تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۱۴۴۶۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ماسک غیراستاندارد؛

عامل تشدید شیوع کرونا

می متالز - عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلاستیک و پلیمر اصفهان با اشاره به این که یکی از دلایل تشدید شیوع ویروس کرونا، استفاده از ماسک‌های غیراستاندارد است، توصیه کرد که مردم سعی کنند ماسک‌هایی که دارای نشان و مشخصات شرکت تولید کننده و تاییدیه سازمان غذا و دارو است، تهیه کنند.
عامل تشدید شیوع کرونا

به گزارش می متالز، اصغر اخوان مقدم، عضو انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با در خصوص وجود ماسک‌های غیر استاندارد در سطح بازار، با بیان اینکه نظارت در چنین سطح وسیعی کار سختی است، اظهار کرد: ‌در برهه‌ای که اوایل شیوع کرونا بود برخی خریداران با ما تولیدکنندگان تماس گرفته و گفتند چون ملت بلون کمیاب یا گران است، اصلا در تولید ماسک ها استفاده نکنید، دلیل آن این بود این خریداران عمده نمی دانستند ماسک بدون لایه ملت بلون هیچ فایده‌ای در محافظت مقابل ویروس کرونا ندارد.

وی درباره اجزای این ماسک‌ها توضیح داد: ماسک‌های سه لایه، ۲ لایه پارچه منسوج نبافته دو طرفش دارد که در گراماژ ۲۵، ۴۰و یا ۱۷ استفاده می شود اما یک لایه میانی ملت بلون نیز دارد که ذرات و ویروس را جذب خود می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه نشانه‌هایی برای شناسایی ماسک‌های تقلبی از غیر تقلبی وجود دارد، گفت: شکل ظاهری پارچه ملت بلون حتی برای داروخانه‌ها نیز شناخته شده نیست و بهتر است مردم به تهیه ماسک‌هایی اقدام کنند که نام و نشان شرکت تولیدی با مجوز سازمان غذا و دارو روی بسته آن درج شده‌باشد.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: برخی شرکت‌ها بجای لایه ملت بلون دستمال کاغذی می گذارند و حتی سازمان غذا و دارو هم آنقدر توان ندارد که بتواند همه بازرسی های شعب پخش را بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: شرایط آن زمان که اوایل شیوع ویروس کرونا بود، شرایط خاصی بود که حتی جنس ملت بلون از ۱۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان هم به فروش می‌رسید.

مقدم با بیان اینکه درصد قابل توجهی از ماسک‌های موجود در بازار هیچ برندی ندارند و نمی‌توانید پیگیری یا ردیابی کنید که کجا تولید شده است، گفت: اگرچه این مساله لزوما نشانه غیراستاندارد بودن آن‌ها نیست اما مردم سعی کنند از ماسک‌های نام و نشان دار استفاده کنند.

به گفته این تولید کننده، درصد پایینی از ماسک های تولید شده از مبانی استاندارد وارد بازار می شوند و عمده آنها غیر رسمی تولید می شود و شاید یکی از دلایل تشدید ویروس کرونا وجود ماسک‌های غیر استاندارد باشد.

وی افزود: شاید بعد از گذر از این بحران یک نیروی نظارتی قوی تری برای تولید ماسک‌های سه لایه بهداشتی در نظر بگیرند ولی در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

مقدم به این نکته نیز اشاره کرد که شرکت‌های مجوز دار توسط سازمان غذا و دارو مسول فنی دارند و نماینده سازمان غذا و دارو حضور مستمر در کارخانه دارد و اگر کارخانه‌ای بخواهد لایه میانی را حذف کند، متوجه می شوند.

عناوین برگزیده