تاریخ: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۴۰۰
کد خبر: ۱۴۵۴۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا؛

ملت ایران و مسوولین کشور شجاع تر و غیور تر از آن هستند که اقدام جنایتکارانه ترور شهید فخری زاده را بی پاسخ گذارند/ مسوولین مربوطه به موقع پاسخ مناسب این جنایت را خواهند داد/ ملت ایران هوشمند تر و حکیم تر از آن هستند که در دام توطئه صهیونیست ها بیافتند/ فخری زاده های فراوان در ایران هستند که برای توسعه کشور کمر همت خواهند بست / ایجاد محدودیت راهکار اصلی مقابله با کرونا نیست، همه باید پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنیم / ارایه کمک به اقشار آسیب‌دیده از کرونا ادامه می‌یابد

می متالز - رئیس جمهور با تسلیت شهادت شهید محسن فخری زاده، تاکید کرد: همه اتاق های فکر و دشمنان ایران به خوبی بدانند، ملت ایران و مسوولین کشور شجاع تر و غیور تر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی پاسخ گذارند و مسوولین مربوطه به موقع پاسخ مناسب این جنایت را خواهند داد.
ملت ایران و مسوولین کشور شجاع تر و غیور تر از آن هستند که اقدام جنایتکارانه ترور شهید فخری زاده را بی پاسخ گذارند/ مسوولین مربوطه به موقع پاسخ مناسب این جنایت را خواهند داد/ ملت ایران هوشمند تر و حکیم تر از آن هستند که در دام توطئه صهیونیست ها بیافتند/ فخری زاده های فراوان در ایران هستند که برای توسعه کشور کمر همت خواهند بست / ایجاد محدودیت راهکار اصلی مقابله با کرونا نیست، همه باید پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنیم / ارایه کمک به اقشار آسیب‌دیده از کرونا ادامه می‌یابد

به گزارش می متالز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: مردم کشور عزیزمان و همچنین مردم جهان روز گذشته در جریان یک اقدام تروریستی از سوی ایران ستیزان علیه یک پژوهشگر و یک دانشمند ایرانی بودند که اتفاقا در ماه های اخیر وقت خود را عمدتا صرف مبارزه با کرونا و پژوهش ها و ساخت کیت ها در این زمینه اختصاص داده بود و در واقع برای خودکفایی کشور در دارو و تجهیزات پزشکی در بخش پژوهشی وزارت دفاع که ایشان مسوول آن بود کار زیادی را انجام داد و توانست بخشی از نیازهای مردم را در زمینه مقابله با کرونا در اختیار ما قرار دهد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این ترور وحشیانه نشان می دهد دشمنان ما در هفته های پر اضطرابی هستند، هفته هایی که احساس می کنند دوران فشار آنها کم می شود و شرایط جهانی تغییر می کند.

روحانی ادامه داد: برای آنها مهم است که از این چند هفته حداکثر استفاده را ببرند تا هم بتوانند شرایط نامطمئنی در منطقه بوجود آورند و هم توجهات جهانی از ترور و ارعابی که این روزها در مناطق اشغالی بوجود آورده بودند، به مشکلات و مسائل دیگر معطوف شود.

 رئیس جمهور تاکید کرد: همه اتاق های فکر و همه دشمنان ایران به خوبی بدانند ملت ایران و مسوولین کشور شجاع تر و غیور تر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی پاسخ بگذارند و مسوولین مربوطه به موقع مناسب پاسخ این جنایت را خواهند داد.

روحانی با بیان اینکه ملت ایران هوشمند تر و حکیم تر از آن هستند که در دام  توطئه صهیونیست ها بیافتند، اظهار داشت:  آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند، بدانند که ما دست آنها را از پیش خوانده ایم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خود دست پیدا کنند .

رئیس جمهور تاکید کرد: هم رژیم صهیونیستی و هم آنهایی که ضد ایران هستند بدانند مسیر توسعه و تحقیقات کشور با سرعت ادامه خواهد داشت و با از دست رفتن عزیزمان فخری زاده، فخری زاده های فراوان کمر همت را خواهند بست و در این صحنه، وجود او را که امروز در جمع ما نیست، جبران خواهند کرد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله باکرونا با قدردانی از مردم فهیم ایران برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یک هفته اخیر تأکید کرد: ناچار به افزایش محدودیت ها بودیم  اما باید در نظر داشته باشیم که ایجاد محدودیت راهکار اصلی نیست، بلکه یک علامت و هشدار بزرگ است و باید اقدامات بیشتری انجام پذیرد تا به اهداف خود برسیم.

