تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۶
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۱۴۵۳۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

"شناسایی سود" گزینه روی میز سرمایه‌گذاران

می متالز - همچون معاملات روز دوشنبه، برای بازار امروز نیز افزایش نوسانات بازار و همچنین رشد بیشتر عرضه‌ها در گروه‌هایی که در دو هفته اخیر بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند، تصور می‌شود.
"شناسایی سود" گزینه روی میز سرمایه‌گذاران

به گزارش می متالز، روز گذشته شاهد افزایش نوسانات قیمتی در بازارسرمایه بودیم. درحالی‌که گروه‌های خودرویی، بانکی و پالایشگاهی روند مثبتی داشتند، گروه‌های فلزات اساسی، پتروشیمی و سرمایه‌گذاری‌ها عمدتاً با کاهش قیمت مواجه بودند.

به‌این‌ترتیب شاخص کل که در یک ساعت ابتدایی معاملات با رشد ۲۶ هزار واحدی مواجه بود در پایان معاملات صرفاً رشد ۱۶ هزار و ۷۰۰ واحدی را ثبت کرد و به یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز رشدی معادل رشد شاخص کل را داشت و با ۱.۲۸ درصد افزایش به رقم ۳۸۷ هزار و ۶۰۷ واحد رسید.

ارزش معاملات بورس و فرابورس درمجموع کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان بود و به ۱۵۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به‌روز یک‌شنبه بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال کاهش را نشان می‌دهد.

 

سیاست و اقتصاد کلان و حوزه بین‌الملل

در حوزه بین‌الملل شاهد اعلام اسامی برخی از دولتمردان دولت جدید آمریکا توسط جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب این کشور بودیم. بر این اساس آنتونی بلینکن که از مشاوران اوباما در خصوص برجام بوده است به‌عنوان کاندیدای مدنظر بایدن در پست وزارت خارجه آمریکا معرفی‌شده است.

بلینکن می‌بایست موافقت سنا را جهت دریافت این پست جلب نماید. همچنین جان کری وزیر خارجه دولت اوباما به‌عنوان نماینده آمریکا در امور مربوط به آب‌وهوا معرفی‌شده است. جک سالیوان نیز که یکی دیگر از دیپلمات‌های دموکرات و ازجمله افراد درگیر در پرونده برجام بود یکی دیگر از پست‌های دولت آتی آمریکا را عهده‌دار خواهد بود.

به‌این‌ترتیب شاهد افزایش شانس و احتمال بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی خود و لغو خروج دولت ترامپ هستیم. این موضوع البته می‌بایست در دو ماه آینده به‌طور مشخص‌تری تعیین شود.
در خبری دیگر از بازار‌های بین‌المللی با اعلام کشف واکسن کرونا توسط آکسفورد شاهد کاهش مجدد قیمت طلا بودیم. قیمت طلا در زمان تنظیم این خبر با بیش از ۱.۵ درصد کاهش به ۱.۸۴۰ دلار در هر اونس رسید. قیمت نفت برنت نیز با رشد ۲ درصدی به بیش از ۴۶ دلار در هر بشکه رسید.

در خبری از حوزه اقتصاد کلان، بر اساس آمار اعلام‌شده توسط بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی در سه ماه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲.۸ درصد کاهش‌یافته و تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت باوجود رشد‌های بخش کشاورزی و صنعت و معدن، به دلیل افت ۱.۶ درصدی بخش خدمات، منفی ۰.۶ درصد ثبت‌شده است.

بیشترین تأثیر در کاهش رشد تولید ناخالص داخلی را بخش نفت و خدمات داشته‌اند، به‌طوری‌که بخش نفت ۱۶ درصد و بخش خدمات ۱.۶ درصد نسبت به سه‌ماهه اول سال قبل افت داشته‌اند. با توجه به سهم بالای خدمات (بیش از ۵۵ درصد) از تولید ناخالص داخلی کاهش ۱.۶ درصدی این بخش تأثیر قابل‌توجهی در تولید ناخالص داخلی داشته است. بخش کشاورزی در بهار امسال ۳.۷ درصد و بخش صنایع و معادن ۲.۵ درصد رشد داشته‌اند. در زیرمجموعه گروه صنایع و معادن رشد بخش صنعت و معدن مثبت ۱.۴ درصد و ساختمان مثبت ۳.۹ درصد بوده است.

در جریان عرضه‌های دیروز بورس کالا همچنان شاهد ضعف شدید تقاضا با توجه به بی‌اعتنایی شرکت‌های عرضه‌کننده و بورس کالا نسبت به تحولات ارزی اخیر بودیم.

در خبری از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بر اساس و ارقام اعلام‌شده توسط رئیس سازمان برنامه درباره قیمت و حجم صادرات نفت پیش‌بینی‌شده در این لایحه، حجم ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص‌یافته به واردات کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با امسال، تقریباً نصف می‌شود و به کمتر از ۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

بر این اساس، درحالی‌که در سال‌های ۹۸ و ۹۹، ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا‌های اساسی از محل درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز اختصاص می‌یافت، بر اساس پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت قصد دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده را صرفاً از محل درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت خام تأمین نماید.

در هفته جاری عرضه‌های شمش و تختال فولاد برای نخستین‌بار بر اساس ابلاغیه جدید دولت نرخ‌گذاری خواهند شد.

در خبری از حوزه صنعت کشورمان و در جریان عرضه‌های دیروز بورس کالا همچنان شاهد ضعف شدید تقاضا با توجه به بی‌اعتنایی شرکت‌های عرضه‌کننده و بورس کالا نسبت به تحولات ارزی اخیر بودیم. قیمت پایه کاتد مس شرکت ملی مس ایران علی‌رغم کاهش محسوس نرخ ارز و انتظارات کاهشی آن نه‌تن‌ها کاهش را نداشته است بلکه با بیش از ۳ درصد افزایش نسبت به آخرین عرضه به بیش از ۱۸۰ میلیون تومان در هر تن رسیده بود.

این نرخ منجر به معامله کمتر از ۴۰۰ تنی کاتد مس از کل عرضه ۴.۰۰۰ تنی این شرکت گردید. محصولات آلومینیوم ایران نیز با داستان مشابهی مواجه شدند و کمتر از ۱۰ درصد از عرضه‌های این شرکت در بورس کالا منجر به معامله گردید.

در هفته جاری عرضه‌های شمش و تختال فولاد برای نخستین‌بار بر اساس ابلاغیه جدید دولت نرخ‌گذاری خواهند شد.

بر این اساس نرخ پایه شمش فولاد معادل ۸۹ میلیون ریال به ازای هر تن تعیین‌شده است که ۱۰ درصد کاهش را نسبت به آخرین عرضه نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد با توجه به افت تقریباً محسوس نرخ شمش از سه هفته گذشته که معادل ۱۸ درصد است، به‌تدریج شاهد بهبود سمت تقاضا در این محصول باشیم.

 

بازار امروز

برای بازار امروز نیز همچون معاملات روز دوشنبه افزایش نوسانات بازار و همچنین رشد بیشتر عرضه‌ها در گروه‌هایی که در دو هفته اخیر بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند تصور می‌شود.

در گروه خودرویی و بانکی که برخی نماد‌های آن‌ها تا ۴۰ درصد رشد قیمت را در دو هفته اخیر ثبت نموده‌اند، ریسک حضور در صف‌های خرید افزایش‌یافته است و به نظر می‌رسد که شناسایی سود توسط خریداران قبلی می‌تواند گزینه مثبتی در شرایط فعلی باشد.

عناوین برگزیده