تاریخ: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۷
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۱۴۴۰۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل تکنیکال شاخص کل نشان می‌دهد

اصلاح روند نزولی

می متالز - روند کلی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، نزولی و درحال اصلاح است. این شاخص طی هفته گذشته در قالب اصلاح روند نزولی، حدود ۱۰ درصد افزایش داشت و از محدوده یک میلیون و ۲۲۱ هزار واحد به محدوده یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد رسید. البته نشانه‌هایی از پایان ریزش بازار نیز در نمودار شاخص دیده می‌شود.
اصلاح روند نزولی

به گزارش می متالز، همین افزایش ۱۰ درصدی و هیجان خریداران را ممکن است نتوان در قالب اصلاح بررسی کرد. توجه داشته باشید که پایان ریزش بازار به معنای حرکت صعودی آن نخواهد بود. برای اینکه از تبدیل روند نزولی به روند صعودی مطمئن شویم، علاوه بر شکسته شدن محدوده‌های خطوط روند نزولی کوتاه‌مدت و میان‌مدت به سمت بالا، شاخص کل باید از محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد با حجم زیاد، به سمت بالا عبور کند. مهم‌ترین اتفاق در چند روز کاری گذشته، بازگشت شاخص کل به ناحیه یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و۳۵۰ هزار واحد بود که این منطقه می‌تواند دوباره به‌عنوان محدوده حمایتی ایفای نقش کند.

در سناریویی محتمل شاخص کل می‌تواند تا محدوده قیمتی یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد افزایش قیمت داشته باشد که در صورتی که این سناریو اتفاق بیفتد خطوط روند نزولی میان‌مدت و کوتاه‌مدت به سمت بالا شکسته شده و می‌توان تقریبا از پایان حرکت نزولی شاخص اطمینان پیدا کرد. در این مسیر محدوده یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد و همچنین خطوط روند نزولی می‌توانند مانع افزایش بیشتر شاخص کل شوند.

با توجه به اینکه شاخص کل هم‌وزن روند نزولی میان‌مدت خود را به سمت بالا شکسته و همچنین شاخص صنایع پیش روی بورس نیز تقریبا از فاز نزولی خارج شده‌اند، ممکن است شاخص کل در سناریویی که وقوع آن نیز محتمل است، بعد از عبور از محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار و یک میلیون و ۵۰۰ هزار به‌عنوان سطوح مقاومتی قدرتمند، به سمت نواحی بالاتر یعنی یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد حرکت کند. در این مسیر علاوه بر محدوده‌های یاد شده، منطقه مقاومتی یک میلیون و ۶۸۰ هزار واحد نیز می‌تواند برای افزایش بیشتر شاخص مشکلاتی به‌وجود آورد.

در سناریویی که در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار داشت اتفاق بیفتد، ممکن است شاخص کل محدوده یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد را نیز به سمت بالا قطع کند و در پی آن روند صعودی در کوتاه‌مدت یا حتی میان‌مدت تشکیل دهد و به‌دنبال فتح قله قبلی یعنی محدوده دو میلیون و ۱۲۰ هزار واحد باشد. برای رسیدن به ناحیه سقف قبلی محدوده‌های یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد و ۲ میلیون واحد به‌عنوان سطوح مقاومتی بسیار پر قدرت، ممکن است مانع افزایش بیشتر شاخص کل شوند. این سناریو فعلا در تصمیم‌گیری‌های معامله‌گران چندان نقشی ندارد و اکثر آنها روی سناریوی دوم یعنی حرکت به سمت محدوده یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد حساب کرده‌اند. در مورد عبور شاخص از محدوده سقف قبلی درحال‌حاضر نمی‌توان به‌طور دقیق اظهارنظر کرد.

روند شاخص هنوز نزولی است و احتمال واکنش به محدوده‌های خط روند نزولی میان‌مدت و کوتاه‌مدت یا سطح مقاومتی یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد و یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد نیز هست اگرچه از نظر تکنیکالی اصلاح روند نزولی در این مناطق به پایان نمی‌رسد ولی هر چند با احتمال کمتر از سناریو‌های دیگر، ممکن است این شاخص این مسیر را در پیش بگیرد و محدوده‌های یک میلیون واحد یا ۹۲۰ هزار واحد را به‌عنوان هدف خود قرار دهد. در این مسیر سطوح یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد، یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد و یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد، به‌عنوان سطوح حمایتی پرقدرت می‌توانند از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کنند. این محدوده‌های حمایتی هر کدام به نوبه خود، بسیار قدرتمند و امید بسیار زیادی برای متوقف کردن ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند. در این میان حمایت‌هایی با قدرت کمتر نیز وجود دارند که روند نزولی را با مشکلاتی روبه‌رو خواهند کرد.

شکور علیشاهی / تحلیلگر بازار سرمایه

Untitled-5

Untitled-4

عناوین برگزیده