روحانی با اشاره به اعمال برخی محدودیت‌ها از اوایل آبان در چندین شهرستان و همچنین اعمال محدودیت‌های شدیدتر از ابتدای آذرماه در 150 شهر کشور، افزود: پس از اعمال این محدودیت‌ها علامت‌های مثبتی مشاهده کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان هفته جاری این تحولات ادامه یابد.

رئیس جمهور افزود: با همکاری مردم کاری می‌کنیم تا شهرهای قرمز به نارنجی و زرد برگردند تا روند کنترل بیماری و همچنین فعالیت‌های اقتصادی مردم ادامه یابد.

روحانی تغییر رفتار اجتماعی مردم را راه‌حل اصلی برای مبارزه با بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: هیچ راه دومی نداریم و مردم باید سبک زندگی خود را تغییر دهند، فاصله اجتماعی را مراعات کنند در تجمعات شرکت نکنند و ترددها به حداقل ضرورت برسد تا به نقطه مطلوب دست یابیم.

رئیس جمهور ارایه آموزش‌های لازم به مردم در روند مقابله با بیماری کرونا را ضروری دانست و تصریح کرد: باید آموزش‌ها به صورت دقیق و ملموس برای مردم توضیح داده شود تا علایم این بیماری را دریابند و اصل را بر این بگذارند که یک سرما خوردگی هم ممکن است، بیماری کرونا باشد.

روحانی با بیان اینکه متخصصان تأکید دارند فضای بسته یکی از عوامل مهم شیوع بیماری است، ادامه داد: یک فرد مبتلا حتی بدون علائم با حضور در یک فضای بسته در زمانی طولانی و نبود تهویه مناسب و فاصله های غیراستاندارد با سخن گفتن می‌تواند برای دیگران مشکل‌آفرینی کند، بنابراین تصمیم گرفته شد در شهرهای با شرایط قرمز اجتماعات و جلسات بالای 15 نفر ممنوع شود و حتی جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در 2 سالن جداگانه برگزار می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارایه تسهیلات به کادر درمان، آمادگی کامل کادر درمانی کشور و همچنین تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: 148 هزار تخت بیمارستانی در کشور آماده شده است که چنین امری سابقه نداشته تا جایی که کل تخت‌های بیمارستانی در کشور 90 هزار بود که تنها 40 هزار از این تخت‌ها قابل استفاده بود.

روحانی همچنین به تلاش‌های این دولت برای بازسازی تخت‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه الان به نقطه مطلوب رسیدیم و در دوره 9 ماهه کرونا حدود 2 هزار 187 تخت آی‌سی‌یو در کشور اضافه شده است.

رئیس جمهور درخصوص شیوه کار برای مقابله بهتر با بیماری کرونا، اظهار داشت: مردم باید در نظر داشته باشند که در صورت پایان این محدودیت‌ها هم زندگی به حالت عادی نخواهد بود و ممکن است تا ماه‌های اولیه سال آینده و رسیدن واکسن و درمان  قطعی، تا شرایط مطمئن فاصله داشته باشیم.

روحانی با اشاره به افزایش تست های کرونا از 20 هزار در ماه های گذشته تا 120 هزار تست در ماه‌های آتی، انجام تست‌ها و آزمایش‌ها و همچنین غربالگری را قدم مهمی برای مبارزه با بیماری کرونا دانست و افزود: ردیابی مبتلایان و تماس‌گیرندگان از طریق سامانه‌ انجام می‌شود و امروز می توانیم با کارت شناسایی و این سامانه ها افراد مثبت را در عرض چند ثانیه شناسایی کنیم، البته خود مردم هم باید برای سلامت خانواده و اقوام پروتکل‌ها را به خوبی مراعات کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت مراقبت از مرزها برای جلوگیری از افراد مبتلا به داخل کشور، تصریح کرد:  مرزهای کشور باید کاملاً کنترل شوند و از ورود افراد مطمئن شویم تا مشکلی نداشته باشند و در صورت ضرورت برای مدتی قرنطینه شوند.

