تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۹
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۱۴۶۳۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صمت فارس اعلام کرد:

کسب رتبه پنجم استان فارس به لحاظ میزان ارزش افزوده بخش‌های صنعت، معدن و تجارت

می متالز - رئیس سازمان صمت فارس از کسب رتبه پنجم این استان به لحاظ میزان ارزش افزوده بخش‌های صنعت، معدن و تجارت در کشور خبر داد.
کسب رتبه پنجم استان فارس به لحاظ میزان ارزش افزوده بخش‌های صنعت، معدن و تجارت

به گزارش می متالز، حمیدرضا ایزدی توسعه و تعمیق محصولات ساخت داخل و کاهش وابستگی به واردات از طریق شناسائی ظرفیت داخلی، فعال سازی واحدهای راکد و نیمه تعطیل را از جمله برنامه ها برای جهش تولید در استان عنوان کرد و ادامه داد: بهره برداری از ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی و استفاده از رویکرد جدید تولید بدون کارخانه، تکمیل و اولویت گذاری طرح های صنایع پیشران، تقویت برون گرائی اقتصاد و افزایش حجم صادرات غیرنفتی با کشورهای همسایه، چین، هند و کشورهای اوراسیا، تقویت زیرساخت های صادراتی استان در بخش سردخانه ای، کانتینر سردخانه‌ای، پایانه صادراتی و نمایشگاه بین المللی استان، احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس، توسعه فعالیت های اکتشافی در بخش معدن، تکمیل زنجیره ارزش در فلزات اساسی نظیر فولاد و آلومینیوم، تجهیز و نوسازی معادن، بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی و صنفی با استفاده از تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه و سایر ظرفیت های قانونی نیز از جمله راهکارهایی است که عملیاتی شدن آنها جهش تولید را در پی خواهد داشت.

وی در خصوص اینکه ارزش افزوده بخش های صنعت، معدن و تجارت فارس نسبت به سایر استان‌ها چگونه است و چه میزان اشتغال در این سه حوزه وجود دارد؟ گفت: سهم اشتغال این سه بخش از سهم کل کشور 9 درصد است که مجموع اشتغال آنها در استان به حدود 522 هزار و 446 نفر می رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان اینکه شاخص های کلان اقتصادی استان در بخش های صنعت، معدن و تجارت بر اساس قیمت جاری سال95 شاخص های مناسبی است، تصریح کرد: سهم ارزش افزوده استان در بخش صنعت 71 هزار و 474 میلیارد ریال است که معادل سه درصد سهم ارزش افزوده بخش صنعت کشور می باشد. همچنین ارزش افزوده استان در بخش معدن بالغ بر2 هزار و 988 میلیارد ریال است که 2.6 درصد سهم ارزش افزوده بخش معدن کشور را تشکیل می دهد.

ایزدی سهم ارزش افزوده بخش تجارت استان را نیز 69 هزار و 972 میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: این رقم 4.3درصد ارزش افزوده بخش تجارت کشور را شامل می شود.

وی مجموع ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت استان را 144434 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سهم ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و بازرگانی استان نسبت به ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت کل کشور 3.6 درصد می باشد.

ایزدی با بیان اینکه استان فارس در رتبه پنجم کشور به لحاظ میزان ایجاد ارزش افزوده در بخش های صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، اظهارداشت: مجموع اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت 99هزار و 692، نفر در بخش معدن 8هزار و 604 نفر و در بخش تجارت 414هزار و 150 نفر می باشد که سهم 9 درصدی از اشتغال بخشی صنعت، معدن و تجارت کشور را برای فارس به ارمغان آورده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس این که بیشترین تولیدات صنعتی و معدنی استان به کدام کشورها صادر می‌شود، گفت: کود اوره، محصولات فولادی، آلومینیوم، پودر و عصاره شیرین بیان، سیمان و کلینگر، رب گوجه فرنگی، فرش و گلیم دستباف، صنایع الکترونیک، انواع میوه و تره بار، خرما، انجیر، قیر، «کاشی و سرامیک»، چینی بهداشتی و محصولات غذایی عمده ترین کالاهای صادراتی استان بر اساس اولویت و مزیت صادراتی هستند که به کشورهای امارات متحده عربی، عراق، هند، چین، آلمان، عمان و قطر صادر می شوند.

عناوین برگزیده