تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۵
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۱۴۶۳۸۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سنگ آهن و مس در اوج قیمت هفت ساله و صحبت از بازگشت دوره رونق صنعت معدن

می متالز - قیمت جهانی مس این هفته در بالاترین حد خود از مارس ۲۰۱۳ معامله شد ، چرا که خبرها حاکی از آن است که تولید و ساخت و ساز در دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال گسترش است که در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است.
سنگ آهن و مس در اوج قیمت هفت ساله و صحبت از بازگشت دوره رونق صنعت معدن

به گزارش می متالز، قیمت جهانی مس امسال پس از آن که در ماه مارس تحت تاثیر پاندمی کرونا افت داشت تاکنون ۲۶ درصد رشد داشته حال به ۳٫۵۲۱۵ دلار در هر پوند (۷،۷۶۴ دلار در هر تن) رسیده است. سنگ آهن نیز به بالاترین قیمت از ژانویه سال ۲۰۱۴ تاکنون رسیده خلوص ۶۲ درصد ۱۳۲٫۱۳ دلار هر تن سی اف آر چین ثبت شده است. در سال جاری نیز تاکنون ۴۳ درصد رشد قیمت داشته است.

شاخص های اقتصادی در چین ماه نوامبر همه بالا رفته اند از جمله شاخص پی ام آی تولید که ۵۲٫۱ واحد را ثبت کرده است. شاخص ساخت و ساز هم از ۵۹٫۸ واحد اکتبر به ۶۰٫۵ واحد رسید. در حالی که شاحص بالای ۵۰ خود نشانه توسعه و رشد است. این رشد شاخص ها در چین تنها خبر خوبی برای این کشور نیست بلکه خبر از بهبود اوضاع در کل آسیا می دهد.

گزارش اخیر موسسه سرمایه گذاری گلدمن ساکس برآورد کرده که به دوره “بازار ساختاری پر رونق” مشابه دهه ۲۰۰۰ بر می گردیم که شاهد یک دوره تقاضای به سرعت رو به رشد و کمبود شدید سرمایه گذاری در عرضه های جدید بودیم.

کووید ۱۹ در حال شکل دهی به دوره جدیدی از سیاست ها با هدف نیازهای اجتماعی به جای ثبات مالی است که احتمالاً رشد اقتصادی قوی تر با تمرکز بیشتر بر کومودیتی ها را ایجاد می کند، که چرخه رشد ناخواسته تقاضا را ایجاد می نماید. به نظر این موسسه این بار رونق اقتصادی کمتر به چین بستگی دارد که در حال حاضر بیش از نیمی از فلزات صنعتی جهان را مصرف می کند، اما با صرف هزینه بیشتر در انرژی های سبز در بازار کشورهای پیشرفته افزایش می یابد.

صرف هزینه در زیرساخت های سبز می تواند به اندازه رونق سرمایه گذاری برزیل، روسیه، هند و چین در آن دهه قابل توجه باشد. در حالی که فشار توزیع مجدد در بازارهای توسعه یافته “احتمالاً منجر به افزایش قابل توجه هزینه های مصرف کننده می شود، در مقایسه، در دهه ۲۰۰۰، رشد مصرف ناشی از افزایش قرض و وام دهی مطرح بود.

در پایان آن دهه کومودیتی ها در سطوحی بالاتر از قیمت فعلی به اوج خود رسیدند. سنگ آهن در فوریه ۲۰۱۱ نزدیک به ۲۰۰ دلار در هر تن بود و در همان ماه مس به ۴٫۵۸ دلار در هر پوند (۱۰۰۹۷ دلار در هر تن) رسید.

متال بولتین هم از همان گزارش گلدمن نقل می کند که رشد فعلی قیمت مس “یک انحراف غیر منطقی نیست” ، و با توجه به روند رکود بازار ها تا سال ۲۰۲۳، بسیار محتمل است که قیمت مس در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ رکورد بالایی را تجربه نماید.

عناوین برگزیده