تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۳۸۴
کد خبر: ۱۴۸۹۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

علاقه‌مندی ازبکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

می متالز - نشست دوجانبه حمل و نقلی ایران و ازبکستان برگزار شد و طرف ازبک از علاقه‌مندی برای حضور در بندر چابهار و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقلی و لجستیک بندر چابهار خبر داد.
علاقه‌مندی ازبکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

به گزارش می متالز، در نشست دوجانبه حمل و نقل ایران و ازبکستان طرف ازبک از علاقه‌مندی برای حضور در بندر چابهار و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقلی و لجستیک بندر چابهار خبر داد.

شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست دوجانبه حمل و نقلی دو کشور ایران و ازبکستان که به صورت ویدئو کنفرانس با هدف بررسی راهکارهای اجرایی ترانزیت کالا میان دو کشور به مبدأ و مقصد هند و سایر کشورها از طریق بندر چابهار برگزار شد، گفت: بندر چابهار یک درگاه مطمئن و بسیار مناسب برای ترانزیت کالا است و کشورهای همسایه و منطقه می‌توانند از سرمایه‌گذاری در این بندر و پسکرانه آن منتفع شوند.

وی با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده از سوی کشور ترکمنستان برای ورود و یا عبور کالا از این کشور، از اقدامات مؤثر ایران در حوزه حمل و نقل کالا و کامیون از طریق شناورهای رو-رو از بنادر شمالی ایران در دریای خزر خبر داد و تاکید کرد: این پروژه می‌تواند ما را از شرایط ایجاد شده خارج کند.

دوران دهقانوف معاون حمل و نقل ازبکستان نیز در این نشست امکانات و تجهیزات بندر چابهار را بسیار مطلوب برشمرد و اظهار داشت: با توجه به توانمندی‌های عملیاتی، تجهیزاتی و موقعیت ژئواستراتژیک بندر چابهار پیشنهاد می‌شود کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان سازمان بنادر و کمیته توسعه حمل و نقل ازبکستان برای بررسی دقیق طرح‌ها و ارائه برنامه‌های عملیاتی حضور ازبکستان در بندر شهید بهشتی چابهار، تشکیل شود تا این کارگروه نسبت به تهیه نقشه راه اقدام کند.

همچنین خسرو سرایی، مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی، ضمن اعلام این موضوع که نه تنها بندر چابهار، بلکه هیچ بندری از ایران تحت تحریم‌های ظالمانه قرار ندارد، گفت: بندر چابهار با قرار گرفتن در منطقه استراتژیک و خارج از تنگه هرمز، به آب‌های آزاد عمیق دسترسی دارد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در بندر چابهار و حضور سرمایه‌گذاران هندی، خاطرنشان کرد: طی ۲۲ ماه گذشته، ۷۲ فروند کشتی کانتیتری، ۲۰ فروند کشتی جنرال کارگو، ۳ فروند کشتی دام و یک فروند کشتی باری در بندر چابهار پذیرش شد که این عدد حاکی از رونق بندر چابهار و افزایش حجم عملیات است.

او با اعلام ملحق شدن بندر چابهار به منطقه آزاد و برخوردار شدن از قوانین و مقررات مترتب بر منطقه آزاد، از تخفیف ۵۰ درصدی در ترانزیت کالا و معافیت ۲۵ ساله مالیاتی و انتقال آزاد ارز به خارج از کشور به عنوان گوشه‌ای از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خبر داد.

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تجربه خوب هندی‌ها در جذب کالا و کشتی به بندر چابهار، از مسوولان حمل و نقل ازبکستان دعوت کرد تا از ظرفیت‌های مهیا شده در چابهار استفاده کنند.

عناوین برگزیده