تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۵۸۲
کد خبر: ۱۴۲۱۲۸
رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت:

پیشرفت، توسعه، استقلال و امنیت ملی کشور در سایه آموزش فرزندان کشوراست/ افتتاح 1550 پروژه آموزشی و تربیتی در یک روز بیانگر اهتمام ویژه دولت به مساله آموزش و پرورش است/روزانه 27 کلاس به جمع کلاس های درس در کشور افزوده می شود/عدالت در آموزش و پرورش برای ما بسیار مهم است/ همه باید از آموزش یکسان عمومی رایگان استفاده کنند /تاکید بر تداوم روند تغییر آموزش مدارس از حافظه محور به پژوهش محور /باید سواد دیجیتالی را در مدارس به دانش آموزان بیاموزیم/ تا اردیبهشت 11 هزار تخت بیمارستانی افزوده خواهد شد/ شمار تخت های بیمارستانی ایجاد شده در دولت تدبیر و امید بیش از دو برابر کل تخت های بیمارستانی تاریخ ایران است / فشار حداکثری آمریکا دوران پایانی خود را طی می‌کند

می متالز - رئیس جمهور پیشرفت، توسعه، استقلال و امنیت ملی کشور را در سایه آموزش فرزندان ایران اسلامی دانست و با اشاره به اجرای گسترده طرحهای دولت تدبیر و امید برای تقویت حوزه آموزش کشور تاکید کرد که افتتاح 1550 پروژه آموزشی و تربیتی در یک روز و پیوستن روزانه 27 کلاس درس به جمع کلاس های آموزشی، بیانگر اهتمام ویژه دولت به مساله علم، فرهنگ و آموزش و پرورش است.
پیشرفت، توسعه، استقلال و امنیت ملی کشور در سایه آموزش فرزندان کشوراست/ افتتاح 1550 پروژه آموزشی و تربیتی در یک روز بیانگر اهتمام ویژه دولت به مساله آموزش و پرورش است/روزانه 27 کلاس به جمع کلاس های درس در کشور افزوده می شود/عدالت در آموزش و پرورش برای ما بسیار مهم است/ همه باید از آموزش یکسان عمومی رایگان استفاده کنند /تاکید بر تداوم روند تغییر آموزش مدارس از حافظه محور به پژوهش محور /باید سواد دیجیتالی را در مدارس به دانش آموزان بیاموزیم/ تا اردیبهشت 11 هزار تخت بیمارستانی افزوده خواهد شد/ شمار تخت های بیمارستانی ایجاد شده در دولت تدبیر و امید بیش از دو برابر کل تخت های بیمارستانی تاریخ ایران است / فشار حداکثری آمریکا دوران پایانی خود را طی می‌کند

به گزارش می متالز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه و در مراسم افتتاح 1550 پروژه آموزشی، تربیتی و رفاهی در سراسر کشور و 3 طرح درمانی در شهرهای کرمان، قم و مشهد، با قدردانی از نقش بزرگ معلمان در آموزش فرزندان کشور گفت: در دولت تدبیر و امید تلاش فراوانی برای ترمیم حقوق فرهنگیان و همسان سازی حقوق بازنشستگان و از جمله فرهنگیان بازنشسته انجام  شده و اینکه حقوق معلمان در این هفت سال 4 برابر شده نشان می دهد ما به این مساله واقفیم که آموزش و پرورش خیلی برای کشور است.

وی در عین حال تصریح کرد که معلمین عزیز ما همیشه نه برای پول و رفاه بلکه برای کشور و تربیت فرزندان این مرز و بوم با عشق و علاقه کار کرده اند و این قابل تقدیر است.

روحانی افزود: اینکه مدرسه خشتی و گلی تمام شده است و وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد دولت روزانه حدود 8.5 میلیارد تومان برای امور زیربنایی و توسعه و تکمیل حوزه آموزش هزینه می‌کند بدان معناست که دولت اهمیت خاصی را برای آموزش و پرورش قایل است.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش شمار مراکز رفاهی آموزش و پرورش از  180 مرکز به 404 مرکز رفاهی طی هفت سال گذشته، گفت: این افزایش بیش از 2 برابری مراکز رفاهی نشان دهنده توجه ویژه دولت به روحیه و نشاط عزیزان در آموزش و پرورش است.

روحانی با تاکید بر اهمیت عدالت در آموزش و پرورش برای همه مردم کشور گفت: در سراسر کشور اعم از روستایی، شهری، اقوام مختلف، پسر و دختر، همه باید از آموزش یکسان عمومی و مجانی استفاده کنند و این وظیفه دولت نسبت به بحث آموزش است.

