تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۱۳۹۵۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تامین زغال کشور توسط معادن داخلی؛

فروش بزرگترین شرکت معدنی مهم‌ترین تصمیم‌ اقتصادی مازندران

می متالز - فروش بزرگترین شرکت صنعتی و معدنی شمال کشور به شرکت ذوب آهن اصفهان از مهمترین تصمیم‌های اقتصادی استان مازندران است که فرجام شرکت سامان اثرگذاری مشخصی بر اقتصاد استان و شهرستان می‌گذارد.
فروش بزرگترین شرکت معدنی مهم‌ترین تصمیم‌ اقتصادی مازندران

به گزارش می متالز، شوکت‌الله آزادی در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان سوادکوه به درک دغدغه‌های مردم سوادکوه درباره فروش معادن اشاره و اظهار کرد: از سال ۱۳۸۳ و با واگذاری معادن بر طبق اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی شرکت سامان با عضویت ۶۲۷ سهام‌دار که از کارگران و بازنشستگان شرکت البرز مرکزی بودند، تشکیل شد.
 

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های مختلف شرکت سامان به مصوبه ۳۱ مرداد‌ماه۱۳۹۳ در مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران که به هیأت مدیره برای ارزیابی و فروش تکلیف شد، افزود: در مرحله دوم و مصوبه مجمع عمومی در ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۴ در حسینیه شهدای ۲۰ متری و در ۲۶ مردادماه ۱۳۹۷ تاکید مجدد مجمع عمومی برای فروش مصوب شد و هیأت مدیره مکلف به اجرای مصوبات مجمع عمومی است.
 

رئیس هیأت مدیره شرکت صنعتی معدنی سامان سوادکوه با بیان اینکه تصمیم مجمع عمومی به دلایل تورمی جامعه، وجود سلایق مختلف در مجمع عمومی، عدم توان سرمایه‌گذاری لازم، کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها از مشکلات ادامه حیات شرکت بود، افزود: بعد از سال ۱۳۹۸ به دلیل تحریم‌ها، فرآوری‌کردن زغال، فروش زغال به مبادی فروش بیرون و قیمت‌گذاری آن از طرق کمیته قیمت‌گذاری زغال کشور باعث افزایش قیمت زغال شد و دخل و خرج شرکت با هم منطبق شد و سود قابل توجه نصیب شرکت شد ولی چشم‌اندازی که مجمع عمومی شرکت برای ما تعیین کرد، فروش آن بود.
 

تحریم‌ها و تامین زغال در کشور توسط معادن داخلی
 

این مسوول با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شد تا واردات زغال ممنوع شود و نیاز زغال در کشور توسط معادن داخلی تامین شود و شرکت‌های زیان‌ده به تراز سر به سر و یا به سود‌دهی برسند، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴ پس از انتشار آگهی مزایده، خریداران قیمت پایین را پیشنهاد دادند و ما تصمیم به ادامه فعالیت گرفتیم که شاهد بهتر‌شدن وضعیت زغال و رغبت خریداران به ویژه ذوب آهن اصفهان بیشتر شد و پیام به مذاکره دادند.
 

آزادی با بیان اینکه همه معادن کشور در گذشته زیر نظر ذوب آهن اصفهان بودند و آرم و نشان شرکت همچنان در بسیاری از سر درب معادن وجود دارد، گفت: دلیل خرید معادن زغال سنگ سامان توسط ذوب آهن، تکمیل زنجیره تولید است و تیم‌های مختلفی برای بازدید و صحت‌سنجی به سوادکوه آمدند و کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان معدنی هم نتایج ارزیابان را صحت‌سنجی کردند.
 

وی افزود: هفته گذشته به اتفاق اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل و کمیته فروش؛ به شرکت ذوب آهن اصفهان رفتیم و برای رفع برخی از شبهات درباره طرف مقابل، اساسنامه شرکت و بازدید از محوطه کارخانه ذوب آهن انجام شد و آرم ذوب‌آهن در صورتجلسه موجود است و چندین معاون شرکت ذوب آهن به عنوان امضا‌کنندگان صورت جلسه حضور داشتند و ما هم حساسیت منطقه و ظرفیت‌های معادن زغال سوادکوه را به آنان بیان کردیم.
 

