوتاه فعالیت خود می باشد.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در خصوص ذخایر زغالی منطقه و فعالیت شرکت گفت: حوضه زغالی طبس با ذخیره اکتشافی 2.75 میلیارد تن، حدود 76% منابع زغال سنگی ایران را در خود جای داده است.  این شرکت از سال 1387 به عنوان اولین بهره بردار معادن تمام مکانیزه زغال سنگ ایران، فعالیت خود را در معادن شماره یک و مرکزی واقع در منطقه پروده طبس که بزرگترین حوضه زغال کک شوی کشور است، آغاز نموده  و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از شرکت های تابعه هلدینگ صدرتأمین و شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) مشغول به فعالیت است. زغال سنگ پروده طبس در 6 سال متوالی اخیر بزرگترین تولیدکننده این محصول در کشور بوده سهم حدود 40 درصدی از تولید ملی زغال سنگ در اختیار دارد. این شرکت علاوه بر تأمین بخشی از خوراک کک سازی های کشور، به تنهایی حدود نیمی از نیاز شرکت ذوب آهن اصفهان به این محصول را تأمین می کند.

رمضان کریتی ثانی در ادامه افزود: شرکت زغال سنگ پروده طبس در حدود 12 سال فعالیت خود موفق به استخراج بیش از 10 میلیون تن زغال سنگ خام از مسیرهای پیشروی، هفت کارگاه مکانیزه لانگوال و کارگاه های نیمه مکانیزه و سنتی و همچنین تولید بیش از 4 میلیون تن کنسانتره این محصول گردیده و بر اساس برنامه، تولید کنسانتره زغال سنگ کک شوی این شرکت در پایان استخراج هشتمین کارگاه مکانیزه لانگوال، به حدود 5 میلیون تن خواهد رسید. ضمن اینکه با عنایت به برنامه ریزی صورت گرفته، دستیابی به ظرفیت های تولید زغال سنگ خام و کنسانتره، تا افق 1400 محقق خواهد شد.

شرکت زغال سنگ پروده طبس، اولین معدن تمام مکانیزه زغال سنگ با ظرفیت استخراج سالیانه 1.5 میلیون تن زغال سنگ خام به همراه بزرگترین کارخانه زغال شویی کشور با ظرفیت خوراکدهی 300 تن بر ساعت را مدیریت می نماید. این شرکت مکانیزه برخودار از دستگاه ها و سیستم های پشرفته و استاندارد و به روز در صنعت زغال سنگ است و از لودرهای معدنی L.H.D، کانتینیوس ماینر و رودهدر جهت عملیات پیشروی و حفریات معدنی، جک های قدم زن هیدرولیک جهت نگهداری سقف کارگاه استخراج و دستگاه شیرر جهش استخراج زغال سنگ استفاده می کند. حضور شرکت در بازار سرمایه، علاوه بر جذب منابع و نقدینگی مورد نیاز برای توسعه طرح های شرکت، سهامداران را نیز از سود متناسب با فعالیت های معدنی بهره مند خواهد ساخت.

 

نگاهی به عملکرد شرکت زغال سنگ پروده طبس

منطقه پروده بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شوی ایران است که ذخیره اکتشافی آن بالغ بر ۱/۱ میلیارد تن بوده و دارای پنج لایه زغالی B1، B2، C1، C2 و D است که درحال‌حاضر تمرکز کار استخراج روی لایه C1  می‌باشد.

شرکت زغال سنگ پروده به عنوان نخستین بهره بردار معادن مکانیزه زغال سنگ ایران از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در منطقه پروده طبس آغاز نموده و با در اختیار داشتن ماشین‌آلات معدنی، فناوری‌های جدید استخراج، اداره بزرگترین کارخانه زغالشویی کشور برای فراوری محصول خام، سیستم‌های پایش و ایمنی و همچنین وجود منابع انسانی جوان ولی باتجربه، تولیدکننده اصلی و عمده زغال سنگ ایران برای مصارف صنایع کک‌سازی و فولادی است.

رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در تشریح وضعیت ذخایر زغالی ایران گفت: عمده این ذخایر در نواحی البرزها، کرمان و طبس قرار گرفته‌اند و مجموع ذخایر اکتشاف شده کشور در این نواحی بالغ بر ۳ میلیارد و ۶۱۷ میلیون تن است. در این میان،  بخش زغالدار طبس با ذخیره اکتشافی ۲۷۵۰ میلیون تن، حدود ۷۶ درصد ذخایر ایران از دو نوع حرارتی (آنتراسیت) و کک شو را در چهار ناحیه مزینو، آبدوغی، نای بند و پروده، در خود جای داده است.

