تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۱۴۵۳۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آینده بازارهای بین المللی و قیمت کامودیتی‌ها؛ همه چیز به واکسن ربط دارد

می متالز - بهمنش تحلیل‌گر بازارهای بین المللی می‌گوید که ساخت واکسن کرونا، سیاست‌های چین و آمریکا تا حدود زیادی روند بازارهای بین المللی را تعیین می‌کند.
آینده بازارهای بین المللی و قیمت کامودیتی‌ها؛ همه چیز به واکسن ربط دارد

به گزارش می متالز، تغییرات قیمت کامودیتی‌ها در جهان یکی از عوامل موثر بر روند رشد یا ریزش شاخص در بورس کشورهای مختلف جهان است. معمولا شاخص بورس در کشورهای با اقتصاد آزاد، حساسیت بیشتر نسبت به کشورهای مانند ایران، ونزوئلا، ترکیه که اقتصاد نیمه دولتی دارند، از اخبار جهانی و تغییرات قیمت کامودیتی‌ها(کالای اولیه  که در سطح بین المللی قابل مبادله با یکدیگر است مانند مس، فولاد، نفت ) دارند.

بانک جهانی مهم‌ترین عامل بروز ایجاد نوسان در بازارهای جهانی و کامودیتی شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ عنوان کرده است، تاثیر این ویروس به گونه‌ای است که  بانک سرمایه گذاری گولدمن ساکس آمریکا برای سال ۲۰۲۱ پیشبینی کرده با ساخت واکسن کرونا رشد اقتصادی بیشتر کشورها مثبت خواهد شد و در تعبیر اثرات این واکسن از کله فوق العاد برای اقتصاد جهان نام برده است. چی.پی.مورگان هم گفته که اقتصاد آمریکا در کوارتر اول ۲۰۲۱ به علت کرونا منفی خواهد بود.

بهمنش تحلیل‌گر بازار بین المللی می‌گوید که بازار بورس ایران هم از روند نوسانات قیمت کامودیتی‌ها در جهان تاثیر می‌گیرد اما در برخی از مواقع این تاثیرات را بیش از آنچه که هست نشان می‌دهند مانند رشد گروه پالایشی‌ها که به بهانه افزایش اندک قیمت نفت در جهان عنوان شده است، در حالی که به نظر می‌رسد سبز شدن این گروه بیشتر به خاطر باز کردن صندوق‌های پالایشی در مثبت بازار است.

امین بهمنش تحلیل‌گر بازار سرمایه در مورد عوامل رشد قیمت کامودیتی‌ها گفت: خبرهای مبنی بر ساخت واکنس کرونا، افزایش مصرف چین و بهبود تولیدات صنعتی این کشور، تضعیف بیشتر ارزش دلار با اعلام بسته حمایتی جدید اقتصادی آمریکا و تمدید سیاست انبساطی و تورم در این کشور، احتمالا بهبود شرایط جنگ تجاری آمریکا و چین در بعد از شکست ترامپ و بهبود تقاضا بین دو کشور ( آقای هنری کسینجر ۹۷ ساله و کهنه کار به آقای بایدن هشدار داده که یا باید همکاری با چین را از سربگیرد یا  به بحرانی بزرگ تن دهید) و کم شدن تعرفه بر کالای کشورهای اروپایی مثل آلمان و فرانسه از عوامل  افزایش قیمت کامودیتی در روزهای اخیر در سطح جهان است.

بهمنش در بررسی جزئی قیمت برخی از کامودیتی‌ها مانند مس افزود: افزایش قیمت کاتد مس به خاطر عدم کشف معدن بزرگ و در پی آن ادامه کاهش عیار معادن، کسری عرضه شدید به دلیل گسترش کرونا، بحران‌های سیاسی در کشورهای تولید کننده مس مانند شیلی و پرو، جهش مصرف درچین و ثبت رکوردهایی در واردات این کشور که انتظارات را بالا برده است.

وی در تشریح افزایش قیمت نفت، فولاد و سنگ آهن گفت: حذف ۱۳۶ تعرفه واردات فولاد در چین در جهت کاهش هزینه تولید و تشویق فولاد سازان چینی فعال در بازار داخلی از دسامبر سال جاری، نزدیک شدن به مرحله نهایی ساخت واکسن کرونا که بازار فولاد و مواد اولیه را سبزتر می‌کند،  درگیری بین چین و استرالیا برای بحث واردات که بهانه‌ای برای افزایش قیمت زغال سنگ است و غیره از جمله دلایل افزیش قیمت فولاد و سنگ آهن در جهان می‌باشد. از عوامل افزایش قیمت نفت در جهان هم می‌توان به نشست اوپک برای تعیین سطح تولید سه ماه ابتدای سال ۲۰۲۱ در دو الی سه هفته دیگر اشاره کرد، همچنین کشف میلیاردها بشکه ذخایر نفت در امارات، نارضایتی امارات از تعیین سقف اوپک در ظرفیت تولید روزانه که احتمال خروج این کشور از این مجمع را بیشتر می‌کند، اعلام تغییرات ذخیره نفت در امریکا، برآیند همه‌گیری کرونا و اخبار مربوط به تولید واکسن را می‌توان از دلایل دیگر افزایش قیمت نفت در جهان عنوان کرد.