رئیس هیأت مدیره شرکت صنعتی معدنی سامان سوادکوه با اشاره به اینکه ذوب آهن اصفهان، البرز شرقی را هم خریداری کرد و تعداد زیادی از مدیران آنجا سوادکوهی هستند و تونل‌هایی در آنجا به نام استاد‌کارهای سوادکوهی می‌شناسند و نام می‌برند، اظهار کرد: شرایط خوبی در البرز شرقی حاکم است و دغدغه اصلی اعضای هیأت مدیره، مدیر عامل، اعضای کمیته فروش و بازرسان شرکت حفظ اشتغال منطقه، افزایش تولید و افزایش سرمایه‌گذاری است و مدیران انتخابی و انتصابی بعد از فروش معادن زغال سنگ سوادکوه باید مدیریت بهینه داشته باشند تا معادن شهرستان باعث رونق بیشتر سوادکوه شوند.
 

این مسوول با اشاره به اینکه چشم‌انداز شهرستان ما و معادن زغال سنگ و شرکت سامان بیانگر آن است که توان سرمایه‌گذاری گسترده مورد نیاز وجود ندارد و احتمال تغییر در قیمت زغال و سلایق مختلف در شرکت سامان بیانگر آن است که موضوع فروش شرکت از درایت‌های مناسب سهامداران بود، افزود: تفاوت قیمت بین خریدار شخصی و ذوب آهن اصفهان قابل توجه نبود و شرکت ذوب آهن هم پیشنهاد ۱۶۴ میلیارد تومان داد و ذوب آهن اصفهان هم نیاز حدود ۲۰ هزار تنی خود به زغال را بیان کرد که حداقل به دو برابر تعداد کارگران موجود در سامان نیاز است و سوادکوه زخم خورده در موضوع معادن است و شرکت ذوب آهن می‌تواند به رونق معادن و شهرستان کمک کند.
 

آزادی، اظهار کرد: نظر اعضای هیات مدیره، بازرسین و کمیته فروش با توجه به جمیع جهات اولویت را به ذوب آهن برای سرمایه‌گذاری بیشتر در معادن و منطقه داد.
 

وی با بیان اینکه معامله ما برد - برد است و ذوب آهن اصفهان مواد اولیه می خواهد و ما هم می‌خواهیم بر طبق مصوبه مجمع بفروشیم، اظهار کرد: هر شرکتی که بر طبق الزام قانونی شرکتی را بخرد نمی‌تواند اقدام به اخراج کارگر کند و ذوب آهن هم دولتی است و زیر مجموعه بخش‌های نظارتی کشور قرار دارند و شاهرود هم گزینه خوبی برای بررسی است که شاهد حضور کارگران بومی و توسعه آن بعد از فروش به ذوب آهن اصفهان هستیم.
 

رئیس هیأت مدیره شرکت صنعتی و معدنی با اشاره به وضعیت شرکت سامان بعد از فروش گفت: بعد از فروش اموال سامان بر اساس قانون، هیأت تصفیه با نظر مجمع تشکیل می‌شود و یا اگر بتوانند فعالیت‌های خود را در مسیر دیگری تعریف کنند فعالیت می‌کنند یا تصفیه و منحل می‌شود.
 

مرغوبیت زغال سوادکوه
 

محمد حمیدی با اشاره به فعالیت ۷ ماهه خود به عنوان مدیرعامل اظهار کرد: تعیین خط مشی مجمع عمومی شرکت برای فروش در سرلوحه فعالیت ما قرار دارد.
 

وی افزود: دلایل فروش که منجر به مصوبه مجمع عمومی شد، قابل قبول است و ما به این نتیجه رسیدیم که خریدار کالا و خدمات مناسب و مرغوب را می خرد و برای همین هدف اقدام به تقویت شرکت کردیم.
 

مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی سامان سوادکوه با اشاره به اهمیت کیفیت زغال برای خریدار و مرغوبیت زغال سوادکوه از افزایش هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۳۰۰ تنی تولید زغال خبر داد و خاطر نشان کرد: وجود کرونا و مشکلات مربوط به آن و مدیریت معادن در ایام کرونا شامل تست در درب ورودی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با وجود تجمع کارگری در استخراج و پیشروی را داشتیم.
 

این مسوول با بیان اینکه از اسفند ۱۳۹۸ همه روزه تست بهداشتی مربوط به مقابله با کرونا برای پرسنل و ضدعفونی در همه سطوح انجام شد و شاهد افزایش تولید و جذب نیروی جدید را هم با وجود مدیریت مقابله با کرونا داشتیم و تجهیزات را نیز نوین‌سازی کردیم و پاسخ مثبت گرفتیم و وقتی شرکت سامان و توانمندی خود را نشان داد خریداران هم برای خرید راغب شدند.
 

حمیدی با اشاره به اینکه یک شرکت خصوصی و نیز ذوب آهن اصفهان برای خرید اقدام کردند، افزود: شرکت شخصی تا زمانی که بتواند، زغال را استخراج می‌کند اما به فعالیت عمقی نمی‌پردازد و هزینه بلند‌مدت نمی‌کند و پس از چند سال آینده مبهم و غیر قابل پیش‌بینی خواهد داشت.
 