روحانی همچنین به تلاش‌های وزارت بهداشت برای ساخت واکسن کرونا در داخل و خرید واکسن خارجی اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی موظف شده است براساس درخواست وزارت بهداشت پول تأمین واکسن در داخل و خرید از خارج کشور را فراهم کند تا در زمان مناسب به واکسن مورد تأیید و دُز مورد نیاز برسیم.

رئیس جمهور در ادامه بر ضرورت برخورد قاطع با متخلفین کرونایی تأکید کرد و گفت: باید این برخورد قاطع تا پایان بیماری ادامه یابد و طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای افراد فاقد کارت و شناسه ملی مصوبه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

روحانی از نیروی انتظامی، بسیج، ضابطین و اتحادیه‌ها درخواست کرد تا با جدیت بیشتر برخورد با متخلفین را ادامه دهند.

رئیس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: تلاش‌های دولت برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر از طریق ارائه تسهیلات و کمک های بلاعوض و همچنین کمک به گروه‌های آسیب‌پذیر برای تأمین اقلام بهداشتی ادامه می‌یابد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مردم کشور عزیزمان و همچنین مردم جهان در جریان یک اقدام تروریستی از سوی ایران‌ستیزان علیه یک پژوهشگر و یک دانشمند ایرانی بودند که اتفاقاً در ماه‌های اخیر وقت خود را عمدتاً  به مبارزه با کرونا و پژوهش‌ها و ساخت‌کیت‌ها در این زمینه و برای خودکفایی کشور در دارو و تجهیزات اختصاص داده بود. این بخش پژوهشی در وزارت دفاع که ایشان مسئول آن بود، کار زیادی انجام داده و توانست بخشی از نیازهای مردم در زمینه مقابله با کرونا را برطرف کند و در اختیار ما قرار دهد.

این ترور وحشیانه نشان می‌دهد دشمنان ما در هفته‌های پراضطرابی هستند، هفته‌هایی که احساس می‌کنند دوران فشار آنها کم می‌شود و شرایط جهانی تغییر می‌کند و برای آنها مهم است که از این چند هفته حداکثر استفاده را ببرند تا هم بتوانند شرایط نامطمئنی را در منطقه بوجود بیاورند و هم توجهات جهانی در این روزها از ترور و ارعابی که در مناطق اشغالی بوجود آورده اند به مشکلات و مسایل دیگر معطوف شود.

همه اتاق‌های فکر و همه دشمنان ایران به خوبی بدانند ملت ایران و مسوولین کشور شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند. به موقع مناسب مسوولین مربوطه پاسخ این جنایت را خواهند داد و همچنین ملت ایران هوشمندتر و حکیم‌تر از آن هستند که در دام توطئه صهیونیست‌ها بیافتند.

آنها در فکر یک آشوب و بلوا بودند و بدانند ما دست آنها را از پیش خواندیم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خودشان دست پیدا کنند. هم رژیم صهیونیستی و هم آنهایی که ضد ایران هستند بدانند مسیر توسعه و تحقیقات کشور با سرعت ادامه خواهد یافت و با از دست رفتن عزیزمان فخری‌زاده، فخری‌زاده‌های فراوان کمر همت را خواهند بست و در این صحنه وجود او را که الان در جمع ما نیست، به حول و قوه الهی جبران خواهند کرد.

همچنین می‌خواهم تشکر کنم از مردم بسیار خوب و فهیم ایران عزیز، مخصوصاً در این یک هفته‌ گذشته که ناچار شدیم محدودیت‌ها را برای مردم افزایش دهیم ، البته به خوبی می‌دانیم که محدودیت راهکار اصلی نیست بلکه محدودیت یک علامت و یک هشدار بزرگ است و بعد آن باید اقدامات زیادی انجام بگیرد تا  ما به هدف برسیم.