 این تحلیل‌گر بازارهای بین المللی با بیان این اصطلاح که بازارها ویروسی شدند بر اهمیت تاثیر این بیماری بر اقتصاد جهان تاکید کرد و گفت: بازارهای بین المللی کاملا زیر سایه کرونا هستند که به عنوان یک ریسک سیستماتیک از آن یاد می‌شود ولی در کل دو دیدگاه نسبت به اینده این ویروس وجود دارد یکی خوشبینی در ساخت واکسن آن و دیگری نگرانی از افزایش همه‌گیر شدن این ویروس است که با توجه به رشد موقعیت لانگ پوزیشن( موقعیت خرید) در افزایش خرید نفت برنت و WTI در بازار انرژی، نشان می‌دهد که نگاه اول بر بازارهای جهان بر همه گیر شدن کرونا غلبه دارد.

 

وضعیت پالایشگاه‌ها، پتروشیمی و طلا در جهان

بهمنش گفت:  چین از اوایل سال ٢٠٢١ به عنوان بزرگترین پالایشگر نفت جهان شناخته می‌شود و این انتظار وجود دارد  ظرفیت پالایشی نفت چین از ١٧.٥ میلیون بشکه نفت در سال جاری به ٢٠ میلیون بشکه در روز تا سال ٢٠٢٥ برسد که با در نظر گرفتن تمامی جهات احتمال اینکه نوسان قیمت نفت در محدوده ۴۰ تا ۵۰ دلار باقی بماند زیاد است چرا که با بهبود شرایط در چند ماه آینده شاهد افزایش عرضه در این کالا خواهیم بود. به نظر من شوک بعدی بر روی قیمت نفت در زمان اعلام نهایی ساخت واکسن کرونا و توزیع سراسری آن است.

این کارشناس بازارهای بین المللی در مورد بازار طلا و پیشبینی آن تا آخر سال اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر انس طلا ۱۸۷۰دلار می‌باشد که پیشبینی می‌شود تا پایان ماه این رقم به ۱۸۵۴دلار برسد که برای ۱۲ ماهه آینده هم قیمت ۱۷۵۰دلار قابل حدس زدن است. طلا دارایی است که وقتی سرمایه گذارها می‌ترسند به سمت آن می‌روند و در شرایط کنونی این ترس به خاطر خوشبینی به اقتصاد دنیا بعد از ساخت واکسن کرونا کمتر شده است که این موضوع را می‌توان در خروج سرمایه گذاران از صندوقهای ETF طلا  مشاهده کرد.

بهمشن در مورد آخرین وضعیت پتروشیمی و فلز روی در جهان گفت:  کاهش تولید  متانول در بازار  چین  به دلیل هدایت بخشی از خوراک گاز طبیعی واحدهای تولیدی به خانوارها برای مصارف گرمایشی در زمستان باعث رشد قیمتی متانول در بازارهای نقد و فیوچر  شده است. قیمت جهانی فلز  روی روندی افزایشی دارد و در محدوده اوج قیمت ۱۸ ماهه قرار دارد، همچنین کرونا باعث تعطیلی معادن روی  و کسری ۱۵۱ هزار تنی کنسانتره روی جهانی شده که پیشبینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ مشابه سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ به مازاد عرضه برگردد و قیمت آن در سال اینده ۲۴۰۰دلار برسد که احتمال دارد این روند تا سال ۲۰۲۵ حفظ شود.

 

شاخص داوجونز

وی در مورد صعود شاخص داو جونز گفت: بعد از یک ریزش سنگین حدود ۲۸درصد شاخص داو جونز به دلیل همه گیری شدن کرونا، این شاخص به سرعت خود را ریکاوری کرد و با قرار گرفتن روی عدد ۲۹ هزار از سقف تاریخی خود عبود کرد که عمده دلیل آن بسته جدید محرک مالی آمریکا و خبرهای مثبت در مورد ساخت واکنس کرونا است.

عناوین برگزیده