وی افزود: یکی از خواسته‌های هیأت مدیره، بازرسان و کمیته فروش آن بود که با سربرگ ذوب‌آهن اصفهان و حضور معاونان شرکت ذوب آهن صورتجلسه و قراردادها امضا شود که این‌گونه شد و مدیران رده بالای ذوب‌آهن در مذاکره حضور داشتند و چانه‌زنی‌های مختلفی در باره قیمت و شرایط مطرح شد.
 

مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی سامان سوادکوه با اشاره به اینکه قیمت تجهیزات، ایمنی، ریل، چوب و هزینه‌های جانبی معدنی بالاست و ما هم اکنون در دوران اوج مالی و مدیریتی شرکت قرار داریم اما هیچ تضمینی برای باقی‌ماندن این شرایط و قیمت بالای زغال وجود ندارد، افزود: شرکت ذوب آهن شرایط مالی و تجهیزاتی لازم برای مدیریت را داراست و بهترین گزینه برای فروش معادن فروش به شرکت ذوب آهن اصفهان بود که هم دارای سرمایه زیاد و هم پشتیبانان قوی است که تامین اجتماعی از پشتیبانان اصلی است و برای مردم منطقه و توسعه شهرستان هم می تواند پشتیبان بزرگی باشد.
 

وی با اشاره به مصرف‌کننده‌بودن شرکت ذوب آهن اصفهان از زغال که در شرایط خوب یا بد مجبور به حفظ تولید است، گفت: خریدار شخصی تا لحظه سوددهی می‌ماند و هزینه‌های گسترده و با آینده‌نگری انجام نمی‌دهد و پس از فوت یا برکناری مدیر شرکت شخصی تکلیف معادن نا‌معلوم می‌شود و با اولویت شرکت ذوب آهن به شرکت خصوصی هر سهامدار ۲ تا ۳ میلیون تومان صرفنظر می‌کند اما به نفع آینده منطقه و فرزندان او خواهد بود.
 

معادن سوادکوه بعد از طبس، بزرگترین ذخیره زغال کشور
 

کیومرث شعبانی اظهار کرد: تکلیف مجمع عمومی به هیأت مدیره و کمیته فروش برای فروش شرکت سامان در اولویت فعالیت‌ها قرار داشت و چند مورد نیز مصوباتی برای اصرار بر فروش داشتیم.
 

وی افزود: کمیته فروش نیز برای پشتیبانی هیأت مدیره تعیین شد و در مذاکره با شرکت ذوب آهن هم اعضای مرتبط حضور داشتند.
 

نائب‌رئیس هیأت مدیره شرکت صنعتی و معدنی سامان سوادکوه با بیان اینکه معادن سوادکوه بعد از طبس، بزرگترین ذخیره زغال کشور را دارد، گفت: کیفیت و کمیت زغال خوب سوادکوه و اکتشافات انجام‌شده از اعتبار ماست و اصرار بر راه‌اندازی کک‌سازی در گذشته برای دو مرحله به دلیل ذخایر زغال در شهرستان سوادکوه بود.
 

سود‌دهی به سهامداران با توجه به آینده پیشرفت شهرستان سوادکوه
 

محمد علی‌زاده با اشاره به اینکه شاخص‌های حقوقی برای ارتباط با شرکت ذوب آهن اصفهان و شرایط فروش در نظر گرفته شد، گفت: سود‌دهی به سهامداران با توجه به آینده پیشرفت شهرستان سوادکوه در مذاکرات مورد توجه بود.
 

مدیر امور حقوقی و روابط عمومی شرکت صنعتی معدنی سامان سوادکوه  با بیان اینکه پاسخ‌گویی به سوالات سهامداران از وظایف ما در روابط عمومی است و برگزاری میزگرد به منظور دست‌یابی به همین هدف بود، افزود: از رسانه‌های رسمی، مجازی و فضای اجتماعی انتظار داریم تا ما را در این موقعیت حساس برای پیشرفت شهرستان و اجرای مصوبه سهامداران شرکت یاری رسانند و برای صحت ادعاها و روشن‌شدن ابعاد دیدگاه‌ها یا شایعات با منابع رسمی شرکت ارتباط بگیرند.
 

گفتنی است فروش بزرگترین شرکت صنعتی و معدنی شمال کشور به شرکت ذوب آهن اصفهان از مهمترین تصمیم‌های اقتصادی استان مازندران است که فرجام شرکت سامان اثرگذاری مشخصی بر اقتصاد استان و شهرستان می‌گذارد.

عناوین برگزیده