تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۴۶۴۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیامد «مچینگ» افزایش قیمت فولاد در بازار است

می متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: با بیرون کشیدن بخش زیادی از محصولات فولادی از تالار بورس و عرضه آن‌ها در مچینگ، میزان عرضه در بورس کم شده و این کمبود باعث افزایش قیمت این محصول مهم شده است.
پیامد «مچینگ» افزایش قیمت فولاد در بازار است

به گزارش می متالز، علیرضا سلیمانی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با علت افزایش قیمت فولاد اظهار  کرد :به دلیل وجود لابی در خصوص فولاد و فشار از سوی وزارت صمت، قیمت‌ها این محصول مهم به شکل غیرواقعی تعیین می‌شود و عرضه‌ها به صورتی خارج از قاعده  انجام می شود.

او افزود: امروز موضوع مالیات بر صادرات محصولات فولادی نیز مطرح شده است و همین موضوع در کنار فشار دولت بر بازگشت ارز حاصل از صادرات سبب شده است که انگیزه تولیدکنندگان فولاد برای صادرات کاهش یابد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به شرایط رکودی و کاهش قیمت دلار، انتظار کاهش قیمت فولاد در بازار وجود دارد. بنابراین در این شرایط باید تولیدکننده را تشویق به صادرات کنیم اما در عمل این اتفاق نمی افتد و مقاومت‌هایی وجود دارد که شاید در برخی مواقع نمی‌دانیم پشت‌صحنه چه اتفاقاتی می‌افتد که این مقاومت‌ها شکل می‌گیرد.

به گفته سلیمانی فعالان حوزه صنایع معتقدند یکی از دلایل کاهش انگیزه صادرات، تفاوت نرخ فروش محصولات در خارج و داخل است. امروز محصولات فولادی در داخل به دلیل عرضه های کم در بورس با نرخ جذابی فروخته می شود بنابراین اگرچه نرخ ارز خود به‌عنوان یک انگیزه صادراتی عمل می‌کند اما ازآنجاکه تفاوت قیمت داخل و خارج قابل‌توجه شده است، نرخ دلار نیز نتوانسته چندان تولیدکنندگان را ترغیب به صادرات کند.

این کارشناس بازار کالا بیان کرد: عرضه‌های خارج از تالار بورس روی قیمت‌ها به‌طور مستقیم تأثیر گذاشته است. اینکه برخی تولیدکنندگان فولادی به بهانه مچینگ محصولات را به تالار نمی‌آورند و خارج از قاعده بورس به مشتریان عرضه می‌کنند سبب شده است که عرضه در بورس کم شود و همین کمبود عرضه نسبت به تقاضا، قیمت‌ها را بالا برده است. این اتفاق، به شکل دیگری در بخش پتروشیمی‌ها نیز افتاده است. برای آنکه قیمت‌ها را بتوانند کنترل کنند میزان عرضه‌ای را  محدود می‌کنند و در یک سطح ثابت نگاه می‌دارند که بر افزایش قیمت‌ها تأثیر گذاشته است؛ در این شرایط سیاست گذار باید نسبت به رشد عرضه ها در بورس اقدام کند.

او بیان کرد: با توجه به اینکه افق چند ماه آینده از کاهش قیمت دلار حکایت دارد و از سوی دیگر دولت خواهان بازگشت ارز حاصل از صادرات به قیمت نیمایی است ازاین‌رو تولیدکنندگان نگران کاهش حاشیه سود خود شده و کمتر به سراغ صادرات رفته‌اند.

این کارشناس بورس کالا گفت: تولیدکنندگان در این شرایط با بازار داخلی‌ مواجه هستند که دولت روی قیمت‌های آن حساس است. تولیدکنندگان فولاد برای فرار از این شرایط و فروش محصولاتشان به بالاترین قیمت، از روش دیگری شروع به معامله کرده‌اند. در این نوع معامله اگرچه قیمت‌ها بر مبنای قیمت‌های پایه در بورس مشخص می‌شود اما از آنجا که عرضه‌ها در بورس به میزانی کمتر از تقاضا است لذا قیمت‌هایی که کشف می‌شود از نرخ‌های واقعی فاصله دارد.

وی گفت: به‌رغم حضور و نظارت دولت و دخالت‌های دستوری مسئولان، مکانیسم به‌گونه‌ای چیده شده است که نفع فولادسازان تأمین می‌شود زیرا فروش محصولات در مچینگ با قیمت‌های موردنظر فولادسازان انجام می‌شود. اما هم‌زمان، تولیدکنندگان به بهانه عرضه محصولات در مچینگ، از عرضه خود در تالار کم کرده و پیرو آن، قیمت‌ها در تالار به دلیل کاهش عرضه، بالا می‌رود.

سلیمانی تأکید کرد: نتیجه این اتفاقات در سطح کلان‌تری نیز قابل‌مشاهده است. به‌طوری‌که در حال حاضر هرچند نرخ دلار کاهشی است اما عرضه‌کننده‌ای که در سامانه نیما دلار بفروشد وجود ندارد. بنابراین دلاری برای تنظیم بازار در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت. با این تفاسیر دولت نمی‌تواند به کنترل نرخ از طریق ارزهای بانک مرکزی در ماه‌های آینده ادامه دهد. ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار در چند ماه آینده مجدد افزایشی شود.

این کارشناس بازار کالا در پایان گفت: شاید با افزایشی شدن دوباره نرخ دلار، مکانیسم بازار تغییر کرده و فولادسازان مجدد صادرات را به‌جای عرضه در داخل در دستور کار خود قرار دهند.

عناوین برگزیده