تاریخ: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۵۰۰
کد خبر: ۱۴۵۴۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تعلیق و تحت احتیاط، سیگنالی هایی برای سرمایه گذاران

می متالز - "تعلیق"، واژه ای با اهمیت برای سرمایه گذاران بورسی است. تعلیق نماد، جلوگیری از انجام معامله یک ورقه بهادار تا رفع دلایل تعلیق است. کاربرد این واژه در بازار سرمایه زمانی است که شرکت‌های زیان‌ده مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می شوند یا بازرس قانونی و سازمان حسابرسی، نسبت به صورت های مالی ، اظهارنظر مردود یا عدم اظهارنظر، ارایه کرده باشند.
تعلیق و تحت احتیاط، سیگنالی هایی برای سرمایه گذاران

به گزارش می متالز، بر اساس رویه اجرایی مادۀ ۳۸ و ۳۹ مکرر دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، شرکت های مشمول فرآیند تعلیق، شرکت هایی هستند که به دلیل عدم رعایت برخی از الزامات دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار مشمول ماده ۳۹ مکرر این دستورالعمل شده اند.

به بیانی ساده، اگر یک شرکت در حدی متضرر باشد که سرمایه شرکت نصف شود، باید در مجمع عمومی، برای ادامه فعالیت یا انحلال شرکت تصمیم‌گیری شود. این شرکت ها مشمول فرآیند تعلیق شده و اسامی آن‌ها به منظور آگاهی سرمایه گذاران در صفحه اول سایت شرکت مدیریت فناوری بورس به نشانی Tsetmc.com قابل مشاهده است.

البته علاوه بر شرکت های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، شرکت های دارای معاملات مشکوک و شرکت هایی که به موقع اقدام به انتشار صورتهای مالی نمی کنند نیز مشمول فرآیند تعلیق می‌شوند. زیرا بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، شرکت‌های حاضر در تابلوی معاملات بازار سرمایه، باید صورت‌های مالی دوره‌ای و اطلاعات با اهمیت خود را بر روی سامانه کدال منتشر کنند تا همه سهام داران همزمان و به موقع به اطلاعات دسترسی داشته باشند. در غیر این صورت، نماد معاملاتی شرکت مشمول فرایند تعلیق می شود. چنانچه شرکتی مشمول فرایند تعلیق بوده و اقدامات لازم را به منظورخروج از این وضعیت انجام ندهد، نماد مذکور تعلیق شده و معاملات آن متوقف می شود.

حال، اگر شرکت طی مدت قانونی اطلاعات مربوط به افشا را به سازمان بورس ارائه دهد از فرآیند تعلیق خارج می شود وطبق روال عادی بدون درج علامت "خطر" قابل معامله می شود.

در صورت رفع دلایل تعلیق نمادهای معلق، بازگشایی نماد با اعلام سازمان بوده و چگونگی اعمال محدودیت دامنه نوسان توسط سازمان تعیین می شود.

مثلث خطر!

مثلث خطر، به سرمایه گذاران نشان می‌دهد که شرکت اطلاعات شفافی ندارد و باید با احتیاط در مورد نماد این شرکتتصمیم گیری کرد. از سوی دیگر، ناشر و هیات مدیره را مقید می‌کند که برای شفافیت بیشتر اقدام کنند.

این مثلث، نشانه ای است برای تحلیل بیشتر سرمایه گذاران و افزایش عمق بخشی به بازار سرمایه.

در کنار واژه تعلیق، برخی از شرکت ها، با عنوان تحت احتیاط، بر روی تابلو حضور می یابند. این ها شرکت های مشمولبندهای ب و ج ماده۱۹ مکرر ۱ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران شده اند.

اگر شرکتی که نمادش تعلیق شده است، مهلت قانونی، اقدام به شفاف سازی نکند، نماد ناشر به‌صورت "معامله تحت احتیاط" بازگشایی می شود. در این صورت کارگزاران باید فرم اطلاع از ابهام را در اختیار سهامداران قرار دهند. درحقیقت پیش از تعلیق نماد، آخرین مهلت به سهام‌داران دادهمی شود تا دارایی خود را نقد کنند. البته این بدان معنا نیست که شرکت حتما تعلیق می شود، اما نشانه ای است که سرمایه گذاران بدانند، معامله بر روی سهام این شرکت، ریسک بالایی دارد.

در حال حاضر، نمادهای چکاوه، کسرام، تمحرکه، ثنوسا، خودرو، دسبحا، شاراک، فمراد، فولاد، کگل، لپارس، والبر، وتوصا، ونیرو، برکت، ختور، رتکو، پارسان، ومعادن، کروی، سنیر، فاسمین، فساز، در بورس اوراق بهادار تهران مشمولفرایند تعلیق هستند.

در فرابورس ایران هم نمادهای بالاس، دی، ثتران، کشرق و چکاپا مشمول فرایند تعلیق شده اند. در این بازار نمادهایفولای، سمایه، خفناور، وگردش، حکمت، وکوثر، شلیا، وآداک، شپلی، توسعه، دهدشت، کازرو، ممسنی، شمواد، غفارس،لخانه و شستان، در جدول تعلیق شده ها قرارگرفته اند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده