تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۱۵۳۳۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون وزیر صمت مطرح کرد:

عملکرد مطلوب دولت در حوزه‌های فولاد، آهن و مس

می متالز - معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت عملکرد دولت در حوزه تولید فولاد، مس و آهن را مثبت ارزیابی کرده و بر نگاه زنجیره‌ای و تکمیل زنجیره‌ها و همچنین شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ تاکید کرد.
عملکرد مطلوب دولت در حوزه‌های فولاد، آهن و مس

به گزارش می متالز، سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت در سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با بیان اینکه دو موضوع "نگاه زنجیره‌ای و تکمیل زنجیره‌ها" و "شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ" از جمله موارد مورد تاکید ماست، گفت: در ایام تحریم که از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است، حوزه صنایع معدنی با رشد چشمگیری همراه بود و موجب تاب‌آوری شده است. صنایع معدنی و فلزات اساسی از جمله بخش‌های نجات دهنده در این ایام بوده است.

وی لازمه ایستادگی در دوران تحریم را تمرکز در بعضی صنایع که ارزش افزوده بالایی داشته و موجب اشتغال‌زایی می‌شوند، دانسته و اظهار کرد: باید این موضوع را در دستور کار قرار داد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به صنایع پیشران در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته است.   امیدوار هستیم که این همایش یک نگاه راهبردی جدیدی در بخش معدن و صنایع معدنی کشور ایجاد کند. این ابتکار منجر می‌شود موضوع صنایع فلزات غیرآهنی با یک نگاه ویژه دنبال شود.

زرندی تصریح کرد: دولت در حوزه تولید مس، آهن و فولاد عملکرد مطلوبی داشته و خوشبختانه کشور روسفید است و به چشم‌انداز ۱۴۰۴ دست خواهیم یافت اما تولید در سایر حوزه‌ها و فلزات رشد قابل قبولی نداشته است (سهم فلزات غیرآهنی به ۵.۳ در سال ۱۳۹۸ رسیده است که البته این رشد قابل قبول نیست) و باید روی آن  کار کنیم که چطور می‌توان در سایر بخش‌ها نیز سهم‌ کشور را ارتقا داد. ضعف اصلی در کشور، عدم وجود بنگاه‌های بزرگ است و باید نهادهای توسعه‌ای مانند شرکت مس در کشور شکل بگیرد. طی چند سال پیش‌رو چنانچه توجه ویژه‌ای به طلا صورت گیرد، قطعا نتایج مطلوبی در خصوص این فلز گران‌بها خواهد افتاد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت، یادآور شد: در سال ۱۳۹۵ صنایع معدنی حدود ۱۷.۹ درصد از ارزش صنایع را تشکیل دادند و سپس با رشد بیشتری مواجه شدند و حدود هفت میلیارد دلار در حوزه معدن و صنایع معدنی صادرات داشته‌ایم. در سال ۱۳۹۴ نیز حدود ۱۹.۸ ارزش صنعت در این حوزه بوده است.

وی افزود: رشد اقتصاد کشور تا ۲۰۱۴ حدود ۶.۶ برابر بوده است. رشد اقتصادی خوب برخی کشورها به دلیل شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ بوده است که متاسفانه ما از آن محروم هستیم و سیاست‌های ما اجازه نداده است که بنگاه‌های بزرگ شکل بگیرد. بایستی نهادهایی برای توسعه در کشور داشته باشید و دولت نیز در توسعه این شرکت‌ها دخیل باشد و نگاه ما به زنجیره ارزش افزوده بالا لازم است که تغییر یابد.

در ادامه وجیه‌اله جعفری- رئیس هیات عامل ایمیدرو- نیز با بیان اینکه شاهد افزایش ۸.۵ میلیارد دلاری ارزش صادرات بخش معدن، در بورس بوده‌ایم، اظهار کرد: ایمیدرو در بخش اکتشاف توانسته ۷۵۹ آنومالی را شناسایی کند که مستعد تبدیل شدن به معدن هستند. بخش عمده‌ای از ارز مورد نیاز کشور از صنایع معدنی کشور تامین می‌شود و ما در ایمیدرو به دنبال توسعه اکتشاف در تمامی بخش‌های آهنی و غیرآهنی هستیم. در بحث توسعه اکتشافات امید داریم ذخایر جدید در مدار تولید در استان‌های مختلف کشور قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در شرکت‌های مس و شرکت‌های فولادی اکتشافات خوبی صورت گرفته و ذخایر مناسبی نیز ایجاد شده است. در بخش تولید آلومینیوم، مس، سرب و روی نیز نسبت به سال ۱۳۹۲ آمار قابل قبولی به ثبت رسیده که می‌تواند در آینده نیز رشد داشته باشد. طرح جامع مس شروع شده و تدوین طرح‌های جامع مس، طلا، سرب، زغال‌سنگ هم آغاز شده که در حال حاضر تدوین آن‌ها روبه اتمام هستند و در حوزه زغال‌سنگ نیز طرح جامع آن آغاز شده است. همچنین پتانسیل طلای کشور بسیار است که کمتر در این حوزه کار شده و باید بیشتر در این حوزه‌ کار شود.

جعفری ابراز امیدواری کرد: امیدوار هستیم در آینده در بخش‌های محروم نیز به اکتشاف و توسعه‌های بیشتری دست یابیم که در این رابطه باید به دو حوزه مس و طلا توجه ویژه‌ای شود. بخش معدن اهمیتش با اعداد و ارقام مشخص شده و همگی به آن واقف هستیم. آنچه به دنبال آن هستیم پیش بردن کارها به شکل صحیح است. امید است که این همایش‌ها به تقویت شرایط توسعه‌ای در کشور کمک می‌کند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، ضمن اشاره به اینکه در بخش صنایع غیرفلزی حدود ۵۰ درصد زنجیره صنایع معدنی دنیا را دارا هستیم که در سال گذشته بیش از ۱۲۰ درصد افزایش داشته است، گفت: بخش اکتشاف در بخش فلزات غیرآهنی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است که ایمیدرو در این زمینه اقدامات بسیار خوبی در طی سال‌های اخیر انجام داده است. بنابراین آنچه مهم است بستر اولیه استفاده از این ذخایر و کشف آن است. از سوی دیگر روش‌های بازنگری معادن نیز لازم است که تغییر کند.

جعفری با بیان اینکه طرح احیای معادن کوچک و متوسط در جهت تبدیل ذخایر کوچک به بزرگ بوده است؛ اظهار کرد: اکتشافات در محدوده‌های واگذار شده به درستی در این معادن انجام نشده بود. برای فعالسازی معادن کوچک بایستی بستر مناسبی برای بخش خصوصی فراهم کنیم. در حال حاضر این معادن دارای سه برابر ذخیره جدید است.

وی افزود: رشد صنایع غیرفلزی نشان می‌دهد که می ‌توانیم در این زمینه تلاش بیشتری کنیم و به جایگاه مناسبی در این حوزه‌ها برسیم. بایستی سرمایه‌گذاری‌ها و نقدینگی‌ها را به سمت این بخش سوق دهیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و جذب سرمایه‌های جدید را ازجمله برنامه‌های این سازمان اعلام کرد و گفت: تامین نقدینگی‌ شرکت‌ها از طریق بورس از جمله دیگر اقدامات ایمیدرو بوده است

سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در مرحله افتتاحیه با حضور سعد عبدی -مدیر امور نظارت و برنامه ریزی شرکت ملی مس-، سعید زرندی -معاون طرح و برنامه وزیر صمت- وجیه‌اله جعفری- رئیس هیات عامل ایمیدرو- و اردشیر سعدمحمدی -مدیر عامل شرکت ملی مس ایران- در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

عناوین برگزیده