رئیس جمهور به نقش مهم آموزش و پرورش در ایجاد وحدت فرهنگی و فرهنگ یکپارچه در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: اگر آموزش و پرورش عمومی در کشور نبود و فرزندان ما در شهرها و روستاها و اقوام مختلف زندگی خودشان را شروع می‌کردند و پرورش پیدا می‌کردند، وحدت فرهنگی چه از لحاظ فرهنگی دینی و چه از لحاظ فرهنگ ملی نداشتیم.

روحانی گفت: آن کسانی که این وحدت فرهنگی را بوجود می‌آورند معلمین عزیز و مدارس ما هستند و این برای وحدت و انسجام و امنیت ملی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهور در ادامه بر تلاش دولت برای تبدیل مدارس از حافظه محور به پژوهش محور تاکید کرد و افزود:  از اول دولت بر این موضوع اهتمام می‌ورزیدم و امروز شاهد ایجاد  این تحول در مدارس هستیم که باید این روند تداوم یابد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه باید سواد دیجیتالی را به بچه‌ها در مدارس یاد دهیم، گفت: با یک امکانات دیجیتالی خیلی آسان در کنار فرزندان عزیز، معلم به راحتی می‌تواند آنها را راهنمایی کند که چگونه درباره موضوع خاصی بررسی و تحقیق کنند و این تحول هم تحول بسیار مهمی است که در آموزش و پرورش ان‌شاء الله باید شاهدش باشیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح‌ طرح‌های حوزه بهداشت و درمان، اقدامات دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه سلامت را جزو افتخارات این دولت عنوان کرد و گفت: تحول در حوزه سلامت در سراسر کشور از تجهیزات بیمارستانی گرفته تا تأمین کادر درمانی متخصص و دسترسی آسان‌تر مردم به پزشک متخصص در نقاط مختلف کشور با هزینه کمتر، از افتخارات بزرگ این دولت است.

روحانی خاطر نشان کرد: طرح تحول سلامت در سال 93 توسط این دولت آغاز شد و تا امروز که 813 تخت بیمارستانی در 3 استان کشور به بهره‌برداری رسید، رقم تخت‌های بیمارستانی اضافه شده در کشور در این دولت به بیش از 2 برابر تخت‌های بیمارستانی تاریخ این کشور بوده که یک کار عظیم و بی‌نظیر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه البته اگر هر چقدر تخت بیمارستانی و تجهیزات درمانی داشته باشیم تا پزشک عاشق دلسوز و متخصص علاقمند به مردم و کشور نباشد، ما به نتیجه نخواهیم رسید، اظهار داشت: از همه پزشکان عزیز و کادر درمان بیمارستان‌ها که برای سلامت مردم و درمان بیماران بویژه در این ایام سخت شیوع کرونا، تلاش کردند تشکر ویژه دارم.

روحانی افزود: با بهره‌مندی از پزشکان و متخصصان دلسوز و متعهد در کشور امروز جزو کشورهای پیشرفته جهان در دانش و تخصص پزشکی هستیم و بسیاری از بیماران از کشورهای مختلف دنیا بخاطر اعتماد به دانش و تخصص پزشکان ایرانی برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند.

رئیس جمهور بار دیگر با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده، توسط مدیران بهداشت و درمان کشور، همچنین کادر درمان و پرستاری مراکز درمانی برای درمان بیماران، خاطر نشان کرد: رقم بالای بهبودیافتگان بیماری عالم‌گیر کووید19 در کشور در سایه ایثار و تلاش کادر درمانی بوده است و به همین خاطر در مقابل آنها تواضع می‌کنیم و قدردان زحمات‌شان هستیم.

روحانی ابراز امیدواری کرد با کمک و یاری همدیگر از این بیماری عالمگیر کووید 19 نیز عبور خواهیم کرد و در کنار آن با هدایت و راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب و تلاش همه دستگاه‌ها، از شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دشمنان نیز عبور می‌کنیم.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود، اظهار داشت: امروز همه نشانه‌ها در دنیا از آمریکا گرفته تا دیگر کشورها حاکی از این است که فشار حداکثری جواب نداده و دوران پایانی خود را طی می‌کند و ملت ایران نتیجه مقاومت و ایستادگی خود را ان‌شاء الله خواهد گرفت.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیار خرسند و خوشحالم که امروز در سی و دومین هفته از آغاز سال شاهد افتتاح‌های مهم در بخش آموزش و سلامت بودیم یعنی افتتاح امروز ما هم از لحاظ آموزش عمومی و آموزش بخش پزشکی و هم از لحاظ فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

همه‌ ما می‌دانیم که پیشرفت و توسعه کشور و حتی استقلال و امنیت ملی کشور در سایه آموزش فرزندان‌ ما است و این فرزندان ما هستند که باید در کلاس، درس علم و مهارت بیاموزند، با مسیرهای اخلاق و تربیت و فرهنگ ملی‌ و دینی خودشان آشنا شوند و امنیت کشور را احساس کنند و این مدرسه است که انسان فعال، مسئول و آینده کشور را می‌سازد.

