تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۱۴۵۸۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
امیدواری رئیس‌کل بانک مرکزی از تغییر روند نرخ تورم

کاهش تورم انتظاری به افزایش تولید کمک می‌کند؟

می متالز - رئیس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی خود نوشت: امید است تا از مسیر کاهش تورم انتظاری در افق پیش‌رو، بستر مناسب‌تری برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و تقویت سرمایه‌گذاری و جهش تولید فراهم شود.
کاهش تورم انتظاری به افزایش تولید کمک می‌کند؟

رئیس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی خود نوشت: امید است تا از مسیر کاهش تورم انتظاری در افق پیش‌رو، بستر مناسب‌تری برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و تقویت سرمایه‌گذاری و جهش تولید فراهم شود.

به گزارش می متالز، با توجه به اینکه در سال جاری نرخ تورم بر اساس آمارهای موجود روند فزاینده ای داشته، دولت از ابتدا در تلاش بوده تا از ادامه این روند جلوگیری کند. با این وجود طبق آمار نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ١٣٩٩ به 41.4 درصد رسید؛ یعنی هر خانواده به طور میانگین 41.4 درصد بیشتر از مهر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر و از همه مهمتر کاهش تورم انتظاری در بازارهای مختلف، این امیدواری را ایجاد کرده است که در ماه‌های آینده نرخ تورم مسیر متفاوتی را در پیش گیرد.

در این شرایط رئیس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی خود نوشت: امید است تا از مسیر کاهش تورم انتظاری در افق پیش‌رو، بستر مناسب‌تری برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و تقویت سرمایه‌گذاری و جهش تولید فراهم شود.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در ادامه این مطلب تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار ۴ آذرماه ۹۹ با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی، نکات مهم و راهبردی درباره اقتصاد کشور بیان فرمودند. ایشان در بخشی از بیاناتشان در مورد نحوه تأمین کسری بودجه دولت، روش فروش اوراق و سهام دولت را مورد تأکید قرار داده و استقراض از بانک مرکزی و انتشار پول برای تأمین کسری بودجه را نفی کردند. از بابت عنایت ویژه ایشان به کنترل پایه پولی و نقدینگی در جهت مهار تورم صمیمانه قدردانی می کنم.

وی ادامه داد: همراهی دولت در تأمین کسری بودجه ۸ ماه اول سال از طریق انتشار اوراق بدهی و فروش سهام نیز قابل تقدیر است. امیدوارم باتوجه به مجوزهای قانونی دریافت شده، این روند، در ماه‌های باقیمانده سال نیز، با جدیت ادامه یابد تا بتوان کسری بودجه امسال را به صورت سالم و با کمترین اثرات جانبی بر اقتصاد کلان و معیشت مردم، تأمین مالی کرد.

همتی گفت: بانک مرکزی نیز با توجه به آرامش موجود در بازارها و چشم انداز آن، ضمن تقویت اقدامات و جدیت برای ایجاد تعادل در بازار ارز، از کلیه ابزارهای پولی در دسترس خود، در نیل به تورم هدف گذاری شده استفاده خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: سیاست های احتیاطی کلان برای جلوگیری از ناترازی سیستم بانکی و اثر آن بر متغیرهای پولی و تورم در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. در این راستا شورای پول و اعتبار نیز پیشتر کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکی را به تصویب رسانده و همکاران من دستورالعمل های مرتبط با این مصوبه و سقف های تعیین شده برای میزان رشد دارایی بانک‌ها را به زودی اعلام خواهند کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به تغییر قابل ملاحظه در انتظارات تورمی در هفته های اخیر، امید می رود که با این اقدامات، التهابات و نااطمینانی های تورمی کاهش یافته و از مسیر کاهش تورم انتظاری در افق پیش رو، بستر مناسب تری برای فعالیت بنگاه های اقتصادی و تقویت سرمایه گذاری و جهش تولید فراهم شود.

عناوین برگزیده