تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۴۵۱
کد خبر: ۱۵۰۶۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل صدر تامین:

زغال سنگ طبس با نماد"کزغال" به فرابورس می آید

می متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین با اعلام حضور زغال سنگ پروده طبس با نماد" کزغال" در فرابورس ایران، گفت: بزرگترین شرکت زغال سنگ ایران سوم دی ماه سال 1399 به عنوان دویست و بیست و نهمین نماد معاملاتی و شصت و پنجمین شرکت در بازار اول در فهرست نرخ های فرابورس ایران با نماد کزغال درج شد.
زغال سنگ طبس با نماد"کزغال" به فرابورس می آید

به گزارش می متالز، غلام رضا سلیمانی، مدیرعامل تاصیکو با اعلام حضور زغال سنگ پروده طبس با نماد "کزغال" در فرابورس ایران گفت: شرکت زغال سنگ پروده طبس براساس سیاست های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و برنامه های راهبردی صدر تامین در مورخ 29 اردیبهشت سال جاری مقدمات حضور در فرابورس ایران را کلید زد و در مورخ سوم دی ماه 1399 به عنوان دویست و بیست و نهمین نماد معاملاتی و شصت و پنجمین شرکت در بازار اول در فهرست نرخ های فرابورس ایران با نماد "کزغال" درج شد.

وی افزود: فعالان بازار سرمایه از این پس می توانند نماد کزغال را در گروه استخراج زغال سنگ و زیر گروه استخراج و انبار زغال سنگ در فرابورس مشاهده کنند.

سلیمانی بیان داشت: این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت زغال سنگ ایران در منطقه طبس مشغول به فعالیت است و بالغ بر ... در این شرکت مشغول به فعالیت هستند. شرکت زغال سنگ پروده طبس با ۶۹ درصد رشد سود خالص در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل به سود بیش از ۲۹۵ میلیارد تومان دست یافته است که این ارقام بیانگر اهمیت و جایگاه پروده طبس در کشور است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدرتامین گفت: زغال طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی 75/2 میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می شود. ناحیه پروده با وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱/۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین منطقه زغال سنگ کک شو ایران است.

 

آنچه در خصوص نماد کزغال بدانیم

وی اظهار داشت: آنچه که در خصوص نماد کزغال باید بدانیم این است که پس از انجام مطالعات امکان پذیری استخراج مکانیزه ناحیه پروده و اجرای عملیات فاز یک تجهیز معدن زغال سنگ پروده توسط کنسرسیوم ایریتک-ایراسکو، نهایتاً این فاز با ظرفیت تولید سالانه 5/1میلیون تن زغال سنگ خام و ۷۵۰،۰۰۰ تن کنسانتره، به روش جبهه کار طولانی در پروده یک از سال ۱۳۸۶توسط شرکت زغال سنگ پروده طبس مورد بهره برداری قرار گرفت. همزمان با اجرای طرح مذکور، بزرگترین کارخانه زغالشویی ایران نیز در جوار معدن با مساحت ۵،۶۲۰ متر مربع و با ظرفیت ۳۰۰ تن بر ساعت احداث و همگام با آغاز استخراج زیرزمین، فرآوری زغال سنگ خام را با 2 روش واسطه سنگین و فلوتاسیون ستونی در این کارخانه عملیاتی شد.

 

75% تولید منطقه ای و 42% تولید ملی زغال سنگ

وی ادامه داد: در سند چشم انداز توسعه کشور، صنعت فولاد به عنوان تأمین کننده نیاز اولیه کلیه صنایع کشور و لازمه هر نوع فعالیت عمرانی محسوب شده است. با توجه به اینکه سنگ آهن در فرایند کوره بلند و در مجاورت کک زغال سنگ تبدیل به آهن می شود، بنابراین اهمیت جایگاه زغال سنگ به عنوان ماده اولیه موردنیاز این صنعت مادر به خوبی مشهود است. شرکت زغال سنگ پروده طبس با هدف بهره برداری از ذخایر بهشت زغال سنگ ایران، در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسید تا به عنوان اولین بهره بردار مکانیزه زغال سنگ کشور، فعالیت خود را آغاز کند. بنا به گفته سلیمانی؛ شرکت زغال سنگ پروده طبس 75% تولید منطقه ای و 42% تولید ملی زغال سنگ را  به خود اختصاص داده و به تنهایی 50% نیاز باتری های کک سازی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان به عنوان قطب فولادسازی کشور، را تأمین می کند.

 

اشتغال 2500 نفر مستقیم و 15000 نفر غیر مستقیم

سلیمانی گفت: شرکت زغال سنگ پروده طبس در طول حدود 12 سال فعالیت معدنکاری مکانیزه، با انجام بیش از 60 کیلومتر حفریات زیرزمینی و استخراج موفق 7 کارگاه لانگوال، تا پایان سال 1398 بالغ بر 9.000.000 تن زغال خام و 4.000.000 تن کنسانتره تولید کرده و ضمن تأمین عمده نیاز بازار داخلی، زمینه اشتغال 2500 نفر به طور مستقیم و 15 هزار نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم کرده است.

 

مهندسی معکوس 1400 قلم تجهیزات

سلیمانی تاکید کرد: با توجه به مشکلات ارزی و شرایط تحمیل شده به کشور و به منظور جلوگیری از توقف فعالیتهای معدنی و کارخانه فرآوری زغال سنگ از اواخر سال 1389 با تشکیل کارگروه مهندسی معکوس، فرآیند بومی سازی قطعات مصرفی و یدکی تجهیزات و در برخی موارد کل تجهیز مورد نیاز با مشارکت شرکت های توانمند سازنده داخلی آغاز که تا کنون مهندسی معکوس بیش از 1400 قلم تجهیزاتی در بخش های نگهداری معدن، سیستم تهویه و آبکشی، ماشین آلات حفاری معدن و سیستم ها و تجهیزات فرآوری زغال سنگ انجام شده است.

وی به اهداف این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: حفظ جایگاه نخست تولید زغال سنگ کشور با مدیریت ریسکهای عملیاتی در تمام فرآیندها جهت تولید پایدار و مستمر، حفظ و توسعه بازارهای هدف داخلی و خارجی، حفظ و بهبود مستمر کیفیت محصول تولیدی، حفظ و ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان و مسائل زیست محیطی، حفظ و ارتقاء سطح رضایتمندی ذینفعان داخلی و خارجی، بهینه کردن سود شرکت و ارتقا ارزش ذاتی سهام و ارتقاء سطح فنی و دانش منابع انسانی از جمله اهداف این شرکت به شمار می آید.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده