تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۱۴۵۶۸۶
سرویس خبر : محیط زیست
رییس صمت کرمان:

معادن کرمان ۳۵۰۰میلیارد تومان به خزانه واریز کردند

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان کرمان گفت: امسال این استان سه هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان از محل ظرفیت معادن به خزانه واریز کرده اما سهم استان تاکنون به میزان واریزی برگشت نشده است.
معادن کرمان ۳۵۰۰میلیارد تومان به خزانه واریز کردند

به گزارش می متالز، مهدی حسینی‌نژاد روز پنجشنبه در نشست شورای معادن استان کرمان افزود: لذا ما باید از ظرفیت معافیت ٢٠ درصد معادن در جهت توسعه استان استفاده کنیم و این ظرفیت با تفویض اختیارات به شورای معادن استان محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه این درآمدها از محل بهره برداری، توسعه اکتشاف و حفظ محیط زیست صرف امور زیربنایی استان می شود گفت: منطقه گل گهر برای ساخت زیرساخت نیروگاه و تامین برق رسانی به استان کرمان و سایر صنایع گهر از این ظرفیت استفاده کرده و معادن می‌توانند با استفاده از آن صنعت برق و آب خود را تامین کنند که در واقع کمک به زیرساخت های استان است.

دبیر شورای معادن استان کرمان گفت: باید از این ظرفیت برای صادرات محصولات فرآوری و دانش بنیان کردن موارد مختلف و اکتشافات استفاده کنیم و در صورتی که این فعالیت ها به استان تعمیم داده شود که کار بزرگی انجام خواهد شد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت تبصره پنج ماده ۱۴ با توجه به درخواست های مس سرچشمه و سایر معادن، در قالب کارگروهی بررسی شود و نتیجه آن برای تصویب نهایی به شورای معادن استان کرمان وارد کنیم.

حسینی‌نژاد افزود: چهار هزار و ۵۰۰ محدود در استان ثبت شده که از این میزان بیش از سه هزار مورد مجوز معدنی باطل شده که باید از طریق مزایده واگذار شود.

وی ادامه داد: این مجوزهای معادن عموما در مرحله درخواست و اکتشاف ابطال شده و اجازه ورود سرمایه گذار دیگری به آن محدوده، مگر از طریق مزایده وجود ندارد و این فرایند طی ۱۰ سال گذشته مشکل بزرگ معادن ما بوده که وزیر صمت در حال پیگیری آن هستند.

وی عنوان کرد: برای رفع این چالش باید به قانون سال ۷۷ بازگردیم که بر این اساس در صورت غیر فعال شدن معدن در مراحل اکتشاف و درخواست، معادن از نام افراد خارج می شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: افرادی که توان فنی و مالی ندارند از کشاورز تا زن خانه دار معدن ثبت کردند و اصلاح قانونی صلاحیت افراد در قالب تضامین اکتشافی در قالب یک مصوبه بررسی شود که نمایندگان آن را پیگیری کنند.

مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز در این نشست گفت: برداشت ماسه بادی در مناطق تحت مدیریت این اداره کل موجب تخریب محیط زیست می شود و در سایر مناطق نظر منابع طبیعی را می‌پذیریم.

عناوین برگزیده