تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۰۷
بازدید: ۴۶۴
کد خبر: ۱۵۱۶۰۳
سرویس خبر : محیط زیست

نگرانی های زیست محیطی معدن آهک بنک در جنوب کرمان

می متالز - فعالیت معدن آهک بنک در جنوب کرمان، این روزها نگرانی‌های زیست محیطی برخی از اهالی منطقه را در پی داشته است.
نگرانی های زیست محیطی معدن آهک بنک در جنوب کرمان

به گزارش می متالز، استان پهناور کرمان از دیرباز به بهشت معادن ایران شهرت یافته، سرزمینی که از شمال تا جنوب و شرق تا غرب آن سرشار از مواد معدنی است.

بدون تردید معادن غنی و متنوع یکی از قابلیت‌های اقتصادی استان کرمان به شمار می‌رود که به گفته اغلب کارشناسان و مسوولان در صورت بالفعل شدن این قابلیت‌ها و بهره مندی استان از فواید و نتایج آن‌ها، کرمان می‌تواند به مرز خودکفایی برسد و حتی بخشی زیادی از درآمد غیرنفتی کشور را تامین کند.

 فعال کردن معدن در حقیقت حرکت روی لبه تیغ است؛ زیرا گاهی معدنی که با هدف توسعه، اشتغال زایی و پیشرفت مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، می‌تواند محیط زیست را به خطر بیندازد و دردی بر درد‌های اهالی منطقه بیفزاید، دردی که شاید به راحتی قابل درمان نباشد.

تقریباً غیر ممکن است در منطقه‌ای معدنی توسعه پیدا کند و نگرانی زیست محیطی به همان اندازه رشد نکند، نگرانی‌هایی که باید نسبت به آن‌ها حساس بود و برایشان چاره‌ای پیدا کرد.

معدن آهک منطقه سرگرو بنک شهرستان منوجان از معادنی است که فعالیتش حواشی زیادی را به دنبال داشت، این معدن درحالی شروع به کار کرد که پس از گذشت یک هفته، اعتراض اهالی این روستا و نارضایتی آنان، این معدن را به تعطیلی کشاند.

معدن آهک بنک و نگرانی های زیست محیطی اهالی

مزوری دهیار روستای بنک فعالیت معدن آهک این روستا را تهدیدی برای محیط زیست دانست و گفت: این معدن فاصله زیادی با روستا ندارد و صدای انفجار آن آلودگی ایجاد می‌کند و این لرزش‌ها، انفجار و سر و صدا سبب نارضایتی مردم شده است.

برای اطلاع بیشتر از جزئیات این موضوع، راهی این روستای دورافتاده و کوهستانی که در شهرستان منوجان در جنوب کرمان واقع شده است، می شویم.

صدای مهیب انفجارها و لرزش های شدید و آسایشی که از اهالی سلب شد!

محمد زارعی یکی از اهالی روستای بنک گفت: از وقتی معدن آهک بنک فعالیت خود را آغاز کرده است، اهالی روستا از صدای انفجار‌ها و لرزش‌های شدید، آسایش و آرامش ندارند.

 مهدی نوری یکی دیگر از اهالی این روستا بیان داشت: این معدن، فاصله زیادی تا مناطق مسکونی ندارد، لذا آلودگی صوتی آن، سبب آزار و اذیت اهالی می‌شود.

او افزود: فاصله معدن تا روستا کمتر از یک کیلومتر است و اهالی منطقه علاوه بر تحمل صدا‌های مهیب انفجار، نگران آسیب های زیست محیطی آن نیز هستند که منطقه را تهدید می کند.

 صدای اعتراض مردمِ روستا به فرمانداری رسید

محمودی فرماندار منوجان گفت: این معدن در فاصله ۵ کیلومتری مناطق مسکونی واقع شده است و آن گونه که من تحقیق کرده ام، اهالی روستای بنک اعتراضی ندارند و این اعتراضات از سوی کسانی انجام شده که حتی ساکن روستای سرگرو هم نیستند.

او افزود: بنیاد مستضعفان این معدن را برابر با مقررات ثبت کرده و مراحل قانونی بهره برداریش هم طی شده است.

معترضان از اهالی روستا نیستند!

محمودی با اعلام اینکه افرادی که اعتراض کرده اند، اهداف مبهمی دارند، تصریح کرد: من حتی در جلسه شورای تامین نیز این موضوع را پیگیری کرده ام و با اعضای شورا از منطقه بازدید شده است و از سوی سازمان صمت با قطعیت به من اعلام شده که معدن همه‌ مجوز‌ها را دارد.

مرشدی کارشناس حقوقی اداره محیط زیست منوجان گفت: در معادن به واسطه تاسیساتی که استفاده می‌شود باید از اداره محیط زیست مجوز بگیرند، به طور مثال سنگ شکن و یا هر تجهیزات دیگری، اما در مورد اکتشاف در معادن هیچ مجوزی از محیط زیست گرفته نمی‌شود و صنعت و معدن مجوز‌ها را در این زمینه صادر می‌کند.

