تاریخ: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۵۶
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۴۱۲۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
انجمن زغال سنگ به وزارت صنعت اعلام کرد:

درخواست بودجه ۲۸۴ میلیاردی برای مهمترین و بزرگترین ذخایر زغال‌سنگ

می متالز - انجمن زغال سنگ با ارسال نامه ای به وزارت صنعت خواستار تخصیص بودجه ۲۸۴ میلیارد تومانی ایمیدرو در تامین امکانات زیربنائی مهمترین و بزرگترین ذخایر زغال‌سنگ طبس شد.
درخواست بودجه ۲۸۴ میلیاردی برای مهمترین و بزرگترین ذخایر زغال‌سنگ

به گزارش می متالز، انجمن زغال سنگ با ارسال نامه ای به وزارت صنعت اعلام کرد: با فعال شدن پروژه های جدید تولید فولاد، مصرف زغال سنگ به سرعت درحال افزایش اسیت و حداقل  به‌ میزان 4 میلیون تن کنسانتره زغال سنگ برآورد می شود که مستلزم استخراج 8 میلیون تن زغال سنگ از معادن است.

درحالی که تولید کنونی به‌ میزان 1.8 میلیون تن کنسانتره زغال سنگ و کمتر از 4 میلیون تن استخراج از معادن است که به هیچ وجه متناسب با 1.5 میلیارد تن حجم ذخائر مکشوفه  زغال سنگ نیست. عدم توجه به موانع و مشکلات تجهیز و بهره برداری معادن زغال سنگ روند واردات را مرتبا" افزایش می دهد بطوری که در سال جاری واردات  درحدود یک میلیون تن است.

در این شـرایط انجمن زغال سنگ وظیفه می داند گزارش مربوط به نیاز حیاتی مهمترین و بزرگترین ذخائر زغال سنگ در ناحیه طبس را  تقدیم کند:

  • بزرگترین ذخائر مکشوفه زغال سنگ کک شو به میزان 700 میلیون تن در ناحیه طبس است.
  • اکنون سالانه 2.1 میلیون تن زغال سنگ (بیش از 50 درصد تولید زغال سنگ) از معادن ناحیه طبس استخراج  می شود.
  • شرکت های متخصص در موضوع زغال سنگ درمنطقه مستقر هستند و علاوه بر تولید جاری به میزان 2.85 میلیون تن طرح جدید و توسعه در دست اقدام دارند که می تواند در بازه زمانی 4-3 ساله حداقل به میزان سالانه 2 میلیون تن استخراج زغالسنگ را افزایش بخشند .
  • مهمترین اولویت نیاز این فعالیت گسـترده معدنی در بخش زغال سنگ، کمبود امکانات زیر بنایی (آب، برق شبکه، راه) است که لازم است تأمیـن آن از طرف وزارت صنعت مورد توجه جدی قرار بگیرد.
  • طرح تأمین امکانات زیربنائی ذخائر زغال سنگ طبس ازطرف ایمیدرو در حد مهندسی تفضیلی به انجام رسیده و بخشی نیز وارد مرحله اجراء شده  لیکن به علت عدم تامین بودجه مناسب، بسیار کند و بدون پیشرفت فیزیکی  قابل قبول است.
  • با بررسی های انجام شـده کارشناسی از طرف انجمن زغال سنگ نیاز مالی تامین امکانات زیربنائی معادن زغال سنگ طبس به میزان 284 میلیارد تومان برآورد می شود که در بازه زمانی 3 ساله توسط ایمیدرو قابل انجام است.
  • در راستای تداوم فعالیت و توسعه معادن زغال سنگ که منجر به اشتغال چندین هزار نفره و تامین بخشی عمده از نیاز اساسی زغال سنگ است  خواهشمند است دستور فرمائید موضوع بودجه تامین امکانات زیربنائی ذخائر زغال سنگ طبس مورد توجه جدی و اولویت دار ایمیدرو قرار گیرد.
منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده