تاریخ: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۱۴۴۳۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحقق ۵۰ درصد تعهدات ارزی واحدهای صادر کننده استان زنجان

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بر اساس آخرین گزارش اخد شده از بانک مرکزی، تا کنون حدود ۲۵۵ میلیون یورو معادل ۵۱ درصد تعهدات ارزی واحدهای صادر کننده این استان محقق شده است.
تحقق ۵۰ درصد تعهدات ارزی واحدهای صادر کننده استان زنجان

به گزارش می متالز، ناصر فغفوری افزود: طبق آخرین لیست اعلامی بانک مرکزی تعداد کل واحدهای صادرکننده مشمول ایفای تعهدات ارزی در استان زنجان ۱۴۵ واحد به ارزش صادرات ۴۹۹ میلیون یورو است.

وی ادامه داد: تا کنون از این تعداد ۶۲ واحد صادراتی استان بالای ۷۰درصد تعهدات ارزی خود به ارزش ۲۱۰ میلیون یورو را ایفا کرده اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان عنوان کرد: تعهدات ارزی باقیمانده این استان به طور عمده شامل ارز حاصل از صادرات از محل ورود موقت است که حدود ۴۰ درصد تعهدات ارزی استان است.

فغفوری افزود: رفع این تعهدات از طریق سازمان توسعه تجارت ایران در دست پیگیری است.

وی به مشکلات پیش روی واحدهای صادرکننده استان در خصوص ایفای تعهدات ارزی اشاره کرد و گفت: عمده مسائل ایفای تعهدات ارز حاصل از صادرات از محل ورود موقت است به طوری که هم اکنون ۳۶ واحد صادرکننده استان با ۲۰۰ میلیون یورو تعهد ارزی (۴۰ درصد کل تعهدات ارزی استان) از محل ورود موقت خاکِ روی اقدام به صادرات شمش سرب و روی کرده اند که با وجود تبیین نحوه رفع تعهدات ارزی طبق بخشنامه های ابلاغ شده و متقاعد سازی واحدها در جلسات کمیته اقدام ارزی و اعلام آمادگی آنها، متاسفانه امکان رفع تعهد از طریق سامانه های بانک مرکزی امکان پذیر نبوده است.

فغفوری گفت: از دیگر مشکلات مسائل ایفای تعهدات ارز حاصل از صادرات در استان زنجان می‌توان به صادر نکردن ضمانت نامه بانکی برای صادرکنندگان، صادرات نمونه کالا جهت تست به کشورهای مقصد و صادرات ریالی به کشورهای عراق و افغانستان اشاره کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: تعداد 12 واحد صادرکننده که قبلاً به عنوان متعهدین ارزی صفر درصد معرفی شده بودند ، تمام یا قسمتی از تعهدات خود را ایفا نموده اند.

عناوین برگزیده