تاریخ: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۰۷
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۱۴۳۷۱۶
یادداشت

روی آوردن سازمان‌ها و شرکت‌ها به تحول دیجیتال، یک ضرورت است / فولاد مبارکه، یکه‌تاز در ورود نسل چهارم تکنولوژی به کشور شده است

می متالز - در زمینه تحول دیجیتال در کشور شاید تنها بتوانیم از فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت پیشرو نام ببریم. شرکتی که در زمینه ورود نسل چهارم تکنولوژی در کشور یکه تاز است و مثل همیشه با هوشمندی لازم قدم در این مسیر اجتناب ناپذیر گذاشته است و با سرعت به سمت دیجیتال سازی در حال حرکت و کم کردن فاصله خود با رقیبان جدی خود در عرصه جهانی فولاد مثل شرکت‌های آرسلورمیتال،گروه بایو چین، نیپون استیل، تاتا استیل و پوسکو ،اچ بی ای اس و.. است.
روی آوردن سازمان‌ها و شرکت‌ها به تحول دیجیتال، یک ضرورت است / فولاد مبارکه، یکه‌تاز در ورود نسل چهارم تکنولوژی به کشور شده است

به گزارش می متالز، کارشناسان اعتقاد دارند آینده جهان از مسیر نسل چهارم تکنولوژی می گذرد و از تحول دیجیتال به عنوان یک تغییر شگرف ساختاری در عملکرد سازمان ها با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین صحبت می کنند و موضوعاتی مثل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، تحلیل‌ هوشمند داده، بلاک‌چین و... از مهم‌ترین فناوری‌های تحول‌آفرینی هستند که در این حوزه قرار می گیرد.

سازمان ها از طریق فناوری های دیجیتال به دنبال خلق و طراحی استراتژی داده محور هستند و چارچوب تحول دیجیتال شامل تکنولوژی، مزیت رقابتی و مشارکت مشتریان، نوآوری چابک، ظرفیتهای دیجیتال، انطباق کسب و کار، مشارکت کارکنان و فرهنگ سازمانی و استراتژی کسب و کار دیجیتال است..

در واقع استفاده از تکنولوژی نسل چهارم باعث تغییر بنیادین در مدل های کسب و کار و فرآیندهای عملیاتی می شود و همچنین ارائه ارزش به مشتریان را تغییر می دهد. به قول دکتر جرج وسترمن استاد دانشگاه MIT تحول دیجیتال مانند تبدیل کرم ابریشمِ سازمان به پروانه است و نه تبدیل آن به تنها یک کرم ابریشم سریع‌تر و به جای اینکه یک چالش فناورانه باشد بیشتر یک چالش انسانی است و به حیطه فرهنگ و مهارت افراد بر می گردد.

اما باید بین دیجیتالی‌سازی و الکترونیکی کردن تفاوت قائل بود. محیط دیجیتال یک محیط آنلاین و الکترونیکی نیست بلکه تلفیقی از منابع آنلاین و آفلاین در راستای ساخت تجربه‌ای جذاب و کاربردی برای مشتریان و کارکنان داخلی یک شرکت است. تفاوت آن را اگر در یک مثال بخواهیم بیان کنیم می توانیم به مثال«آمازون گو»  اشاره کنیم. مردم جهان سال‌های تجربه خرید آنلاین از سایت‌ آمازون، را داشتند اما در سال ۲۰۱۷، شرکت آمازون فروشگاه دیجیتالی خود با عنوان «آمازون گو» را افتتاح کرد.این فروشگاه یک فروشگاه فیزیکی است اما با استفاده از فناوری‌های تحول‌آفرین، فرایند انتخاب، خرید و پرداخت را جذاب و خوشایند کرده به‌نحوی‌که افراد بدون توقف و در اسرع وقت می‌توانید خرید راحتی داشته باشید. در واقع این فروشگاه تقریباً هوشمند با هوش مصنوعی و به صورت خودکار فعالیت می کند و فاقد صندوق پرداخت است و دیگر نیاز به رجوع کردن به صندوق وجود ندارد و به صورت خودکار پس از ترک فروشگاه،  وجه کل خرید از طریق اپلیکیشنی از حساب آمازون شخص کسر می شود یا جدیداً در اقدامی خلاقانه شرکت آمازون دستگاه اسکن کف دست به نام آمازون وان را رونمایی کرده است که کف دست خریداران را به کارت اعتباری آنها مرتبط می کند و به آنها اجازه می دهد بدون ایستادن در صف، پول خریدشان را پرداخت کنند و شعار جدید خود را  "فقط خارج شوید" قرار داده است.

لذا در دنیای امروز از تحول دیجیتال برای سازمان ها و شرکت های به عنوان یک ضرورت و مساله بقا یاد می شود گویی راه دیگری وجود ندارد. کافی است در یک نگاه تاریخی به ۵۰۰ شرکت برتر لیست S&P نگاهی بیندازید. در سال ۱۹۵۸  شرکت‌های آمریکایی به طور متوسط ۶۱ سال جایگاهشان را در این لیست حفظ می‌کردند. این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۱۸ سال رسید و امروزه، شرکت‌ها تقریباً هر دو هفته در S&P جایگزین می‌شوند.

اما در زمینه تحول دیجیتال در کشور  شاید تنها بتوانیم از فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت پیشرو در ایران نام ببریم. شرکتی که در زمینه ورود نسل چهارم تکنولوژی در کشور یکه تاز است و مثل همیشه با هوشمندی لازم قدم در این مسیر اجتناب ناپذیر گذاشته است و قرار است طبق برنامه تا سال ۱۴۰۴ به عنوان یک کارخانۀ هوشمند در جهان شناخته شود و می توانیم از عنوان نوآورترین شرکت در عرصه استفاده از تکنولوژی نسل چهارم از او یاد کنیم. الگویی که می تواند برای سایر صنایع مطرح گردد. مبارکه به درستی شروع مسیر و دستیابی به تحول دیجیتال را در بعد انسانی برنامه ریزی کرده و با آموزش های لازم و آغاز طرح یک ساله آموزشی مدیریت ارشد تحول دیجیتال برای مدیران و کارکنان خود شتابان به سمت دیجیتال سازی در حال حرکت و کم کردن فاصله خود با رقیبانش در عرصه جهانی مثل شرکت‌های آرسلورمیتال،گروه بایو چین، نیپون استیل، تاتا استیل و پوسکو ،اچ بی ای اس و.. است ولی فولاد مبارکه با درایت افق و نگاه خود را حفظ و ارتقاء در کلاس جهانی انتخاب کرده است.

عناوین برگزیده