 

توسعه معدنکاری، بومی سازی و مسوولیت اجتماعی

کریتی ثانی در خصوص وضعیت تولید و اشتغال نیز افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، دستیابی به ظرفیت‌های تولید زغال سنگ خام و کنسانتره، تا افق ۱۴۰۰ محقق خواهد شد. وی همچنین عنوان کرد تا کنون حدود ۲۵۰۰ فرصت اشتغال پایدار در این شرکت ایجاد شده است. عملکرد شرکت زغال سنگ پروده طبس در طول فعالیت ۱۲ ساله به عنوان یک بنگاه متعهد و شهروند مسوولیت پذیر اجتماعی که نه تنها سابقه تعویق و تأخیر پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان نداشته بلکه با پرداخت به موقع تکالیف و تعهدات قانونی و انجام مسوولیت‌های اجتماعی، نقش بسیار مؤثری در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه داشته است، یکی از ارکان مهم استمرار موفقیت‌های شرکت محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با اعلام این نکته که ظرفیت زغالی منطقه طبس هنوز هم به درستی شناخته نشده و نیازمند اکتشافات بیشتر است افزود: وجود این معادن در کنار سایر مواد و کانی‌های منطقه طبس، یک موهبت عظیم خدادادی است که در صورت سرمایه‌گذاری اساسی و برنامه‌ریزی اصولی، بدون شک محور توسعه همه جانبه شهرستان و استان بوده و در رشد معدنی، صنعتی و اقتصادی کشور نیز تأثیر قابل توجهی خواهد داشت و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری با مضمون ضرورت جایگزینی اقتصادی نفتی، معدن بدون شک یکی از این جایگزین‌ها است.

وی افزود که معادن زغالی طبس در صورت توجه کافی، می‌تواند برای ۵۰ سال آینده هم در منطقه اشتغالزایی پایدار ایجاد کند که برای توسعه اجتماعی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

کریتی ثانی در ادامه با اشاره به برنامه های توسعه شرکت گفت یک ذخیره جدید معدنی از طریق مزایده در اختیار شرکت زغال سنگ پروده طبس قرار گرفته و کارهای مطالعاتی و طراحی برای اجرایی نمودن پروژه در دست اقدام است که با اجرای این طرح، حدود 50 میلیون تن ذخیره جدید به ظرفیت در دست بهره برداری شرکت افزوده شده و فرصت های اشتغال جدیدی نیز ایجاد خواهد شد. پیگیری برای خرید یک سری جدید از تجهیزات مکانیزه استخراج لانگوال معدن و همچنین عملیاتی نمودن پروژه تغلیظ (اسپیرال) کارخانه زغال شویی نیز ادامه دارد که اجرای آنها به ترتیب باعث افزایش 500هزارتنی ظرفیت استخراج زغال سنگ خام و بهبود 5درصدی راندمان فرآوری و به تبع آن افزایش وزنی تولید کنسانتره خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به دغدغه و حمایت های زیست محیطی شرکت زغال سنگ پروده طبس، یکی از برنامه های این حوزه را پیگیری اجرای طرح پراپ هیدرولیک معرفی نمود که می تواند جایگزین چوب مصرفی معادن گردد و به همین علت، این شرکت در نظر دارد عملکرد پراپ را در یک کارگاه پایلوت مورد بررسی قرار دهد تا در صورت حصول نتایج مطلوب، علاوه بر بومی سازی این محصول با استفاده از توان و ظرفیت صنعتی داخل کشور، چوب موردنیاز استخراج سنتی زغال سنگ با این فناوری جایگزین شود. اجرای پروژه موسوم به بلندینگ نیز یکی دیگر از طرح های در دست پیگیری است که هدف آن تأمین محصول با مشخصات کیفی موردنیاز مشتری در صنایع فروآلیاژ و به خصوص فروسیلیس است.

کریتی ثانی افزود که یکی از رویکردهای مهم شرکت زغال سنگ پروده طبس، استفاده حداکثری از توان و ظرفیت داخلی است و به همین دلیل نیز اقدامات گسترده ای برای مهندسی معکوس اقلام و تجهیزات مصرفی انجام داده است که نتیجه آن بومی سازی بیش از 1400 قلم کالا است.

وی در ادامه به بحث مسوولیت های اجتماعی اشاره کرده و عنوان داشت که شرکت زغال سنگ پروده طبس علاوه بر اینکه محرک اصلی اقتصادی منطقه است، خدمات شهروندی قابل توجهی نیز در بحث ایفای مسوولیت های اجتماعی برای انتفاع عموم شهروندان در زمینه های زیرساخت، عمرانی، آموزشی، فرهنگی، علمی، ورزشی و بهداشت و درمان به انجام رسانده است. انتظار می رود که ورود این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور به بازار سرمایه، زمینه ساز مشارکت عمومی شهروندان و عموم هم میهنان عزیز در فعالیت های تولیدی و توسعه این شرکت باشد تا زمینه ساز رشد و توسعه هرچه بیشتر معدنی، صنعتی و اقتصادی منطقه گردد.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در پایان با اشاره به برنامه‌ریزی متولیان امر برای تدوین طرح جامع زغال سنگ کشور افزود، موفقیت اجرای این طرح وابسته به بررسی همه جانبه ظرفیت‌ها و تدوین راهکارهای مناسب برای ایجاد تمرکز با هدف افزایش تولید و توسعه معدنکاری مکانیزه در کشور است. صنعت زغال سنگ در بسیاری از کشورها تحت حمایت دولت بوده و از یارانه‌های مختلف حمایتی برخوردار است. این حمایت‌ها در ایران نه تنها برقرار نیست، بلکه عدم ارائه تسهیلات مناسب در بحث مالیات، عوارض، بیمه و حقوق دولتی، فشار مضاعفی به معدنکاران وارد می‌نماید. مطمئناً اگر پشتیبانی مناسب از طرف دولت انجام شده و تسهیلات مالی و اقتصادی به این صنعت ارائه شود، زغال سنگ می‌تواند محرک مهمی در رشد اقتصادی کشور باشد.

عناوین برگزیده