تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۷
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۱۴۷۳۰۲
مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد:

راه اندازی 3 فن بازار منطقه‌ای و برگزاری دوره‌های شناسایی و مستند سازی نیازهای فناورانه در 7 استان کشور در سال جاری

می متالز - مدیر توسعه صنعتی و فنآوری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از راه اندازی 3 فن بازار منطقه‌ای و برگزاری دوره‌های شناسایی و مستند سازی نیازهای فنآورانه در 7 استان کشور در سال جاری خبر داد.
راه اندازی 3 فن بازار منطقه‌ای و برگزاری دوره‌های شناسایی و مستند سازی نیازهای فناورانه در 7 استان کشور در سال جاری

به گزارش می متالز، طهمورث لاهوتی اشکوری در پانزدهمین نشست سراسری فن بازارهای کشور که به‌صورت برخط و به میزبانی پارک فنآوری پردیس برگزار شد، با اشاره به نقش واسطه‌ای فن‌ بازارها در بازار فنآوری برای مشاوره و انتقال اطلاعات فنآوری به "عرضه ‌کنندگان"، "متقاضیان"، "کارآفرینان" و "سرمایه ‌گذاران" اظهار داشت: ظرایف موجود در انتقال فنآوری، لزوم ایجاد اطلاع‌ رسانی صحیح، مشاوره و استاندارد سازی مبادلات توسط فن‌ بازارها را دوچندان می‌کند.

وی افزود: گسترش روزافزون اهمیت فن‌ بازارها در دنیا به‌عنوان یک ابزار قدرتمند توسعه و تبادل فنآوری از یک سو و همچنین اهمیت خلق ارزش افزوده در صنایع کوچک و متوسط از سوی دیگر باعث شد تا سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نزدیک به یک دهه همکاری مشترک با شبکه فن بازار ملی ایران نسبت به تولی گری در 14 فن بازار منطقه‌ای با رویکرد مهیا نمودن بستر سرمایه گذاری با فنآوری بالا و همچنین پشتیبانی از سرمایه گذاری‌های کوچک و متوسط انجام پذیرفته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، نقش مؤثر و برجسته‌ای را در تحقق اهداف کلان رسوخ و نفوذ فنآوری در زنجیره ارزش تولید SMEها ایفا نماید.

مدیر توسعه صنعتی و فنآوری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: در حال حاضر این سازمان شناسایی و مستند سازی نیازهای فنآورانه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را با اعطای حمایت‌های مالی و از طریق فن بازارهای منطقه‌ای و همچنین مشاوران آموزش دیده در این زمینه و در بستر سامانه شناسایی و رفع نیازهای فنآورانه (eservice.isipo.ir) عملیاتی می‌نماید.

لاهوتی اشکوری ادامه داد: همچنین امکان مشاهده نیازهای فنآورانه اعلام شده بنگاه‌های کوچک و متوسط و نیز ارائه پروپزال رفع نیاز توسط فنآوران تا مرحله دستیابی به تحقق کامل رفع نیاز و حصول نتیجه نهایی، در این سامانه فراهم شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در راستای ارتقاء توانمندی مشاوران و بروکرهای فن بازارهای منطقه‌ای، این سازمان با همکاری شرکت‌های تابعه استانی خود از ابتدای سال 1399 تا کنون اقدام به برگزاری دوره‌های شناسایی و مستند سازی نیازهای فنآورانه در استان‌های ایلام، بوشهر، فارس، خراسان شمالی، گیلان، اصفهان و همدان نموده و 100 مشاور توسعه فنآوری در این استان‌ها نیز آموزش‌های لازم را گذرانده‌‌اند.

مدیر توسعه صنعتی و فنآوری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه به توسعه فن بازارهای منطقه‌ای در استان‌های کردستان، مازندران و زنجان در برنامه سال 1399 این سازمان اشاره کرد و گفت: فن بازار منطقه‌ای استان کردستان همزمان با گرامیداشت روز حمایت از صنایع کوچک در 21 مرداد سال جاری راه اندازی و درحال ارائه خدمات به صنعتگران و سرمایه گذاران می‌باشد.

لاهوتی اشکوری با بیان این‌که توسعه مراکز نوآوری ذیل برنامه توسعه خوشه‌های کسب و کار نیز از جمله برنامه‌های حائز اهمیت و جدید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است افزود: طی دو سال اخیر 5 مرکز نوآوری ذیل پنج خوشه کسب و کار دارای پتانسیل‌های لازم راه اندازی و عملیاتی شده است که راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه و نوآوری شیلات کنارک سیستان و بلوچستان در برنامه سال جاری این سازمان قرار دارد.

وی اضافه کرد: در همین راستا و در جهت توسعه و تقویت فعالیت‌های فنآورانه و نوآورانه واحدهای عضو خوشه‌های کسب و کار، در سال جاری تفاهم نامه همکاری فی‌مابین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاونت نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فنآوری رئیس جمهور مبادله شده است.

پانزدهمین نشست سراسری فن بازارهای کشور با هدف بررسی آخرین وضعیت طرح جهش تجارت و فنآوری، بررسی عملکرد فن بازارهای منطقه‌ای و به اشتراک گذاری تجارب موفق فن بازارهای منطقه‌ای و تخصصی و انتقال تجربیات بازیگران تأثیرگذار اکوسیستم نوآوری و فنآوری کشور به‌صورت مجازی و با حضور ذینفعان این عرصه و جمعی از مدیران پارک فنآوری پردیس، شبکه فن بازار ملی ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد.

شبکه فن بازار ملی ایران به منظور توسعه تبادلات فنآوری، بازاریابی محصولات فنآورانه و جذب سرمایه برای اختراعات، نوآوری‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا با حضور 23 فن بازار منطقه‌‌ای و 3 فن بازار تخصصی تشکیل و درحال فعالیت می‌باشد.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با ایجاد و راهبری 15 فن بازار منطقه‌ای در کشور در راستای تأمین نیازهای فنآوری صنایع، نفوذ فنآوری‌های نوین در آن‌ها، بهبود فرآیند مبادلات فنآوری و ارتقاء خدمات در این حوزه اقدام و تا کنون موفق به شناسایی 962 نیاز و رفع 263 نیاز فنآورانه با مجموع فروش 2120 میلیارد ریال محصولات دانش بنیان و انتقال دانش فنی شده است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن 501 شهرک و 322 ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، 77 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، 6 شهرک فنآوری، 37 مرکز خدمات فنآوری و کسب و کار، 2 مجتمع فنآوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، 87 هزار و 863 قرارداد منعقده و بهره‌برداری از 46 هزار و 413 واحد صنعتی و سه هزار و 55 واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم 935 هزار و 557 نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

عناوین برگزیده