تقریباً از اوایل آبان یعنی از یک ماه پیش این محدودیت‌ها شروع شد. ابتدا در 43 شهرستان، ‌سپس در 46 شهرستان که الحمدالله در آمار امروز نمایان بود که این محدودیت ها بسیار تأثیرگذار و مؤثر بوده و همچنین در 150 شهری که از اول آذر اعمال محدودیت شدید شد، بعد از یک هفته علامت‌های مثبت مشاهده می‌کنیم و امیدواریم تا پایان هفته جاری شاهد تحولات مثبت بیشتری باشیم.

علاقه ما این است که با همکاری مردم مخصوصاً در این هفته، کاری کنیم شهرهای قرمز به شرایط نارنجی و زرد برگردند که در آن شرایط هم مردم بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند و هم بتوانیم این بیماری را به خوبی کنترل کنیم.همه مردم ما می‌دانند راه‌حل اصلی برای مبارزه با این بیماری تغییر رفتار اجتماعی مردم است. این است و بس و هیچ راه دوم ندارد.

مردم عزیز ما باید سبک زندگی‌ خود را عوض کنند، فاصله اجتماعی را مراعات کنند، در تجمعات شرکت نکنند و ترددها را به حداقل ضروری برسانند تا در این شرایط بتوانیم به نقاط مطلوبی که در مقابله با این بیماری مدنظر ما است، برسیم.

البته برای این کار باید آموزش‌های لازم داده شود. هنوز هم بعد از گذشت مدتی طرف می‌گوید من کرونا ندارم فقط یک مقداری عضلاتم درد می‌کند و مقداری بی‌حال هستم و سرفه می‌کنم یعنی هنوز آموزش ما دقیق و ملموس برای همه مردم توضیح داده نشده که بتوانند به راحتی این علائم را دریافت کنند و اصلاً مردم  اگر سرماخوردگی است، در این شرایط اصل را بر این بگذارند که کرونا است و مراقبت‌ها و مواظبت‌ها را شروع و به پزشک مربوطه مراجعه کنند و خودشان را قرنطیه کنند.

مخصوصاً در این هفته‌های اخیر متخصصین نکاتی را مورد توجه قرار دادند و تأکید کردند که فضای بسته یکی از عوامل مهم شیوع این بیماری است. فصل سرد و زمستان است. درها بسته، یک جمعی از اعضای خانواده، حالا میهمانی دارند و در کنار همه جمع می‌شوند، تهویه‌ای هم وجود ندارد و یک نفر مبتلا حتی سرفه و عطسه هم نکند، اگر زمان طولانی شود و تهویه نباشد و فقط صحبت کند و حرف بزند، همین در فاصله‌هایی که غیراستاندارد است، می‌تواند مشکل درست کند .

به همین دلیل است که ما در شرایط قرمز برای شهرهای قرمز، اجتماع و جلسات بالای 15 نفر را ممنوع کردیم و در جلسه ستاد ملی کرونا هم بخشی در این سالن و بخشی در سالن دیگر هستند برای اینکه پروتکل‌ها را به خوبی اجرا و پیاده کنیم.

مساله دوم آمادگی کادر درمان و تجهیزات درمانی ما است که بحمدالله وجود دارد. وزارت بهداشت و درمان همه تلاش خود را خواهد کرد تا تسهیلات بیشتری را برای کادر درمانی که به طور طبیعی بعد از 9 ماه خسته شدند، فراهم کند تا بتوانند به خوبی مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

ما در یک شرایطی هستیم که امروز اعلام شد 148 هزار تخت بیمارستانی آماده است. ما در چه زمانی 148 هزار تخت داشتیم؟ همه تخت‌های دولتی و غیردولتی در ابتدای دولت یازدهم، 90 هزار تخت بوده است که حدود 40 هزار  تخت آن خیلی قابل استفاده نبود که همه آنها بازسازی شد و امروز به یک نقطه مطلوب رسیدیم.

 اعلام شد که در این دوره 9 ماهه کرونا، حدود 2 هزار و 178 تخت آی‌سی‌یو اضافه شده است. این رقم بسیار مهمی است درمورد تجهیزات درمانی، کادر درمان همه به صحنه آمدند و اگر اینچنین نبود، 4 هزار تخت آی‌سی یو داشتیم یک روزهایی ناچار شدیم، 5 هزار نفر به آی‌سی‌یو ببریم که در آن صورت باید چه کار می‌کردیم یعنی 4 هزار تخت نداشتیم ولی امروز بحمدالله داریم که بخاطر کار گسترده‌ای است که نسبت به این تجهیزات انجام گرفته است.

