تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۱۵۰۹۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد:

تحلیل درصدی سالیانه واردات محصولات فولادی معیار درستی برای قضاوت نیست

می متالز - نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: در تحلیل آمار میزان واردات محصولات فولادی، نباید به تغییرات درصدی سالیانه خیلی توجه کنیم، زیرا اعداد پایه ای که ملاک قضاوت ما قرار می گیرد، نسبت به کل حجم گردش بازار خیلی پایین است و کوچکترین تغییری در آنها می تواند تغییر درصد خیلی بالایی را نشان دهد.
تحلیل درصدی سالیانه واردات محصولات فولادی معیار درستی برای قضاوت نیست

بهادر احرامیان مدیرعامل فولاد یزد

به گزارش می متالز، بهادر احرامیان نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه میزان افزایش واردات محصولات فولادی در 8 ماهه سال جاری نسبت به سال قبل گفت: واقعیت این است که در تحلیل آمار میزان واردات محصولات فولادی، نباید به تغییرات درصدی سالیانه خیلی توجه کنیم. زیرا اعداد پایه ای که ملاک قضاوت ما قرار می گیرد، نسبت به کل حجم گردش بازار خیلی پایین است و کوچکترین تغییری در آنها می تواند تغییر درصد خیلی بالایی را نشان دهد.

احرامیان در ادامه افزود: به عنوان مثل شاید کل این واردات سالیانه محصولات فولادی از 200 هزار تن به 300 هزار تن رسیده و مقایسه این درصدها یک افزایش 50 درصدی را نشان دهد اما واقعیت این است که ما با یک بازار 15 میلیون تنی طرف هستیم که واردات در آن چند صد هزار تن تغییر کرده است و وقتی حجم مبادلات بازار روی واحد میلیون تن است؛ تغییرات در واحد صدهزارتن و کمتر آنقدر نوسان چشم گیری نیست. مثلا طبق آمار انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، واردات مقاطع تخت فولادی در هشت ماهه سال گذشته میزان ۲۹۶ هزار تن بود است، اما این عدد امسال به رقم ۵۵۶ هزار تن رسیده که افزایش ۸۸ درصدی را نشان می دهد.

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان این مطالب افزود: دیدگاه من در مورد واردات، دیدگاه توجیه اقتصادی و رقابتی است. الان محصولاتی که وارد می شود اکثرا محصولاتی هستند که تولید آنها در داخل توجیه اقتصادی نداشته است. این محصولات خیلی سفارشی و خاص هستند و واقعا تولید آنها در مقیاسی که ما مصرف داریم؛ مقرون به صرفه نیست. ما در مورد محصولاتی که مزیت یا توان تولید داشته ایم به سطح تولید مطلوب رسیده ایم.

احرامیان در خاتمه با اشاره به کشور آلمان گفت: ما اگر کشور آلمان را به عنوان یک اقتصاد پیشرو و سالم در نظر بگیریم؛ می بینیم که این کشور سالیانه حدود 25 الی 26 میلیون تن فولاد صادر می کند و همین مقدار هم تقریبا واردات محصولات فولادی دارد. این نکته مهمی است و نشان می دهد موقعی که وارد بحث تجارت می شوید باید ببینیم ما نسبت به بقیه کشورها کدام کالا را بهتر و با ارزش افزوده بیشتر تولید می کنیم؛ روی صادرات آن برنامه ریزی کنیم  و آن کالایی که بقیه دنیا آن را بهتر و با هزینه کمتری تولید می کنند؛ بدون هیچ ابایی آن را وارد کنیم و این عین رفتار اقتصادی درست است و می تواند برای کشورها سودمند باشد. در صورتی که اگر با نگاه خودکفایی غیر منطقی بخواهیم کشور آلمان را در نظر بگیریم؛ باید بگوییم آلمان آن محصولی که خودش نیاز دارد را تولید کند و صادرات هم نکند! ولی منطق اقتصاد این را نمی گوید.

شایان ذکر است برپایه جداول آماری انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، در هشت ماهه ابتدایی سال جاری میزان واردات محصولات فولادی به ۶۱۱ هزار تن رسیده است در صورتی که این رقم در سال گذشته  ۳۶۱ هزار تن بوده است و در هشت ماهه امسال (منتهی به آبان) واردات محصولات فولادی(مقاطع تخت و طویل) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۹ درصد افزایش داشته است.​

عناوین برگزیده