تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۱۴۰۶۴۶
سرویس خبر : انرژی
استاندار کرمان خبر داد:

افتتاح فاز اول پروژه انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان، فردا با حضور رییس جمهور

می متالز - استاندار کرمان از افتتاح فاز اول خط انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان و یزد به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور رییس جمهور فردا پنجشنبه ۱۵ آبان ماه خبر داد.
افتتاح فاز اول پروژه انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان، فردا با حضور رییس جمهور

به گزارش می متالز، دکتر "محمدجواد فدایی" از سفر وزیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به شهرستان سیرجان برای افتتاح این پروژه خبر داد و با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات استان کرمان موضوع کم آبی است، اظهار کرد: بحش عمده آب در استان کرمان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود به‌ طوری‌ که سالانه حدود ۶ میلیارد متر مکعب برداشت آب از چاه های زیر زمینی استان را داریم که نسبت به برداشت بهینه حدود میلیارد مترمکعب اضافه برداشت داریم.

استاندار کرمان ادامه داد: ۱۳ شهر استان کرمان به لحاظ آب شرب در وضعیت قرمز قرار دارند و ۷۲۰ روستای استان نیز به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند.

وی استفاده از پساب فاضلاب را یکی از راهکارهای رفع مشکل صنایع دانست و بیان کرد: برای حل مشکل آب در استان کرمان طرح‌ها و تصمیماتی اتحاذ شده است که یکی از این طرح‌ها استفاده از پساب فاضلاب است که در چند شهر استان از جمله کرمان، سیرجان و زرند این طرح در حال اجراست همچنین در برنامه داریم که برای شهر رفسنجان نیز این طرح را کلید بزنیم.

فدایی انتقال آب از حوزه‌های دیگر را یکی دیگر از راهکارهای حل مشکل کم آبی استان کرمان برشمرد و اظهار کرد: شیرین کردن آب دریا و انتقال آب به استان کرمان یکی از این پروژه ها بوده است که پروژه انتقال آب از خلیج فارس به کرمان در نوع خودش در کشور بی‌نظیر می‌باشد که برای این پروژه سه خط انتقال در نظر گرفته شده است که این سه خط در مجموع ۶۰۰ میلیون مترمکعب در سال آب را شیرین و به استان‌های کرمان و یزد منتقل می‌کند.

وی درباره خط اول انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران عنوان کرد: خط اول این پروژه شامل سه فاز است که فاز اول آن انتقال آب از خلیج فارس به گل‌گهر سیرجان، فاز دوم آن ادامه این خط تا مس سرچشمه و فاز سوم ادامه این خط تا منطقه چادرملوی یزد است.

استاندار کرمان افزود: در مجموع خط اول ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب را منتقل می‌کند که ۵۰ میلیون مترمکعب آن به شهرهای هرمزگان داده می‌شود، ۴۵ میلیون مترمکعب سهم گل‌گهر، ۴۰ میلیون مترمکعب سهم مس سرچشمه و ۳۰ میلیون مترمکعب سهم چادرملوی یزد و ۱۵ میلیون متر مکعب باقیمانده نیز در طول مسیر برای مصرف شرب و موارد دیگر استفاده می‌شود.

وی با بیان این مطلب که کلنگ این پروژه در سال ۹۵ به زمین زده شده است، تصریح کرد: مطالعات این پروژه از سال ۹۲ آغاز شد و در مجموع برای فاز اول (انتقال آب تا گل‌گهر)، حدود ۳۰۰ میلیون یورو ارز بری داشته که ۶ هزار میلیارد تومان شرکا و سهامداران شرکت‌های گل‌گهر سیرجان، مس سرچشمه و فولاد چادرملوی یزد سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ۱۳۰۰ میلیارد تومان از منابع بانکی به صورت تسهیلات استفاده شده گفتنی است که بحش ارزی این پروژه توسط صندوق توسعه ملی و همچنین بانک ملی ایران و اروپا با مبلغ  ۳۸ میلیون یورو تامین اعتبار شده است.

فدایی با بیان اینکه بانک‌های سپه، ملی، تجارت و پارسیان در بخش تسهیلات این پروژه کمک های شایانی را انجام داده اند، اظهار کرد: در این پروژه ۲۴۰ پروژه پیمانکاری در طول اجرای این پروژه فعال بودند و حدود ۱۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این پروژه مشغول به کار بودند.

وی تصریح کرد: امیدواریم با افتتاح این پروژه، چاه‌های آبی را که شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر از آنها استفاده می‌کرده، مسدود شوند و قطعا این موضوع به حل مشکل آب منطقه سیرجان کمک شایانی را خواهد کرد و همچنین بخشی از آب مورد نیاز گل‌گهر در حال حاضر با تانکر تامین می‌شود لذا با انتقال آب بخش مهمی از مشکل گل‌گهر حل و شاهد توسعه بیشتر این منطقه خواهیم بود.

استاندار کرمان با بیان اینکه فازهای دوم و سوم این طرح احتمالا تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید اظهار کرد: برای آغاز عملیات اجرای خط دوم و سوم نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی با اشاره به اینکه افتتاح این پروژه فردا ۱۵ آبان ماه به صورت ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهور انجام خواهد شد، بیان کرد: فردا برنامه افتتاح این پروژه در سه نقطه را داریم که یک بخشی از این افتتاح در بندرعباس، بخشی از افتتاح در بین راه و بخشی اصلی افتتاح در شهرستان سیرجان و با حضور وزیر صمت صورت خواهد گرفت.

عناوین برگزیده