پیگیر آلودگی های احتمالی معدن هستیم

او به معدن مورد نظر اشاره کرد و افزود: برای دریافت مجوز و استفاده از سنگ شکن، بهره بردار مراجعه کرد، اما چون، معدن نزدیک رودخانه بود اعلام کردیم باید از منابع آب استعلام بگیرد.

مرشدی با بیان اینکه از منطقه بازدید کرده ام و تا نزدیک‌ترین خانه فاصله زیادی دارد، تصریح کرد: آن انفجاری که اهالی روستا را معترض کرده، مربوط به ورودی معدن است که فاصله زیادی با روستا‌ دارد، اما به واسطه سایر آلودگی‌های احتمالی به اداره کل محیط زیست نامه زده ایم و پیگیر بررسی آن هستیم.

معدن منطقه سرگرو بنک از لحاظ قانونی مشکلی ندارد

مسلم مروجی فرد رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هم به معدن منطقه سرگرو بنک شهرستان منوجان اشاره کرد و گفت: این معدن مجوز دارد و پروانه برایش صادر شده و همه‌ مراحل قانونی هم در حال انجام است و هیچ مشکلی از لحاظ قانونی ندارد.

او افزود: برای راه اندازی یک معدن احتیاج به یک سری استعلامات از دستگاه‌های مختلف است که مهمترین آن منابع طبیعی است.

مروجی فرد تصریح کرد: معدنکار، تنها زمانی که یک منطقه تحت حفاظت محیط زیست باشد و بخواهد در آن منطقه کارخانه فرآوری بزند باید برای دریافت مجوز به این سازمان مراجعه کند، اما در مورد این معدن ما بر اساس قانون عمل می‌کنیم و این منطقه هم جزو مناطق تحت حفاظت محیط زیست نیست که ما نیاز به استعلام داشته باشیم.

رییس صمت جنوب بیان داشت: اکنون باید پرسید، مردم به چه چیزی در این معدن معترض هستند، البته هر کسی حق دارد که اعتراض کند و روند قانونی را پیگیری کند، اما اگر نگران آلودگی زیست محیطی هستند که قرار نیست آنجا کارخانه‌ای احداث و آلودگی ایجاد شود.

مروجی فرد گفت: تاکنون آنچنان برداشتی هم انجام نشده که آسیبی به محیط زیست زده باشد بلکه تازه اکتشاف را شروع کرده اند.

 او با بیان اینکه سازمان صمت علاوه بر توسعه، دغدغه‌ محیط زیستی هم دارد و اگر برای ما محرز شود، خودمان اقدام می‌کنیم، افزود: نامه‌ای برای ما فرستاده اند و در مورد انفجار‌ها گلایه کرده اند، که در این باره باید گفت این انفجارها  به طور ممتد نخواهد بود، بلکه اکنون برای شروع است، وباید یک سری فعالیت‌ها انجام دهند تا بتوانند شروع به کار کنند.

آمادگی سازمان صمت برای برگزاری جلسه ای با سرمایه گذار و معترضان

مروجی فرد اعلام کرد: سازمان صمت این آمادگی را دارد که سرمایه گذار و کسانی که معترض هستند را دعوت کند تا موارد مورد اعتراض را بررسی کنند و بدین ترتیب، مشکل مردم برطرف شود.

 او افزود: در مورد معادن نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که برای توسعه هر منطقه لازم است از پتانسیل‌های آن منطقه استفاده شود و برای رفع محرومیت باید منطقه توسعه پیدا کند و قطعاً این موضوع به نفع مردم آن منطقه است.

رئیس صمت جنوب کرمان گفت: یکی از فعالیت‌هایی که می‌توان برای توسعه انجام داد که اشتغال پایدار هم ایجاد شود، فعالیت حوزه معدن و صنایع معدنی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و مردم نیز با ما همکاری کنند.

حرف آخر...

گسترش فعالیت‌ های معدنی موتور محرکه توسعه شاخص‌ های عمرانی و آبادانی یک شهر و حتی کشور به شمار می رود، هر چند که رعایت نکات زیست محیطی در جنوب کرمان دارای اهمیت است اما از سوی دیگر با توجه به نیاز شدید منطقه و لزوم محرومیت زدایی، فعال شدن معادن در پهنه گسترده جنوب کرمان نیز اهمیت دارد. در این میان رعایت استانداردهای زیست محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و توجه نکردن به دغدغه‌های زیست محیطی می‌تواند توسعه پایدار منطقه را در دراز مدت با مشکل مواجه کند، از این رو می طلبد مسوولان به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

عناوین برگزیده