مدرسه جایگاه بسیار با اهمیتی است. معلمین ما نقش بسیار بزرگی دارند و دانش‌آموزان در دوران تحصیل‌در کنار تلاش‌هایی که والدین، پدر و مادر و سایر اعضای خانواده نسبت به فرزندان عزیز انجام می‌دهند، یک تحول بزرگ در زندگی آنها اتفاق می‌افتد.

اینکه امروز شاهد این بودیم که 1550 پروژه آموزشی و تربیتی در یک روز افتتاح شد، به معنای اهتمام دولت نسبت به مسأله آموزش و پرورش است، اینکه وزیر محترم آموزش و پرورش اعلام کردند که دولت روزانه حدود 8.5 میلیارد تومان برای زیربنای و توسعه و تکمیل آموزش خرج می‌کند و تخصیص می‌دهد به معنای این است که دولت اهمیت خاصی برای آموزش و پرورش قایل است، اینکه مدرسه خشتی و گلی تمام شده است و  اینکه روزانه 27 کلاس درس آغاز بکار می‌کند، همه اینها به معنای این است که آموزش و پرورش و علم و فرهنگ برای ما بسیار مهم است و دولت اهتمام ویژه‌ای برای این کار گذاشته است.

حتی اعلام شد که در زمینه رفاهی از 180 مرکز رفاهی  به 404 مرکز رفاهی رسیدیم یعنی بیش از 2 برابر در طول این مدت 7 سال و معنایش این است که به روحیه و نشاط عزیزان در آموزش و پرورش اهمیت می‌دهیم و مردم آگاه هستند که تلاش فراوانی برای ترمیم حقوق فرهنگی‌ها و هم‌سان‌سازی حقوق و پاداش بازنشستگی انجام دادیم و بخش بزرگ‌ همه این کارها در همین سال‌های اخیر انجام شده است.

اینکه حقوق معلمین به 4 برابر در این 7 سال افزایش پیدا کرده و بیش از 4 برابر با اضافاتی که بود، این نشان می‌دهد که ما به این مسأله واقفیم که آموزش و پرورش چقدر برای ما اهمیت دارد البته معلمین عزیز ما همیشه با عشق و نه برای پول و رفاه کار کردند؛ عشق آنها به کشور و تربیت فرزندان این مرز و بوم.

یکی دو نکته را می‌گویم که امروز افتتاح بخش‌های پزشکی هم داشتیم که آن هم آموزشی و در بخش آموزش سلامت است.

امروز عدالت در آموزش و پرورش برای ما بسیار مهم است یعنی روستایی، شهری، اقوام مختلف، پسر و دختر و همه در سراسر کشور باید از آموزش یکسان عمومی مجانی استفاده کنند و این وظیفه دولت نسبت به بحث آموزش است.

مسأله آموزش و پرورش از این دیدگاه بسیار مهم است که فرهنگ یکپارچه را می‌سازد. اگر آموزش و پرورش عمومی در کشور نبود و فرزندان ما در شهرها و روستاها و اقوام مختلف زندگی خودشان را شروع می‌کردند و پرورش پیدا می‌کردند، توحید فرهنگی نداشتیم.

معلمین عزیز ما  آن کسانی هستند که این وحدت فرهنگی را چه از لحاظ فرهنگ دینی و چه از لحاظ فرهنگ ملی بوجود می‌آورند و مدرسه است که ایجاد می‌کند و این برای وحدت و انسجام و امنیت ملی بسیار حائز اهمیت است که از این دیدگاه هم باید مدرسه را نگاه کنیم. تحولی که از اول دولت بر آن اهتمام می‌ورزیدم و تأکید می‌کردم و قاعدتاً شاهد این تحول در مدرسه‌ها باشیم.

در همه مراحل آموزشی، از آموزش حافظه محور باید به آموزش پژوهش و تحقیق محور  برگردانیم و امروز این تحول را می‌بینیم و شاهدیم و باید این تحول را ادامه دهیم و فرزندانی که سر کلاس می‌آیند، از سال اول مدرسه شاید سخت باشد اما از کلاس سوم و چهارم به بعد به راحتی می‌توانند فرزندان جامعه را کتاب‌خوان بکنند و محقق بار بیاورند.

