تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۱۳۹۵۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
رییس مجلس:

طرح تولید پایدار فولاد مشکلات بازار فولاد را کاهش می دهد

می متالز - قالیباف با اشاره به بررسی طرح تولید پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع گفت: امیدواریم این طرح مشکلات صنعت فولاد را کاهش دهد.
طرح تولید پایدار فولاد مشکلات بازار فولاد را کاهش می دهد

به گزارش می متالز، «محمد باقر قالیباف»، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه 6 آبان با اشاره به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد وضعیت بازار فولاد گفت: انشاءالله طرحی که تحت عنوان طرح تولید پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع مد نظر و اعلام وصول شده است، بتواند در صحن مجلس مطرح و مشکلاتی را که نمایندگان در رابطه با صنعت فولاد به آن اشاره کرده اند با این طرح مرتفع کنیم.

«علی نیکزاد»، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در توضیحاتی با اشاره به وضعیت صنعت فولاد گفت: قیمت نامناسب سیمان و فولاد باعث به تعطیلی کشاندن بسیاری از کارگاه های توسعه ای در کشور شده است که نیاز به ساماندهی در این رابطه داریم.

وی با بیان اینکه مدیریت مقتدرانه ای را در وزارت صمت برای ساماندهی بازار فولاد شاهد نیستیم، گفت: نباید قیمت فولاد بیش از هشت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم باشد اما در حال حاضر این قیمت بالاتر از نرخ جهانی است و قیمت فولاد کیلویی 17 هزار تومان است. با فرض دلار 27 هزار تومانی قیمت فولاد به کیلویی 10 هزار تومان هم نمی رسد چرا باید در کشور ما 17 هزار تومان به فروش برسد؟

وی با بیان اینکه در کشور 30 میلیون تن فولاد تولید می شود، گفت: از این تولیدات نهایتا 15 میلیون تن در داخل مصرف شود اما باز هم قیمت فولاد در بازار ایران بالاتر از قیمت جهانی است، قطعا باید در این رابطه تدبیر ویژه ای شود.

همچنین، «سید جواد حسینی کیا» با بیان اینکه در حال حاضر حدود 30 میلیون تن فولاد در کشور وجود دارد، گفت: مصرف واقعی فولاد در کشور 12 میلیون تن است. با توجه به این میزان از تولید و مصرف در کشور گرانی موجود در بازار فولاد توجیه ای ندارد و به سیاست گزاری ناقص در زنجیره فولاد بر می گردد.

وی وجود عوارضی گمرکی صفر برای صادرات فولاد را از علل نابسامانی در بازار این صنعت عنوان کرد و گفت: صفر بودن عوارض گمرکی باید در انتهای زنجیره فولاد باشد و نه در ابتدا و همین باعث نابسامانی های موجود در بازار فولاد شده است.

همچنین، «سید غنی نظری خانقاه»، نماینده خلخال نیز در این رابطه گفت: تولید ما در صنعت فولاد دو برابر مصرف داخلی است اما قیمت فولاد در کشور ما بالاتر از قیمت های جهانی است و این تناقض نشان دهنده عدم نظارت در بازار و سوداگری هایی است که توسط دلالان صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه امروز شاهد رشد سلطان های فولاد در این بازار هستیم، گفت: وزارت صمت در وظایف خود برای نظارت بر بازار فولاد کوتاهی کرده است. تولیدکنندگان را به حال خودشان رها کرده است و آنها فولاد را با هر قیمتی که باب میل شان باشد به فروش می رسانند.

 

«حسینعلی حاجی دلیگانی» نیز با بیان اینکه سنگ آهن بخشی از معادن و ثروت عمومی و انفال است، گفت: متاسفانه زنجیره فولاد در کشور ما دچار تعارض و تضاد جدی است از یک سو خواستار رهاسازی قیمت محصول تولیدی و از سوی دیگر خواستار رانت و یارانه در نهاده های تولید همچنین تامین مواد اولیه و انرژی هستند و این تضاد به ضرر مردم است.

حجت الاسلام «علیرضا سلیمی»نیز در این رابطه گفت: برخی اتفاقات موجب گران فروشی در بازار فولاد شده است. یکی از دلایل این است که همه محصول در بورس عرضه نمی شود. بخش کوچکی از آن در بورس عرضه می شود که آن هم در رینگ صادراتی است و نه در رینگ داخلی و این باعث شده است که قیمت داخلی را چین و آمریکا برای ما مشخص کنند. قیمت داخلی ما نسبت به قیمت فوب 100 دلار گران تر به فروش می رسد.

«صدیف بدری»، نماینده اردبیل نیز در این رابطه گفت: بیشترین صادرات ما در حوزه فولاد مربوط به شمش است که ارزش افزوده پایینی دارد. حداکثر فولاد مورد نیاز در داخل کشور 14 تا 15 میلیون تن است در حالی که تولید سالانه ما به 30 میلیون تن می رسد. ما دو برابر مصرف کشور تولید داریم اما بر اساس گزارش ها کاهش صادرات نسبت به سال های قبل داشتیم و این نشان می دهد که مشکل مدیریتی در بحث عرضه و صادرات فولاد داریم.

عناوین برگزیده