  مساله بسیار مهم، شیوه کار برای این بیماری است. این تعطیلات یکی دو هفته و کمتر و بیشتر  و شرایط قرمز و نارنجی است و تمام می‌شود اما همه کارهای اصلی باید باقی بماند، نه اینکه تمام شد و وقتی 15 روز تمام شد، بگوییم خوب، دیگر زندگی عادی است. نه زندگی عادی نیست و زندگی تا پایان سال عادی نیست و ممکن است ماه‌های اولیه سال آینده هم عادی نباشد تا واکسن و درمان قطعی برسد ، تا شرایط مطمئن خیلی فاصله داریم.

مهم این است که بتوانیم آزمایش‌ها را توسعه و گسترش دهیم. آزمایش ما 20، 25، 40، 50 و به تدریج 100 هزار شد و ان‌شاء الله در ماه‌های بعد به 120 هزار برسیم و تا نقطه‌ای که کاملاً مطمئن باشیم و مردم را کنترل کنیم.

 اولین قدم غربالگری  از طریق آزمایش است که بسیار مهم بوده و بعد از آن هم ردیابی است. افرادی که با این فرد مبتلا در تماس بودند و همچنین خود مبتلا را ردیابی کنیم که باید دوران قرنطینه را بگذراند و بحمدالله امروز از طریق فضای مجازی و سامانه‌هایی که فعال شدند می‌توانیم به خوبی کنترل کنیم.

البته خواهش ما این است که خود مردم برای حفظ و سلامت خود، خانواده‌، اقوام و دوستان‌ خود مراعات کنند اما حاکمیت هم با همه توان در این زمینه فعالیت خواهد کرد.

نکته بعد مساله حمل نقل است. حمل و نقل تا هفته‌های قبل شرایط خوبی نداشت یعنی فرد مبتلا سوار قطار، هواپیما، اتوبوس و اتوبوس بین شهری می‌شد. امروز در حال اقداماتی هستیم تا هر کسی که می‌خواهد سوار هواپیما، قطار یا اتوبوس بین شهری بشود، کنترل کنیم که جزو افراد مثبت بوده یا خیر و این را  با کارت شناسایی که در اختیار دارد و سامانه‌ای که در اختیار است در عرض چند ثانیه می‌توانیم کنترل کنیم که این فرد جزو مبتلاها بوده یا خیر که اگر مبتلا است، برگردانیم و همانطور که اعلام شد تعداد زیادی از افرادی را که سوار هواپیما و قطار شدند و بعد معلوم شد مثبت هستند، برگرداندند.

این کار در مساله حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. مخصوصاً در قطاری که ممکن است ساعت‌ها در یک کوپه‌ای با هم باشند و در یک هواپیمایی که در یک محیط نه چندان باز باید یک ساعت بیشتر و کمتر در هواپیما باشند و همچنین در اتوبوس ساعت‌ها باشند که بسیار مهم است و باید دنبال کنیم و جزو مسایل مهم قرارگاه است که دنبال می‌کند.

نکته دیگری که همه باید مراعات کنیم مراقبت از مرزها است. همسایگان از مرزهای ما با قطار، هواپیما، اتوبوس و یا با وسایل شخصی عبور می‌کنند. نمی‌دانیم در آن کشور چه خبر است و آن ویروس چقدر جهش پیدا کرده و دارای چه مشخصاتی است پس باید مرزها را  کاملاً کنترل کنیم و افرادی که وارد می‌شوند، مطمئن شویم مشکلی ندارند و در صورت نیاز برای مدتی که ضروری است، قرنطینه شوند.

نسبت به تجیهزات و دارو آنچه مورد نیاز است، در داخل و خارج تلاش می‌شود. برای واکسن، هم سفارش لازم به کشورهای خارجی داده شده و هم در داخل تلاش می‌شود و اخیراً دیدم که نمکی در یک موردی نوشته بود با فوریت که به بانک مرکزی دستور دادم آن پولی که مورد نیاز شما است از هر کجا تامین شود چرا که از یک کشوری نوشته بود بانک مرکزی مشکل دارد و گفتم از هر کشوری و هر کجا این پول تأمین شود.