مخصوصاً نکته دیگری که می‌خواهم بگویم. فضای جدید دیجیتالی است. باید سواد دیجیتالی را به بچه‌ها در مدارس یاد دهیم. با یک امکانات دیجیتالی خیلی آسان در کنار فرزندان عزیز به راحتی معلم می‌تواند آنها را راهنمایی کند که چگونه نسبت به موضوع خاصی بررسی و تحقیق و نگارش کنند و بنویسند و سر کلاس بیایند و توضیح دهند و این تحول هم تحول بسیار مهمی است که در آموزش و پرورش ان‌شاء الله شاهد آن باشیم.

اما بخش دوم افتتاح امروز به سلامت مربوط می‌شود. سلامت جزو افتخارات بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم است و  دولت تحولی در سلامت  در سراسر کشور، روستاها، شهرهای کوچک و بزرگ در تخت بیمارستانی و تجهیزات بوجود آورده است. متخصصین ما از مرکز  به بخش‌های مختلف کشورمان رفتند و مردم ما آسان‌تر به پزشک و متخصص با قیمت‌ ارزان‌تر و با پول جیب کمتر برای درمان‌شان دسترسی پیدا کردند  که یکی از افتخارات بزرگ این دولت است.

از سال 93 طرح تحول سلامت را  قدم به قدم شروع کردیم و  به امروز رسیدیم و شما می‌بینید که همین امروز حدود 816 تخت بیمارستانی را در یک روز افتتاح کردیم. همانطور که وزیر محترم گفتند حدود 11 هزار تخت بیمارستانی افتتاح و تکمیل خواهد شد و در کل دولت یازدهم و دوازدهم با توجه به بازسازی‌های اصلی که ما در برخی از مراکز پزشکی انجام دادیم، بیش از 2 برابر کل تخت‌های بیمارستانی تاریخ ایران  انجام داده شده است یعنی کل تاریخ ایران را حساب کنید تا سال 92 و از 92 تخت‌های جدید و تخت‌های بازسازی را کنار هم بگذارید به 2 برابر و بیش از 2 برابر رسیدیم و این کار بسیار عظیم و بزرگی است که انجام گرفته است.

البته اینجا باید تشکر ویژه از پزشکان عزیز کنیم. هر چه تخت و بیمارستان بسازیم و تجهیزات و امکانات بیاوریم پزشک دلسوز و عاشق نباشد تا متخصصین علاقمند به کشور و مردم نباشند، به نتیجه نمی‌رسیم و امروز یکی از افتخارات ما این است که در دانش پزشکی در اقدامات پزشکی جزو کشورهای پیشرفته دنیا هستیم.

بسیاری از افراد از کشورهای پیشرفته برای عمل جراحی به ایران می‌آیند. نه اینکه ارزان‌تر است که بسیار ارزان‌تر از خارج است بلکه بخاطر اینکه اعتماد و اطمینان بیشتری دارند و این جزو افتخارات بزرگ ما است.

در داستان کرونا، که روزهای سختی بر مردم و بر بیمارستان، پزشکان، پرستاران و بهورزان و همه کادر سلامت گذشت، کار و تلاش بسیار عظیمی از مدیریت وزارتخانه گرفته تا تک تک بیمارستان‌های کشور انجام شد که بسیاری از عزیزانی که شفا پیدا کردند و روزانه اعلام می‌شود که چه تعداد افراد مبتلا بهبود یافتند.

بخش بزرگ‌ این بهبود یافتگان در سایه ایثار و فداکاری پزشکان و پرستاران ما است که از آنها تشکر می‌کنم، در برابر آنها تواضع می‌کنم و به شهدای بزرگ‌ آنان درود می‌فرستم و برای آنهایی که در سایه تلاش در مقابله با کووید 19 امروز در تخت خودشان قرار گرفتند آرزوی سلامت می‌کنیم.

ان‌شاء الله به کمک و یاری هم از کووید 19 عبور خواهیم کرد و هم با وحدت و انسجام و هدایت رهبری، ان‌شاء الله از تحریم عبور خواهیم کرد، همه علامت‌ها و نشانه‌ها در دنیای امروز از آمریکا گرفته تا اروپا نشان این است که دنیا فهمید که فشار حداکثری جواب نمی دهد و فشار حداکثری دوران پایان خودش را طی می‌کند و مردم عزیز و بزرگ ما در سایه استقامت و مقاومت و ایستادگی‌شان ان‌شاء الله کام شیرین تلاش‌های خودشان را شاهد خواهند بود.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

عناوین برگزیده