تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۱۰
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۱۳۹۳۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رییس خانه معدن استان یزد مطرح کرد:

رشد تولید سنگ آهن و سرب و روی در 6ماهه اول امسال/ افزایش نرخ ارز صادرات کاشی و سرامیک را رونق داد

می متالز - رییس خانه معدن استان یزد گفت: طی 6ماهه اول امسال شاهد افزایش تولید در برخی از معادن استان یزد بودیم که می‌توان به سنگ آهن و سرب و روی اشاره کرد.
رشد تولید سنگ آهن و سرب و روی در 6ماهه اول امسال/ افزایش نرخ ارز صادرات کاشی و سرامیک را رونق داد

رییس خانه معدن یزد

به گزارش می متالز، سعید افضلی پور با بیان این مطلب در ادامه افزود: برخی معادن نیز به دلیل شرایط حاکم بر کشور و رکودی که در صنعت ساخت و ساز وجود دارد تقاضا برای محصولات آنها کم بود و رشدی در 6ماهه اول امسال نداشته اند که می توان به معادن سنگ تزیینی و همچنین سنگ‌هایی که به دلیل نوع کیفیتشان امکان صادرات برای آنها فراهم نشده اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر افزایش نرخ ارز در کشور نیز بر روند تولید در برخی از محصولات صنایع معدنی اثرگذار بوده است. به این شکل که در صنعت کاشی و سرامیک باعث افزایش صادرات محصول و همچنین بالا رفتن میزان تولید و میزان مصرف مواد اولیه در این صنعت یعنی خاک‌های نسوز و صنعتی شده است.

افضلی پور در ادامه سخنانش درخصوص اینکه آیا تعداد مجوزهای صادره معدنی در 6ماهه اول امسال رشد داشته یا خیر نیز گفت: متاسفانه به دلیل مخالفت حداکثری از سوی سازمان‌های ذی‌ربط مانند سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان محیط زیست در استعلام‌هایی که برای آنها فرستاده می‌شود، تعداد مجوزهای صادره نسبت به سال قبل افزایش نداشته است.

رییس خانه معدن استان یزد درباره اینکه آیا شروع فصل سرما، روی فعالیت معادن اثرگذار است نیز اظهار کرد: در فصل سرما، بعضا معادن کوچک مقیاس و متوسط توقف کوتاهی در فعالیت‌های خود دارند اما عمده آنها پیش‌بینی برای فعالیت در شرایط سخت را انجام داده‌اند. در واقع تغییر شرایط آب و هوایی بیشتر فعالیت معادن کوچک مقیاسی که در غرب کشور هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی یکی دیگر از عوامل اثرگذار در بخش معدن و فعالیت‌های معدنی را حمل و نقل مواد معدنی دانست و گفت: برای حمل و نقل مواد معدنی تامین حامل‌های انرژی همچون سوخت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که با افزایش قیمت مواجه شود، بر تولید و تجارت بخش معدن اثرگذار خواهد بود.

به گفته افضلی پور، در حال حاضر حدود 610واحد معدنی در استان یزد دارای پروانه بهره برداری هستند که از این تعداد 150واحد به صورت مستمر فعالیت داشته و مابقی نیز به صورت موقت و فصلی به تولید می‌پردازند.

رییس خانه معدن یزد با بیان این مطلب در پایان اظهار کرد: از لحاظ آماری، عمده معادن استان یزد را معادن سنگ تزیینی و خاک‌های صنعتی تشکیل می‌دهند، اما بخش عمده تولید مواد معدنی این استان یعنی حدود 70درصد تولید، مواد معدنی فلزی همچون سنگ آهن و روی است.

عناوین برگزیده