تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۱۴۴۶۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اثر نوسان دلار ۲۶ هزار تومانی بر بورس/ مهمترین تهدید و فرصت فعلی

می متالز - کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اثر نوسان دلار بر روند بورس، مهمترین تهدید و فرصت فعلی را اعلام کرد و گفت: با عدم افزایش نرخ سود و بهره بانکی، باراز سهام قطعاً نسبت به رقبا پیش‌تاز خواهد بود.
اثر نوسان دلار ۲۶ هزار تومانی بر بورس/ مهمترین تهدید و فرصت فعلی

به گزارش می متالز، علی صادقین با اشاره به اثر نوسان قیمت دلار در کانال ٢٥ تا ٢٦ هزار تومانی گفت: انتشار گزارش‌های مثبت آبان شرکت‌ها در ادامه گزارش‌های تابستان و مهر بخصوص در سهام کامودیتی محور و خوش‌بینی نسبت به گروه بانکی و خودرویی به دلیل انتخاب بایدن، روند معاملات بورس در آذر را با حجم بالایی همراه خواهد کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد در ماه جاری حجم معاملات خرد و کلان بازار بصورت روزانه حدود ١٥ تا ٢٢ هزار میلیارد تومان باشد. مهمترین خطری که در وضعیت فعلی معاملات بازار را تهدید می‌کند رایزنی‌های ایجاد شده برای بازار فولاد است که مربوط به مصوبه جدید دولت مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری است. در صورت فشار عرضه از سوی حقوقی‌ها دوباره بازار وارد فاز ترس می‌شود اما اگر این دو تهدید را کنار بگذاریم از نظر قیمت ارز، قیمت جهانی و وجود تعادل در معاملات بورس نگرانی چندانی وضعیت بازار را در آذر ماه تهدید نمی کند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص اقدام‌هایی که می‌توانند زمینه‌ساز بهبود روند معاملات شوند، توضیح داد: بهترین اقدامی که می‌توان انجام داد شناسایی و معرفی سهام خوب در بازار است. انتشار شایعات و اخبار غیرموثق از سوی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها که زمینه‌ساز ترس دسته جمعی در بازار هستند منجر به ایجاد روند منفی در معاملات می‌شود. عامل دیگری که می‌تواند باعث تاثیر مثبت بر روند معاملات شود، تزریق منابع یا هدایت نقدینگی به سمت صندوق تثبیت و توسعه بازار است تا از این لحاظ آرامشی در بازار حاکم شود زیرا موقعیت جدیدی برای بازار ایجاد شده است.

صادقین ادامه داد: در شرایط حاضر با انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا بهترین محل برای سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت می‌تواند بازار سرمایه باشد. باید بطور جدی از سیاست‌ها و اتخاذ دستورالعمل‌ها، مصوبات و قوانین خلق الساعه‌ای که می‌توانند باعث ایجاد حجم فروش گسترده و دسته جمعی بخصوص در گروه لیدر بازار شوند، خودداری کرد در این صورت می‌توان به مرور شاهد ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها در بازار باشیم.

وی به افت شاخص بورس در بازار دیروز اشاره و اضافه کرد: روند معاملات روز شنبه بصورت دو مرحله برگزار شد در ابتدا بازار در مسیر نزولی قرار داشت و در انتها به سمت سهام شاخص‌ساز پیش رفت. اتفاق اصلی در معاملات روز شنبه و در گروه‌های بزرگ به ویژه خودرویی‌ها شکل گرفت که بصورت هوشمند و منظم در مسیر منفی قرار گرفتند که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد شاهد روند متعادل و مثبت معاملات بورس بودیم.

صادقین با بیان اینکه بازار مسیر را در سهام شاخص‌ساز پیدا می کند و با ورود پول هوشمند مواجه می‌شود، تصریح کرد: بازار سهام بطور قطع نسبت به بازارهای رقیب مانند ارز، خودرو، طلا و سکه پیش‌تاز خواهد بود مگر آنکه نرخ سود و بهره بانکی افزایش پیدا کند و نقدینگی‌ها روانه بانک شوند. احتمال افزایش نرخ سود بانکی بعید است و براساس آخرین اظهارات مطرح شده سقف ٢٠ درصدی برای آن تعیین شده که با توجه به انتخاب بایدن و امکان بازگشت به برجام، بازار سهام بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده