تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۵۲۸۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات رئیسه مجلس در انتقاد از اظهارات همتی:

پیشنهاد مسوولان بانک مرکزی برای نرخ تسعیر ارز بالاتر از نظر مجلس است/ مخالفت با تک نرخی شدن قیمت ارز به دلیل منافع شخصی است

می متالز - عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه نرخ تسعیر ارز هنوز در مجلس نهایی نشده است، گفت: پیشنهاد مسوولان بانک مرکزی در جلسات خصوصی بالاتر از نظر مجلس است. وی تاکید کرد که عده ای به دلیل منافع شخصی با تک نرخی شدن قیمت ارز مخالفت می‌کنند‌.
پیشنهاد مسوولان بانک مرکزی برای نرخ تسعیر ارز بالاتر از نظر مجلس است/ مخالفت با تک نرخی شدن قیمت ارز به دلیل منافع شخصی است

علیرضا سلیمی

به گزارش می متالز، علیرضا سلیمی در واکنش به اظهارات رئیس بانک مرکزی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 درخصوص تعیین نرخ تسعیر ارز و ادعای تعیین این نرخ بدون مبنای محاسباتی و خلاف مصلحت کشور، گفت: نرخ تسعیر ارز هنوز در مجلس نهایی نشده است، از سوی دیگر دولت و مسوولان بانک مرکزی در جلسات کارشناسی به شکلی دیگر اظهارنظر می‌کنند به نوعی که اظهارات آنها در جلسات کارشناسی و آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌کنند، متفاوت است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: مسوولان بانک مرکزی حتی در برخی جلسات برای نرخ تسعیر ارز ، عدد بالاتری از آنچه در کمیسیون تلفیق بودجه مطرح شده، عنوان کردند. این در حالی است که مجلس برای تعیین نرخ تسعیر ارز کار کارشناسی انجام داده و همچنان هم این موضوع را پیگیری می‌کند.

سلیمی تصریح کرد: جای این مباحث در مجلس و کمیسیون تلفیق است کما اینکه هنوز نهایی نشده و در صحن مجلس مجدد این موضوعات طرح و بررسی خواهد شد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از سوی دیگر با توجه به اینکه نرخ آزاد ارز حدود 25 هزار تومان است، قیمت‌ها بر مبنای این نرخ تطبیق داده می‌شود و دولت از مابه التفاوت قیمت ارز درآمد غیرواقعی کسب می‌کند. لذا دولت به جای طرح چنین اظهاراتی باید پاسخ دهد، در سالی که قیمت ارز در بودجه حدود 5 هزار تومان دیده شده بود ولی قیمت ارز تا 25 هزار تومان افزایش یافت، این مابه التفاوت کجا هزینه شده است؟ متاسفانه دولت عادت به استفاده از این مابه التفاوت قیمت ارز کرده است.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم در ادامه اظهار کرد: با وجود تعیین نرخ ارز 4هزار 200 تومانی، قیمت تخم مرغ، گوشت و مرغ افزایش پیدا کرد و این مابه التفاوت در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفت، منافع این مساله هم برای عده‌ای خاص است اما مجلس به دنبال این است که اگر درآمدی در این زمینه حاصل ‌شود، به مردم برسد و در اختیار عموم مردم قرار گیرد. نه آنکه عده ای خاص منافع را به جیب بزنند و عموم مردم محروم بمانند.

سلیمی با بیان اینکه دولت ارز 4 هزار و 200 تومانی برای کنجاله و سویا اختصاص داد اما این کالاها با قیمت ارز 30 هزار تومانی در بازار عرضه شد، گفت: این وضعیت نشان می‌دهد عده‌ای به دلیل منافع شخصی، با تک نرخی شدن قیمت ارز مخالفت می‌کنند.

عناوین برگزیده