تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۱۴۵۸۷۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فرماندار اسفراین خواستار استقرار سریع شرکت حفاظتی در آلبلاغ شد

می متالز - فرماندار اسفراین گفت: شرکت حفاظتی که قرار است از طرف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای حفاظت از معدن سرب و روی آلبلاغ این شهرستان مستقر شود، هنوز انتخاب نشده است و انتظار می‌رود این تیم هرچه زودتر کار خود را آغاز کند.
فرماندار اسفراین خواستار استقرار سریع شرکت حفاظتی در آلبلاغ شد

به گزارش می متالز، طاهر رستمی یکشنبه شب اظهار داشت: متأسفانه برداشت‌های غیرمجاز سرب و روی از معدن آلبلاغ در این شهرستان ادامه دارد، با وجود سرمای هوا هنوز افراد در منطقه حضور دارند.

وی افزود: علاوه بر ریزش تونل‌ها، خطر گازگرفتگی در چادرها هم این افراد را تهدید می‌کند، شب گذشته یکی از برداشت کنندگان که از پیک نیک برای گرم کردن چادر استفاده کرده بود، دچار گازگرفتگی شد و جان باخت.

رستمی گفت: نیروی انتظامی در منطقه حضور دارد اما با توجه به اینکه بخش زیادی از توان و انرژی پلیس بر اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی متمرکز شده، حفاظت از آلبلاغ در سایه قرار گرفته است.

فرماندار اسفراین خاطرنشان کرد: در دو سه سال اخیر، تعداد زیادی از برداشت کنندگان غیرمجاز از ذخایر معدنی بازداشت و با آنان برخورد قانونی شده است اما این برداشت ها همچنان ادامه دارد.

وی درباره استقرار شرکت حفاظتی در منطقه آلبلاغ گفت: قرار است روز چهارشنبه هفته جاری، پاکت‌های مناقصه بازگشایی شود، بر این اساس شرکت حفاظتی تا هفته آتی مشخص می‌شود.

فرماندار اسفراین تاکید کرد: تلاش داریم تا به استقرار این شرکت حفاظتی در منطقه آلبلاغ سرعت داده شود.

برداشت غیرمجاز از معدن سرب و روی آلبلاغ، که در منطقه‌ای با همین نام واقع است، از اواخر سال ۹۷ آغاز شده بود اما از بهار پارسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی سال قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرد.

بر اثر حوادث ریزش در معدن آلبلاغ اسفراین تاکنون هفت نفر جان باخته اند.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی اسفراین قرار دارد.

عناوین برگزیده