تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۱۴۵۰۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مصوبات حمایتی ستاد ملی مقابله با کرونا برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده

می متالز - ستاد ملی مقابله با کرونا به دنبال تشدید محدودیت‌های مقابله با شیوع بیماری کووید 19 که ممنوعیت فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل منجر شد، تمهیداتی برای کمک به آسیب‌دیدگان این محدودیت‌ها اندیشید که در بخش اقتصادی می‌توان به حمایت‌های مالیاتی، بانکی و معیشتی اشاره کرد.
مصوبات حمایتی ستاد ملی مقابله با کرونا برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده

به گزارش می متالز، با اجرای دور جدید محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبات جدیدی برای حمایت از کسب‌وکارها و مشاغل مشمول این محدودیت‌ها ابلاغ کرده است که تمدید مهلت انجام برخی امور مالیاتی و بانکی از جمله آنهاست. همچنین این ستاد دو حمایت معیشتی نیز برای کمک به خانوارهای کم‌درآمد در نظر گرفته است.

مصوبات اقتصادی ستاد مقابله با کرونا به این شرح است:

حمایت‌های مالیاتی

موارد مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده برای مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی که آخرین‌مهلت آن اول آبان 99 بوده و نیز احکام اجرای ماده (۳۸) قانون مالیات‌های مستقیم و ماده (۲۹) قانون آرش افزوده برای مدت مذکور، به مدت یک و نیم ماه تمدید می‌شود.

بخشودگی جرائم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض مصوبه 22 دی‌ماه 1381 به‌شرط پرداخت اصل مالیات و عوارض از اول آذر تا پایان سال ۱۳۹۹ تمدید می‌شود.

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی بر ارزش‌افزوده دوره سوم و چهارم سال ۱۳۹۹ و سررسید پرداخت مالیات آن برای کلیه مؤدیان مالیاتی به مدت یک ماه تمدید شده است.

صدور یا تجدید پروانه کسب‌وکار یا کار اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم نیز تا پایان سال ۱۳۹۹ نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت.

همچنین کلیه عملیات اجرایی موضوع فصل نهم از باب چهارم قانون مالیات‌های مستقیم (وصول مالیات) تا تاریخ 10 بهمن 1399 برای اشخاص حقیقی موقوف الاجرا می‌شود.

آخرین‌مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم نیز که در بازه زمانی اول آذر 99 تا اول بهمن 99 باشد، تا تاریخ 30 بهمن 99 تمدید می‌شود.

مهلت ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران موضوع ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم برای اشخاص حقیقی و حقوقی که در اجرای مقررات ماده مذکور ملزم به ارائهٔ صورت‌های مالی حسابرسی شده می‌باشند حداکثر تا تاریخ 30 بهمن 1399 تمدید می‌شود.

کلیه مجوزهای صادره توسط دستگاه‌ها و نهادهای متولی صدور مجوز در کشور برای کلیه فعالیت‌ها و کسب‌وکارها و مشاغل تا تاریخ اول بهمن 1399 تمدید می‌شود و تمامی مراجع صدور مجوز مکلف‌اند اقدامات و اطلاع‌رسانی لازم به ذی‌نفعان را به عمل آورند.

مهلت پرداخت عوارض کسب و پیشه شهرداری‌ها نیز تا اول بهمن 1399 امهال می‌شود.

حمایت‌های بانکی

الف: بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی (اعم از قرض‌الحسنه و سایر تسهیلات) افرادی که موعد پرداخت آن در آذرماه سال ۱۳۹۹ است، منوط به آنکه وفق ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار بدهی آنها به شبکه بانکی تا تاریخ اول اسفند 1399 در طبقه جاری قرار داشته باشد، به پایان دوره بازپرداخت اقساط این تسهیلات منتقل می‌شود. در مورد تسهیلات با بازپرداخت به‌صورت دفعی که بازپرداخت آن در آذرماه سال ۱۳۹۹ باشد نیز موعد پرداخت به یک ماه بعدازآن منتقل می‌شود. استمهال موارد مشمول این بند از احتساب و اخذ هرگونه جریمه و کارمزد اضافی مستثناست.

ب) اشخاص مشمول این موارد استمهالی (موضوعات این بند) در بازه زمانی آذرماه سال ۱۳۹۹ مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بانکی ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیر جاری نمی‌شوند.

ج) چنانچه سررسید چک‌های صادره اشخاص مشمول این بند در دوره زمانی آذرماه سال ۱۳۹۹ باشد و منجر به برگشت چک و صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت گردد، در صورت تسلیم تقاضای خود به بانک مربوط، تا یک ماه پس از تاریخ برگشت چک صادره، مشمول ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در ماده ۵ مکرر الحاقی به قانون چک نمی‌باشند.

حمایت‌های اجتماعی

مهلت پرداخت قبوض گاز مصرفی که زمان پرداخت آنها در دوره رمانی اول آذر 1399 تا اول بهمن 1399 باشد، به مدت دو ماه امهال می‌شود.

حمایت جبرانی معیشت خانوارها برای محدودیت‌های شدید کرونایی در اجرای بیانات مقام معظم رهبری در جلسه ۴۱ ستاد ملی مدیریت کرونا به خانوارهای مشمول دریافت یارانه کمک معیشتی که دارای منبع درآمدی ثابت ماهانه نباشند و در مرحله قبل متقاضی تسهیلات کرونایی خانوارها بوده‌اند، تا سقف ۲۹, ۷ میلیون نفر (۱۱ میلیون خانوار)، پرداخت می‌شود.

الف) تسهیلات قرض‌الحسنه یک‌میلیون تومانی با نرخ کارمزد ۴ درصد از محل باقیمانده منابع بسته جبرانی مصوب جلسه دوازدهم مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۱ ستاد ملی مدیریت کرونا و بازپرداخت اقساط ۳۰ ماهه از منابع یارانه معیشتی ماهانه خانوار پرداخت شود.

ترتیبات اجرایی از جمله موارد مربوط به تضمین و تعهد یارانه مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات مورد پرداخت تا نرخ تسهیلات قرض‌الحسنه توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور، مطابق دستورالعمل پرداخت وام قرض‌الحسنه به خانوارها مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا، موضوع ابلاغیه شماره ۲۷۵۸ م/۹۹ مورخ 3 اردیبهشت 1399 و اصلاحیه‌های مربوطه خواهد بود.

ب) پرداخت کمک بلاعوض به‌صورت ماهانه معادل یک‌میلیون ریال مشابه پرداخت وام قبلی به تعداد هر یک از اعضای خانوار از آذرماه تا حداکثر پایان سال ۱۳۹۹، به سرپرست خانوار پرداخت می‌شود. تأمین منابع مالی موردنظر از سوی سازمان تأمین اجتماعی در چارچوب توافق سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان تأمین اجتماعی و با واگذاری سهام در چارچوب رد دیون انجام می‌شود.

عناوین برگزیده