تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۸
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۱۴۹۱۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مدیرعامل «فسازان» درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری را اعلام کرد

می متالز - مدیرعامل شرکت غلتک سازان سپاهان در کنفرانس به برنامه فروش و صادرات شرکت در سه ماهه آخر سال پرداخت.
مدیرعامل «فسازان» درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری را اعلام کرد

به گزارش می متالز، محمود ذاکر مدیرعامل شرکت غلتک سازان سپاهان به سوالات اکثر سهامداران پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید:

از مهم ترین دغدغه های فعلی سهامداران شرکت، آزاد سازی نرخ خرید آهن اسفنجی و فروش محصولات در بورس کالا با قیمت های کمتر از جهانی است. با توجه به روش تولید شرکت، چه چشم اندازی برای فروش و بهای تمام شده شرکت را پیش بینی می فرمائید؟


عرضه و تقاضا تنها قانون بازار است و هرگونه دستورالعمل و قانونی که برخلاف آن تنظیم و اجرایی شود تداوم نخواهد داشت. مضافا اینکه دستورالعمل اجرایی شیوه نامه ساماندهی فولاد کشور تاکنون ابلاغ نشده و جواب آن مشخص نیست. علی ایحال پیش‌بینی می شود تاثیر شدیدی بر عملکرد این شرکت نداشته است.

 با شرایط فعلی اقتصاد کشور،  هزینه ساخت یک واحد مشابه شرکت با ظرفیت ۱۰۰ هزار را چه عددی  (بر حسب دلار) برآورد می کنید؟


 برآورد احداث شرکت مشابه مستلزم صرف زمان و تهیه طرح تفصیلی است مضافا اینکه در شرایط تحریمی تامین ماشین آلات و تجهیزات بسیار دشوار است.

 برنامه مدیریت شرکت فروش چند درصد محصولات به صورت صادراتی برای فصل زمستان است؟


برای فصل زمستان سال جاری حدود ۶۵ درصد شمش تولیدی صادر خواهد شد.

هزینه حمل هر تن آهن اسفنجی برای شرکت در شش ماهه سال جاری چه عددی بوده است؟ 


در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ به طور متوسط یک میلیون و ۴۳۰ هزار ریال برای حمل هر تن آهن اسفنجی هزینه شده است.

لطفا به طور دقیق برنامه صادراتی شرکت برای ۳ ماهه پایانی سال و سال آینده را بیان نموده و آخرین نرخ های فروش شمش صادراتی و دلار حاصل از صادرات را مشخص نمایید؟


از ابتدای سال جاری تاکنون مقدار ۲۱.۸۱۱ تن شمش فولادی به ارزش کل ۸.۷۱۰ هزار دلار صادر شده است و در حال حاضر قرارداد فروش ۳۰ هزار تن شمش فولادی با خریداران خارجی با متوسط نرخ هر تن ۴۴۵ دلار برای تحویل در سه ماهه پایانی سال جاری منعقد شده است. آخرین فروش صادراتی هر تن ۴۸۰ دلار FOB خلیج فارس بوده است.

با توجه به آنکه شرکت وجوهی را تحت عنوان سرمایه گذاری های بلندمدت و کوتاه مدت سرمایه گذاری کرده لطفا میزان سود حاصل از این سرمایه گذاری ها تا مقطع فعلی را بیان کرده و مشخص نمایید شرکت تا چه مبالغی قصد سرمایه گذاری در سهام دیگر شرکت ها را دارد؟


سرمایه گذاری های انجام شده و سود حاصل از آن در حال حاضر به شرح زیر است:
سرمایه گذاری در سهام سایر شرکت‌های بورسی -  آبان ماه ۹۹  - مبلغ سرمایه گذاری ۴۲۰.۱۳۴ میلیون ریال
سرمایه گذاری در سهام شرکت صنعتی و معدنی فولاد گستران سانیار سهامی خاصل -  تیرماه ۹۹  - مبلغ سرمایه گذاری ۳۵ میلیارد ریال
سپرده های بانکی - سنوات قبل - مبلغ سرمایه گذاری ۴.۷۷۶ میلیون ریال
مبلغ سرمایه گذاری جمع کل  ۴۵۹.۹۱۰میلیون ریال
لازم به توضیح است که به موجب مصوبه هیات مدیره مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال جهت سرمایه گذاری در سهام سایر شرکت های بورسی در اختیار کمیته سرمایه گذاری قرار گرفته است و با صرف و صلاح شرکت در مقاطع زمانی مختلف تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد و سود حاصل از سرمایه گذاری ها تاکنون مبلغی تحقق نیافته است و به محض تحقق شناسایی و در صورت لزوم افشا خواهد شد.

