تاریخ: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۱۴۳۱۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
لزوم نظارت جدی بر صفر تا صد بازار سیمان؛

تأثیر مستقیم نوسانات بازار مصالح ساختمانی بر افزایش قیمت مسکن/ دلایل افزایش قیمت سیمان در گیلان چیست؟!

می متالز - آنچه که مشخص است لزوم نظارت جدی بر صفر تا صد بازار سیمان این محصول تأثیرگذار در صنعت ساختمان است که از قضا در حوزه تولید آن در استان گیلان مشکل جدی وجود ندارد؛ بلکه مشکل اصلی از عدم وجود یک رابط و واسه بین تولید کننده و مصرف کننده است تا بتواند به درستی بر بازار نظارت کند.
تأثیر مستقیم نوسانات بازار مصالح ساختمانی بر افزایش قیمت مسکن/ دلایل افزایش قیمت سیمان در گیلان چیست؟!

به گزارش می متالز، سیمان از مواد اولیه مهم در صنعت ساختمان است که هرگونه تغییری در قیمت آن تأثیر مستقیم بر قیمت سازه‌های مورد نیازاین صنعت از جمله بتن و تیرچه دارد.

اگرچه بیشترین ارزش قیمت در مسکن مربوط به زمین است اما در کنار هزینه‌های ساخت، حقوق کارگر و… قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان تأثیر مستقیمی بر قیمت مسکن می‌گذارد.

بررسی هزینه‌های تولید سیمان نشان می‌دهد که حدود ۷۵ درصد بهای تمام شده صنعت سیمان را هزینه‌های سربار (هزینه پاکت و بسته بندی، استهلاک، تعمیر و نگهداری، برق، سوخت)، ۲۰ درصد هزینه مواد اولیه و ۵ درصد هزینه را دستمزد تشکیل می‌دهد؛ این در حالی است که رئیس سازمان صمت گیلان ۴۱درصد قیمت تمام شده سیمان در استان را متعلق به کرایه حمل بار می داند.

یکی دیگر از مشکلات این حوزه از سوی کارخانه داران عدم همکاری شرکت‌های حمل و نقل در انتقال سیمان به دست مشتری بوده است. اما شرکت های حمل و نقل و در واقع رانندگان و کامیون داران نیز مشکلات خاص خود را دارند.

فرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صمت گیلان در این باره می گوید:  کارخانه های سیمان گیلان و خزر گله مند هستند که کامیون داران مبلغی را پشت بارنامه اضافه می کنند و با این کار عملا باعث افزایش قیمت این اقلام در استان می شوند.

اما رئیس صنف رانندگان و کامیون داران گیلان مرتبط کردن گران شدن قیمت سیمان به حمل و نقل آن را منصفانه نمی داند.

علیرضا عباسی، رئیس صنف رانندگان و کامیون داران گیلان یکی از مشکلات رانندگان را قیمت لاستیک و روغن و استهلاک ماشین در مسیر کارخانه های سیمان عنوان کرد و گفت: بخشی از مشکلات مربوط به جاده است به طور مثال جاده سیمان اصلا شرایط مساعدی ندارد؛ راننده می‌گوید اگر ماشینم را گوشه ای بگذارم و کار نکنم نسبت به حمل بار، استهلاک کمتری خواهد داشت.

 

رئیس صنف رانندگان و کامیون داران گیلان با بیان اینکه دخل و خرج بردن بار نسبت به استهلاک ماشین، خرج خودرو و مسیر، راننده و وضعیت جاده ای که چندین کشته داده و چندین خودرو در آن چپ کرده است باهم نمی‌خواند، گفت: نباید بی وجدانی کنند و همه چیز را گردن حمل و نقل بیاندازند؛ راننده‌ می‌گوید با همین قیمت بار را می‌برم اما لاستیک و روغن مرا تأمین کنید.

عمده مشکلات از عدم نظارت است

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد حق با رانندگان است اما قبول دارم که برخی از راننده ها نیز زیاده خواه هستند، گفت: هیچ کس در جای خود نیست و عدم نظارت وجود دارد.

عباسی با تأکید بر اینکه رئیس اداره، معاون، مدیرکل پیگیر موضوعات هستند اما متاسفانه هرکس که قدرت بیشتری دارد خود را محق می داند بیان کرد: هر نهادی قانون خود را دارد اگر کمی به قوانین و مقررات شغل یکدیگر احترام بگذاریم مشکلات حل می‌شود.

تقاضای زیاد در بازار یکی از عوامل افزایش قیمت سیمان است

اما فریبرز مرادی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان معتقد است افزایش قیمت سیمان ارتباطی به کرایه حمل و نقل ندارد زیرا کرایه حمل و نقل بر اساس مصوبه شورای اقتصاد بین صاحب کالا و شرکت حمل و نقل توافقی است.

وی معتقد است تقاضای زیاد در بازار یکی از عوامل افزایش قیمت سیمان است.

مرادی، گفت: سیمان چیزی نیست که تحت تأثیر تحریم قرار گرفته باشد و تنها نیاز به نظارت و قیمتی مصوب دارد از طرفی راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان تعیین کننده قیمت کرایه حمل و نقل نیست و شرکت های حمل و نقل، انجمن رانندگان و شرکت سیمان باید جلسه ای برگزار کنند و در مورد نرخ کرایه باهم به توافق برسند.

لزوم نظارت جدی و صفر و صدی بر بازار سیمان

اما آنچه که مشخص است لزوم نظارت جدی بر صفر تا صد بازار سیمان این محصول تأثیرگذار در صنعت ساختمان است که از قضا در حوزه تولید آن در استان گیلان مشکل جدی وجود ندارد؛ بلکه مشکل اصلی از عدم وجود یک رابط و واسه بین تولید کننده و مصرف کننده است تا بتواند به درستی بر بازار نظارت کند.

بر همین اساس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اخیرا طی ابلاغیه‌ای از تشدید اقدامات نظارتی بر روند بازار سیمان خبر داده و اعلام کرده است که حوزه‌های بازرسی و نظارت سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با استفاده از تمام توان و ظرفیت بازرسان روند تولید تا مصرف سیمان را مورد رصد و پایش قرار خواهند داد و عاملان توزیع عمده و خرده فروش متخلف به حوزه قضایی معرفی می‌شوند.

طبق آنچه که در این بخشنامه آمده است: ” از آنجا که در شرایط حساس کنونی برخلاف فراوانی کالا در بازار و شرایط مناسب تولید در کشور، تخلفاتی در حوزه سیمان مشاهده می‌شود، به همین دلیل به ‌منظور تامین آرامش و ثبات بازار و ایجاد بستر امن برای عموم مردم و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور موظف به تشدید نظارت بر بازار سیمان هستند.

براساس این بخشنامه حوزه‌های بازرسی و نظارت سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان، موظف هستند با استفاده از تمام توان و ظرفیت بازرسان و همکاری و همراهی سایر حوزه‌های ذی‌ربط، نظارت و کنترل قیمت‌ها را با اهتمام جدی در اولویت کاری قرار داده و در خصوص تخلفات احتمالی عاملین توزیع عمده و خرده فروش بدون کوچکترین اغماضی برخورد کنند.

عناوین برگزیده