تاریخ: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۱۴۳۳۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی آلمان:

شریک تجاری مهمی برای ایران دراروپا هستیم

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران دورنمای روابط تجاری دو کشور را در پی شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رو به بهبودی و مثبت ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت که آلمان شریک تجاری مهمی برای ایران در اروپا به شمار می‌رود.
شریک تجاری مهمی برای ایران دراروپا هستیم

رئیس اتاق بازرگانی آلمان:شریک تجاری مهمی برای ایران دراروپا هستیم - ایرنا

به گزارش می متالز، «مایکل توکاس» روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی در لندن گفت: چیزی که در حال متوجه شدن هستیم این است که فضای روابط تجاری [شرکت های آلمانی] با ایران رو به بهبودی است. این امیدواری وجود دارد که دولت جدید آمریکا به برجام بازگردد و یا دست کم وارد مذاکره با ایران و بر اثر آن تحریم‌ها برداشته شود.

وی افزود: به هر روی ما متوجه تغییر فضای روابط تجاری شده‌ایم و شرکت‌ها و بانک‌های بیشتری برای کسب اطلاعات درباره ایران با ما تماس می‌گیرند.

او حجم صادرات کالا و خدمات از آلمان به ایران را از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه اوت (مرداد/شهریور) حدود یک میلیارد یورو برآورد و اظهار کرد که این میزان حدود ۴۰ درصد کل صادرات اروپا به ایران است. توکاس با بیان این مطلب نتیجه گرفت که آلمان شریک تجاری مهمی در اروپا برای ایران است.

رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران در همین حال بیان کرد که این رقم، در قیاس با سال‌های قبل مطلوب ما نیست «اما با توجه به فشارهای سیاسی که تا کنون ادامه داشته به حفظ این شرایط بسنده کردیم»

توکاس درباره زمینه‌ همکاری‌های ایران و آلمان هم گفت که حوزه‌های سنتی مانند خودروسازی در مناسبات تجاری دو کشور همچنان رونق دارد. به گفته او، حوزه خودروسازی همواره استوانه صادرات آلمان به ایران بوده، اما در ماه‌های اخیر شرکت‌های ایرانی نیز تلاش بیشتری را برای صادرات کالاهای ایرانی به آلمان صورت داده‌اند.  

وی به برخی کالاهای جدید صادراتی از ایران به آلمان از جمله اقلام پتروشیمی اشاره  و بر لزوم تمرکز بیشتر در این حوزه و کمک به شرکت‌های ایرانی برای آشنایی با مقررات تجاری آلمان و توسعه بیشتر همکاری‌ها تاکید کرد.

از اینستکس انتظاری نداریم/باید روی نحوه همکاری‌های عملی تمرکز کرد

رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران درباره کنفرانس تجاری اروپا و ایران که قرار است ماه آینده میلادی به صورت مجازی برگزار شود گفت: ما طبیعتاً در این نشست شرکت خواهیم کرد چون از این پس هرگونه نشست تجاری درباره ایران مهم خواهد بود.  

وی تامین مالی بخشی از هزینه برگزاری این کنفرانس توسط اتحادیه اروپا را حائز اهمیت توصیف و تصریح کرد که این مساله نشان می‌دهد که سیاستمداران در بروکسل به گسترش تعاملات تجاری و سرمایه گذاری در ایران علاقه‌مند هستند.  

گردهمایی "مجمع اقتصادی و تجاری اروپا و ایران" قرار است با حضور سفرا، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران  به مدت سه روز از ۲۴ تا ۲۶ آذر برگزار شود. این کنفرانس که با هدف جذب سرمایه‌گذاران اروپایی به بازار ایران به صورت مجازی منعقد می‌شود،  اولین نشست از این نوع طی دو سال اخیر خواهد بود.

به دنبال حصول توافق هسته ای میان غرب با ایران در سال ۲۰۱۵، برگزاری کنفرانس‌های بین المللی درمورد اقتصاد، تجارت و بانکداری ایران افزایش یافت اما به دنبال خروج آمریکا از برجام در تداوم برگزاری این نوع کنفرانس ها اختلال بوجود آمد.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا وعده داده بود که واشنگتن را به توافق هسته ای با ایران بازگرداند. بایدن خواهان این بوده که ایران به پایبندی کامل نسبت به برجام بازگردد و در ازای آن آمریکا نیز در مسیر لغو تحریم ها گام بردارد.

با این حال توکاس معتقد است که نباید روی مسائل سیاسی تمرکز کرد و در عوض باید روی نحوه همکاری‌های عملی بین شرکت‌های تجاری دو کشور متمرکز شد.

همچنین با توجه به حضور رئیس سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس در کنفرانس پیش‌رو، رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران درباره کاربرد این سازوکار در آینده گفت: ما هیچ انتظاری از اینستکس نداریم. در گذشته هم انتظاری نداشتیم و در آینده هم نخواهیم داشت.  

وی تصریح کرد: اینستکس یک ابزار سیاسی است و دستاورد عملی چندانی ندارد.  

توکاس با بیان اینکه نگران تبادل مالی بین دو کشور نیست، چون کانال‌های مالی هنوز فعال هستند افزود: با نگاه مثبت به آینده، به نظر می‌رسد که اینستکس هیچ نقشی در مناسبات تجاری ایران با خارج نخواهد داشت، چنانچه در گذشته هم نقشی نداشت و می‌توان این سازوکار را تعطیل کرد چون اصراف پول است.

کشورهای اروپایی طرف برجام که تلاششان برای متقاعد کردن ترامپ برای باقی ماندن در برجام شکست خورد، ابتدا قانون مسدودساز اتحادیه اروپا را برای جلوگیری از خروج شرکت‌های اروپایی از ایران فعال کردند که کارآیی چندانی نداشت.

آن‌ها سپس اقدام به تأسیس سازوکاری برای انجام تبادلات مالی میان ایران و شرکت‌های اروپایی بدون نیاز به نظام مالی آمریکا ایجاد کردند که در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با تأسیس شرکت «اینستکس» عملی شد، اما چندان با استقبال شرکت های تجاری مواجه نشد.

عناوین برگزیده