تاریخ: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۱۴۵۱۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش قیمت آلومینیوم به ضرر واسطه‌هاست

می متالز - آلومینیوم یکی از فلزاتی است که قیمت آن وابستگی شدیدی به نرخ‌های جهانی و ارز دارد، چراکه سهم قابل‌توجهی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این فلز سبک و پرمصرف از خارج کشور تامین می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که نرخ ارز یکی از فاکتورهای مهم و اثرگذار بر قیمت آن شناخته شود.
کاهش قیمت آلومینیوم به ضرر واسطه‌هاست

به گزارش می متالز، در همین حال باید تاکید کرد که برای تعیین قیمت پایه شمش آلومینیوم در بورس کالا از قیمت این فلز در بورس فلزات لندن استفاده می‌شود؛ بنابراین هر تغییری در جهانی خرید و فروش این محصول به‌طور مستقیم بر بازار داخلی نیز اثرگذار است. حال برای بررسی روند قیمتی این فلز سبک و سازگار با محیط‌زیست با فعالان صنایع آلومینیوم کشور گفت‌وگو کرده‌ایم. این فعالان صنعتی با اشاره به ۲ فاکتور مورد بحث اعتقاد دارند روند رو به رشد نرخ آلومینیوم طی ماه‌های گذشته منطقی بوده است. هرچند در مواردی کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان نیز رشد قیمتی این محصول را تقویت کرده است. یا در برخی برهه‌های زمانی انتشار اخباری مبنی بر تخصیص نیافتن ارز به تولید شمش آلومینیوم این روند را تشدید کرده است. البته در هفته‌های اخیر که شاهد افت محدود نرخ ارز بودیم، از میزان تقاضا برای خرید آلومینیوم نیز به‌شدت کاسته شد. گویی خریداران منتظر شفاف‌تر شدن شرایط آینده این بازار بودند. به اعتقاد فعالان این صنعت تنها واسطه‌ها از روند رو به رشد قیمتی منتفع می‌شوند، چراکه این روند رو به رشد به منزله افزایش هزینه تمام‌شده و همچنین کاهش تقاضا در بازار است.

 

روند ادامه‌دار رشد قیمتی

هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با تاکید کرد: روند رو به رشد قیمت شمش آلومینیوم از چند ماه قبل آغاز شد. ابتدا این روند صعودی قیمتی با انتشار اخباری مبنی بر تعدیل در تامین ارز مورد نیاز صنایع بالادستی برای خرید مواد اولیه تولید شمش یعنی آلومینا آغاز شد. در چنین شرایطی، تولیدکنندگان صنایع بالادستی آلومینیوم کشور از روند تامین ارز موردنیاز خود نگران شدند و درنتیجه برای مدتی از عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا خودداری کردند. همین موضوع نیز زمینه رشد قابل‌توجه این فلز را فراهم کرد. رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران افزود: در ادامه رایزنی‌ها و نشست‌های بسیاری میان شرکت‌های بالادستی تولیدکننده شمش، سندیکای صنایع آلومینیوم، کارگروه آلومینیوم ستاد تنظیم بازار و متولیان امر در سازمان ایمیدرو برگزار و درنهایت مقرر شد نیمی از ارز موردنیاز این تولیدکنندگان با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و از محل صادرات فولاد، روی و مس تامین شود. مابقی آن را نیز خود شرکت‌ها از محل صادرات محصولات‌شان تامین کنند.

در ادامه نیز میزان عرضه هریک از شرکت‌های تولیدکننده شمش به بازار بورس تعیین شد. درحال‌حاضر هر هفته حدود ۵۰۰۰ تن شمش آلومینیوم در بورس کالا عرضه می‌شود و درنتیجه اجرای این استراتژی، آرامش به بازار آلومینیوم بازگشت. گودرزی گفت: دلایل یادشده موج نخست رشد قیمت آلومینیوم را رهبری کرد، اما با گذشت زمان همچنان شاهد افزایش قابل‌توجه قیمت پایه این فلز در عرضه‌های بورس کالا بودیم. بخشی از این افزایش قیمت را باید ناشی از رشد قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن دانست، چراکه قیمت این فلز در بازار داخلی براساس نرخ‌های جهانی محاسبه می‌شود. از سوی دیگر، طی ماه‌های گذشته شاهد رشد مجدد نرخ ارز در بازار داخلی بودیم. هر دو عامل یادشده به‌طور مستقیم در تعیین قیمت آلومینیوم اثرگذار هستند؛ بنابراین نباید از روند رو به رشد قیمت‌ها تعجب کرد.