لطفا مشخص نمایید هم اکنون آهن اسفنجی خریداری شده جهت مواد اولیه چند درصد قیمت شمش می باشد و در صورت آزادسازی زنجیره تولید فولاد این درصد امکان رشد تا چند را خواهد داشت؟


در حال حاضر نرخ خرید آهن اسفنجی به طور متوسط معادل ۵۶ درصد متوسط قیمت فروش شمش شرکت فولاد خوزستان است. در خصوص آزادسازی زنجیره تولید فولاد نظر به اینکه برای صادرات مواد معدنی محدودیت‌های وجود دارد و همچنین برنامه و دستورالعمل مشخصی ابلاغ نشده است، پیش‌بینی ها بیشتر جنبه گمانه زنی دارد با این وجود پیش‌بینی می شود حداکثر تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

با توجه به مصرف برق در فرایند تولید شمش در کوره های القایی لطفا سیاست ها و تمهیدات شرکت برای تامین برق مورد نیاز با توجه به افزایش قابل ملاحظه تولید در سال های آتی را بیان نمایید؟


با پیش‌بینی هایی که قبلا انجام شده است، دیماند برق مورد نیاز برای افزایش ظرفیت تولید، خریداری شده است و با بهره‌مندی از پست برق اختصاصی ۶۳ مگاوات و همچنین قابلیت خرید برق از بورس انرژی دغدغه‌ای از این بابت وجود ندارد.

هم اکنون در فرایند تولید شمش چند درصد آهن اسفنجی و چند درصد قراضه مصرف می شود و نسبت استفاده از آهن اسفنجی با توجه به کارگیری کوره های جدید تا چه حد امکان رشد دارد؟


در حال حاضر برای آهن مورد نیاز برای تولید شمش فولادی به طور متوسط ۶۰ درصد از آهن اسفنجی و ۴۰ درصد از آهن قراضه استفاده می شود و در صورت اصلاح و جایگزینی کوره های جدید درصد مصرف آهن اسفنجی قابل افزایش خواهد بود. شایان ذکر است که کوره ۱۵ تن جدید که پیش بینی شده بود از ابتدای دی ماه در مدار تولید قرار گیرد از ۲۰ آذرماه در مدار تولید قرار گرفته است.

در حال حاظر نرخ متوسط خرید  آهن قراضه و نرخ آهن اسفنجی چه مبلغی میباشد. نسبت تبدیل آهن اسفنجی و آهن قراضه به شمش چه عددی است . و نسب مصرف قراضه و آهن اسفنجی در تولید شمش چند درصد است.
نرخ خرید آهن اسفنجی به طور متوسط تقریبا ۵۶ درصد نرخ فروش شمش فولاد خوزستان است و در حال حاضر نرخ خرید آهن قراضه به طور متوسط ۷۹ هزار ریال است و همانگونه که در قبل هم پاسخ داده شد، به طور متوسط ۶۰ درصد از آهن مورد نیاز تولید شمش از آهن اسفنجی تامین می شود. میزان افت آهن اسفنجی از ۱۱ تا ۱۵ درصد و میزان افت قراضه از ۳ تا ۵ درصد است.

وضعیت کنسرسیوم ساخت کارخانه کنسانتره در چه وضعیتی است ؟ آیا معدن سنگ آهن خریداری یا اجاره شده است؟ و اعضای مشارکت کننده چه شرکتهایی هستند؟ و درصد مشارکت فسازان چند درصد است؟


شرکت گروه صنعتی و معدنی فولاد گستران سانیار با هداف استخراج و تولید فولاد از سنگ معدن در تیرماه سال ۱۳۹۹ تاسیس شد. سهامداران شرکت شامل ۱- شرکت غلتک سازان سپاهان سهامی عام مالک ۲۰ درصد، ۲- شرکت تولیدی چدن سازان مالک ۲۰ درصد۳- شرکت نورد و تولید قطعات فولادی مالک ۲۰ درصد، ۴- شرکت ذوب بریس مالک ۲۰ درصد ۵- شرکت مجتمع ذوب آهن بیستون مالک ۲۰ درصد سهام شرکت مذکور هستند. اقدامات و کارشناسی های لازم انجام شده و در آینده نزدیک فعالیت آن شروع خواهد شد لیکن تاکنون معدن سنگ آهن خریداری و یا اجاره نشده است.

کنفرانس اطلاع رسانی شرکت در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۴ برگزار  شد.

عناوین برگزیده