تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۹
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۱۴۲۴۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نماد «تپکو» چه زمانی بازگشایی خواهد شد؟

می متالز - کارشناس سهام شرکت تولید تجهیزات ‌سنگین‌ هپکو با نماد بورسی تپکو، در مورد بازگشایی این نماد توضیحاتی ارائه کرد.
نماد «تپکو» چه زمانی بازگشایی خواهد شد؟

به گزارش می متالز، اوضاع کنونی بازار سرمایه نه تنها از تحلیل خارج شده بلکه به گفته فعالان بازار از مسیر اصلی خود هم خارج شده است. وضعیت بازار به گونه‌ای است که گلایه مندی سهامداران خرد روز به روز بیشتر می‌شود تا جایی که نمایندگان مردم در مجلس از ورود این قوه به مسئله ریزش‌های بورس خبر داده‌اند.

امروز شاخص کل با کاهش ۰.۲۷ درصد نسبت به روز گذشته بر روی ۱میلیون ۲۱۱ هزار واحد قرار گرفت و شاخص کل هم وزن هم با ریزش ۱هزار و ۲۰۰ واحدی بر روی ۳۶۴ هزار واحدی کار خود را به پایان رسانید.

اوضاع امروز بازار شرایط بهتری نسبت به روزهای قبلی داشته و تعداد نمادهای سبز رنگ بازار در گروه‌های مختلف به خصوص شمیایی‌ها، دارویی، بانکی، محصولات غذایی نسبت به روز های گذشته بیشتر دیده می‌شد.

سهامداران خرد یکی از متضررترین افراد در این بازار هستند که به شکل‌های مختلف اعتراضات و گلایه های خود را مطرح کردند. بازار به دنبال بررسی درخواست مخاطبان در رابطه با بررسی وضعیت بازار سرمایه و نمادهای بازار این بار در برنامه‌ای تحت عنوان درد و دل سهامداران با موضوع گفته‌های سهامداران درباره اوضاع حال و حاضر بورس در کانال تلگرامی بورس بازار با ای دی(https://t.me/bursebazaar) علاوه بر پیگیری درخواست مخاطبان اقدام به انتشار گلایه مندی سهامداران خرد کرده است.

تعدادی از مخاطبان درخواست کردند که چرا هنوز نماد تپکو (شرکت تولید تجهیزات ‌سنگین ‌هپکو) متوقف است. تکلیف سهامداران آن چه می‌شود؟ یکی از سهامداران این نماد گفته « چرا کسی نیست از نماد تپکو و سهامداران خرد مظلوم این نماد حرفی بزنه، چندین ماه تعلیق بدون هیچ حرف و اشاره»  دیگری مطرح کرده «از ابتدا سال چندین بار این نماد متوقف شده و هر بار ها تعلق آن به خاطر عدم شفافیت طولانی‌تر می‌شود»، «آیا امیدی به برگشت پول خود از هپکو می‌توان باشیم» این هم نظر یکی دیگر از مخاطبان در مورد نماد تپکو بود.

شرکت تولید تجهیزات ‌سنگین‌ هپکو تا قبل از واگذاری به بخش خصوصی وضعیت تولید مناسبی داشت به گونه‌ای که در دهه ۸۰ به آن لقب غول ماشین سازی خاورمیانه دادند. هپکو در طول این مدت سه بار دست به دست شد و طی آخرین اخبار این شرکت بار دیگر به دولت بازگشت. این شرکت بعد از حواشی که در پیرامون واگذاری آن به بخش خصوصی داشت، سر انجام قرار شد که دولت در جهت رونق دوباره آن اقدام کند.

نماد تپکو از ابتدای سال ۹۹ این تاکنون سه بار به حالت تعلیق درآمده که در هر بار با تداوم تعلیق همراه بوده است. تمامی دلایل تعلیق  این نماد مربوط به عدم شفافیت اطلاعات بود و تداوم آن هم به همین منظور صورت گرفته است. آخرین روز معاملات این شرکت در تابلوی بورس به ۲۳ تیرماه با ارزش سهام ۵۵۹۰ریال ثبت شده است.

این نماد طبق آخرین آمار موجود بر روی تابلوی بورس با حجم مبنای ۸میلیون واحد، سودآوری منفی ۵۵ ریال و نسبت پی به ای منهای ۱۰۱  و ارزش بازار ۱۱ هزار میلیارد تومان ثبت شده است. صورت مالی این شرکت برای سال مالی ۹۸ در سایت کدال امکان بررسی ندارد.

در همین رابطه با کارشناس سهام این شرکت گفتگو داشتیم که وی به اطلاعات موجود در کدال اشاره کرد. این کارشناس در پاسخ به این سوال که چرا نماد این شرکت به خاطر عدم شفافیت به حالت تعلیق درآمده است گفت:  هنوز اعضای حقیقی این شرکت معرفی نشدند. او زمانی دقیقی در این رابطه با انتخاب اعضای هیات مدیره اعلام نکرد. طبق آنچه در سامانه کدال منتشر شده قرار است این نماد در تاریخ ۱۶ آذر بازگشایی شود.

شما مخاطبان و سهامداران اعم از خرد و حقوقی می‌توانید در خواست و سوژه‌های خود را از طریق آدرس سایت و همچنین کانال تلگرامی بورس بازار با ما در میان بگذارید.

عناوین برگزیده