تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۴۵۱۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حرکت روبه جلوی نمادهای اصفهانی در بورس/ جا ماندن فلزات اساسی از رشد بازار

می متالز - هفته ابتدایی آذرماه شاخص کل بورس روند صعودی هفته گذشته را ادامه داد، شرکت‌های اصفهانی هم سود خوبی را عاید سهامداران کردند، با این حال شرایط فولاد و ذوب متفاوت بود.
حرکت روبه جلوی نمادهای اصفهانی در بورس/ جا ماندن فلزات اساسی از رشد بازار

به گزارش می متالز، آذرماه در حالی آغاز شده که محدودیت‌های کرونایی اقتصاد را کم رونق کرده، بازارهای مالی نیز پس از گذراندن یک هفته پرنوسان، این هفته را با آرامش شروع کردند.

صرافی ملی دلار را در محدوده ۲۵ هزار تومان می‌فروشد که نسبت به روزهای پایانی هفته قبل تغییر چندانی نداشته، طلا نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و هر گرم آن ۱ میلیون ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد. 

بازار سرمایه که روزهای سبزی را در پایان آبان پشت سر گذاشته و رکورد معاملات سه ماه اخیر را شکسته بود این هفته را با تردید آغاز کرد و شاخص کل نتوانست شیب صعودی هفته قبل را حفظ کند، با این حال فعالان بازار از حجم معاملات رضایت داشته و نسبت به روزهای آینده امیدوارند.

 

عرضه صف‌های سنگین خرید

روز شنبه ۱ آذرماه؛ بازار متأثر از هفته قبل شاهد صف‌های خرید سنگین در پیش گشایش بود، اما پس از گذشت دقایقی با عرضه صف خرید سهامی مثل شستا، خساپا و ذوب و فشار فروش روی فولاد و خودرو این فشار به تمام سهام بازار سرمایه رسید ولی شپنا و شتران صف خود را حفظ کردند، بعد از یک هفته مثبت و با توجه به افت و ترسی که سهامداران در سه ماه گذشته این عرضه‌ها طبیعی به نظر می‌رسید.

مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس از ۲۳.۸ هزار میلیارد تومان عبور کرد و ارزش معاملات خرد پس از مدت‌ها به عدد قابل توجه ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید، همچنین در جریان معاملات امروز ۲۶۶ میلیارد تومان پول حقوقی وارد بازار شد.

شاخص کل با صعود ۱.۵۸ درصدی و با افزایش ۲۱۲۳۴ واحدی به ۱.۳۶۶ میلیون و شاخص کل هم‌وزن با ۲۳۰۳ واحد افزایش به ۳۸۳ هزار واحد رسید، سه نماد فملی‌، شستا و کگل بیشترین تأثیر مثبت و سه نماد فولاد، فخوز و نوری بیشترین تأثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

ارزش روز سهام عدالت  در پایان معاملات روز شنبه بازار بورس، ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته بیش از ۱۹۲ هزار تومان افزایش یافت.

 

بازگشت تقاضا و امیدواری سهامداران

روز یکشنبه ۲ آذرماه؛ بازار با فشار عرضه روی اکثر نمادها کار خود را آغاز کرد، علت این اتفاق فشار فروش در ساعت پایانی بازار روز گذشته بود، اما از اواسط بازار با معاملات و صف خرید خساپا ، شپنا ، شتران ، فملی و وتجارت از فشار فروش روی بازار کاسته شد و شاخص کل هم افت خود را جبران کرد.

امروز فولاد ، شستا و ذوب نمادهایی با حجم معاملات بالا ولی در دامنه منفی بودند و چندین بار توسط خریداران صف فروششان جمع شد. در ساعت پایانی با وجود عرضه زیاد ولی تقاضا قدرتمندتر بود و باعث معاملات مثبت در  بسیاری از نمادها شد.

شاخص کل تحت فشار عرضه‌ها تا ۲۸ هزار واحد منفی پیش رفت ولی با جبران ۲۰ هزار واحدی در نهایت با ۷۶۸۶ واحد افت در ۱.۳۵۸ میلیون واحد ایستاد، شاخص هم وزن نیز تحت فشار بود و با افت ۸۸۸ واحدی به ۳۸۲ هزار رسید.

 

اسقبال سهامداران از پالایشی‌ها و کاهش ضرر «پالایشی یکم»

شرایط صندوق پالایشی یکم که این روزها به دلیل بهبود شرایط بازار و رشد سهام پالایشی، بهتر شده است و درصد بازدهی منفی آن روز به روز کمتر می‌شود، درصد بازدهی این صندوق امروز به منفی ۷ درصد رسید که ۲ درصد نسبت به روز گذشته کمتر شده است.

بر این اساس افرادی که ۵ میلیون تومان بابت این صندوق هزینه کرده‌اند، سرمایه آن‌ها اکنون به ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و افرادی که به میزان ۳ میلیون تومان از این صندوق خریده‌اند، سرمایه‌شان به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

عناوین برگزیده