برای اینکه این مساله برای ما بسیار حائز اهمیت است که اگر واکسنی مورد تأیید در کشوری تهیه شد به موقع  بتوانیم برسانیم در حد دُزی که مورد نیاز ما است البته در داخل هم تلاش خودمان را ادامه می‌دهیم و امیدواریم  به نتجه مطلوب برسیم.

برخورد قاطع با متخلفین هم یکی از اصولی است که همیشه باید تا پایان بیماری ادامه دهیم و این ربطی به 15 روز ندارد بلکه باید همانگونه که در مصوبات آمده و حالا جریمه یا غیرجریمه است، برخورد کنیم و امروز یک مصوبه دیگری داشتیم برای خدمت دادن به افرادی که کارت همراه ندارند و شماره شناسه ملی‌ آنها برای ما مشخص نیست.

بنابراین بحمدالله در این هفته‌های اخیر، با جدیت بیشتری از سوی نیروی انتظامی، بسیج، سایر ضابطین و اتحادیه‌ها، آنهایی که حق نظارت دارند، تعزیرات و همه فعال شدند و این فعالیت باید همچنان تا پایان کار ادامه داشته باشد.

البته دولت نسبت به گروه‌های آسیب‌پذیر در حد توان از طریق تسهیلات و یا ارقام بلاعوضی که در اختیار مردم گذاشته می‌شود، کمک کرده است و کمک خواهد کرد و همچنین گروه‌های آسیب‌پذیر از لحاظ بهداشتی و آنهایی که سن‌ بالا و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، یاری خواهند شد.

در مطالعات به ما گفته می‌شود در کشورهایی که شرایط‌ آنها بهتر است، این به دلیل انضباط خوب مردم برای اجرای پروتکل‌ها، پایش گسترده، تست‌های بسیار وسیع، محدودیت بسیار شدید و برخورد شدید با افراد متخلف است و  البته تجربه‌هایی هم آنها در سال‌های گذشته از سارس و مرس داشتند و آن تجربیات هم مؤثر بوده که بهتر بتوانند از خودشان مراقبت کنند.

راهی جز این ندارد که پروتکل‌ها را اجرا کنیم و مراقبت‌ها را بالا ببریم. دوره‌های دو هفته‌ای تحت عنوان قرمز، نارنجی و زرد تمام می‌شود  اما ماسک و فاصله اجتماعی همچنان الزامی است، الکترونیکی کردن خدمات دولتی در حد امکان ضروری است و نظارت شدید بر پروتکل‌ها در آن شرایط الزامی است.

یک تقسیم کاری هم باید بین مسوولین مختلف انجام بگیرد که الان در یک محله‌ای فرض کنید 100 خانه است که اینها در قرنطینه هستند و باید تقسیم کاری انجام بگیرد چه کسی به آنها برسد و چه کسی نیازمندی آنها را تأمین کند، چه کسی به آنها کمک کند. هم دولت، هم خیرین، هم بسیج و هم سایر نهادهای عمومی تقسیم کاری شود و این کار را باید قرارگاه انجام دهد تا محلات ما بتواند فعال این کار را انجام دهد.

مردم عزیز و بزرگوار ما بدانند دو هفته‌ها ممکن است تمام شود اما اصل حداقل تردد رعایت شود و نباید تجمع باشد. آن هم تجمع چند نفر در حد ضرورت تا زمانی که با این ویروس مواجه هستیم، این اصول مورد تأکید وزارت بهداشت، قرارگاه و ستاد ملی است.

ان‌شاء الله مردم عمل کنند. واقعاً در این یک هفته سپاسگزار مردم عزیز هستیم و امروز هم در آمار،  مراقبت ها، 90، 92 و بعضی موارد 100 درصد بود و در بخش های کم حدود هشتاد درصد بود و بحمدالله مردم مراقبت کردند و این هفته هم مراقبت را بیشتر کنند تا ان‌شاء الله شاهد نتایج بسیار خوب برای سلامت مردم باشیم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 

عناوین برگزیده