 

چه کسی متضرر می‌شود؟

وی در ادامه تاکید کرد: البته در چند هفته اخیر و با کاهش نرخ ارز و همچنین انتظار برای تداوم این روند نزولی شاهد کاهش تقاضا در بازار این فلز بودیم. برخی از فعالان این صنعت با هدف تامین مواد اولیه در بلندمدت و با توجه به نگرانی که در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد، شمش را از قبل خریداری و دپو کرده‌‌اند. بدون تردید این فعالان در چنین شرایطی و با کاهش نرخ ارز و به‌دنبال آن رکود در بازار خرید و فروش شمش آلومینیوم، متضرر خواهند شد. البته این زیان آنچنان متوجه صنایع پایین‌دست آلومینیوم کشور نخواهد شد، چراکه این تولیدکنندگان اغلب سرمایه در گردش کافی ندارند، درنتیجه توان خرید قابل‌توجه مواد اولیه و دپو آن را هم ندارند.

گودرزی افزود: اگر تولیدکنندگان صنایع بالادستی دپو قابل‌توجهی از محصول در انبارهای خود داشته باشند، تحت‌تاثیر این شرایط متضرر می‌شوند. اما در مجموع افت قیمت‌ها به ضرر واسطه‌ها تمام می‌شود و زمینه متضرر شدن تاجران و دلالان شمش را فراهم می‌کند؛ یعنی افرادی که شمش را خریداری و با بازارسازی، سود قابل‌توجهی را از آن خود می‌کنند.

 

دلایل رشد قیمت آلومینیوم

آریا صادق‌نیت‌حقیقی، عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران تاکید کرد: قیمت آلومینیوم متاثر از رشد نرخ جهانی این فلز در بورس فلزات لندن، افزایش یافته است، چراکه این نرخ به‌طور مستقیم در روند قیمت‌گذاری آلومینیوم در بورس کالای ایران، محاسبه می‌شود. دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم در ادامه تاکید کرد: کاهش یا افزایش قیمت آلومینیوم در درجه نخست دلالان را متضرر یا منتفع می‌کند اما بر عملکرد تولیدکنندگان و فعالان صنعتی نیز به‌طور غیرمستقیم تاثیر دارد. تولیدکنندگان ریسک‌پذیر نیستند و بر مبنای کار تولیدی خود فعالیت می‌کنند؛ بنابراین خرید مواد اولیه مورد نیاز خود را در بازه‌های زمانی هفتگی انجام می‌دهند. درنتیجه با کاهش عرضه و رشد قیمت مواد اولیه، تداوم تولید آنها با خطر روبه‌رو نمی‌شود. اما درمجموع باید اذعان کرد که ثبات قیمت به نفع تولیدکنندگان واقعی و صنعتگران است، چراکه با وجود روشن بودن دورنمای آینده تولید تداوم می‌یابد.

 

سخن پایانی

ازمجموع موارد یادشده اینطور برداشت می‌شود که ارز مقصر اصلی رشد قیمت آلومینیوم است. در همین حال نابسامانی‌های موجود در این صنعت نیز گاه روند رو به رشد قیمتی را شدت می‌بخشند و حتی مانع افت قیمت می‌شوند؛ بنابراین از متولیان امر انتظار می‌رود با رصد مداوم این بازار، امکان عرضه مداوم شمش را فراهم کنند. تا بدین‌ترتیب قیمت‌ها به شکل مصنوعی بالا نرود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده